نقش زن در سینما به برکت توجه به سیره حضرت زهرا(س) اعتلا می‌یابد
کد خبر: 1397251
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
انسیه شاه حسینی:

نقش زن در سینما به برکت توجه به سیره حضرت زهرا(س) اعتلا می‌یابد

گروه هنر: کارگردان فیلم «شب به خیر فرمانده» گفت: پرداختن به سیره حضرت زهرا(س) در سینما و تاکید بر آن در الگوگیری زنان، نقش زن در سینمای ایران را اعتلا می‌بخشد.

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) درباره جایگاه زن در سینمای پس از انقلاب اظهار کرد: از نگاه من جایگاه زن در سینما را فیلمنامه تعیین می‌کند، بدین معنا که فیلمی قادر است تصویرگر زن در سینما باشد که در فیلمنامه آن کار، جایگاه مشخص زن تعریف شده باشد، اگر منظورم را بخواهم روشن‌تر بیان کنم این است که تنها به صرف این که در فیلمی چند بازیگر زن قرار گرفته، آن کاری را نباید اثری زنانه یا درباره خانواده دانست، بلکه آنجایی که در فیلم شخصیت پردازی زن به درستی مورد توجه قرار گرفته آن فیلمی اثری زنانه محسوب می‌شود.

وی افزود: البته تعریف من منوط به زنان جلوی دوربین می‌شود، والا تعریف زن در سینما به عنوان کارگردان، تهیه کننده و ... ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ برای مثال یک کارگردان زن اگر خود مولف نیز باشد قادر است به کار خود هویت بخشد، امکانی که شاید آن چنان که باید در اختیار یک بازیگر قرار ندارد.

کلی نگری عاملی برای سینمای مرد سالار

وی در پاسخ به این سوال که چرا در فیلمنامه‌های سینمایی اکثر شخصیت‌ها مرد هستند، گفت: دلیل این امر را باید در کلان‌نگری فیلمنامه نویسان جست‌وجو کرد، این کلی نگری در شرایطی است که تمام آثار برتر جهان از جز به کل می‌رسند. منظور این است چون در جامعه ما مردان به نحوی در کل قرار دارند، فیلمنامه نویس تاکید خود را روی کلیت می‌گذارد، در صورتی که اگر به جزئیات نقش زنان هم توجه کند به دستاوردهای دقیق‌تر و بهتری دست پیدا خواهد کرد.

جایگاه زن در سینمای ایران

کارگردان فیلم «شب به خیر فرمانده» درباره تفاوت جایگاه زن در سینمای ایران با آن چه در غرب شاهدش هستیم، چنین توضیح داد: با تمام ضعف‌هایی که ما در فیلمنامه نویسی برای زنان در سینما داریم باز هم من جایگاه زنان در سینمای ایران را بسیار شریف‌تر از زنان غربی می‌دانم. این نکته را هم به عینه در جشنواره‌های خارجی مشاهده کردم که چگونه از زن تنها به عنوان ابزاری تبلیغاتی بهره برده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: آرزوی من این است که روزی فرا رسد که در سینمای ما حتی به یکی از سیره‌های حضرت فاطمه (س) توجه شود، چون می‌دانم همان یک سیره به اندازه‌ای برکت به همراه دارد که سینمای ما از آن بهره‌مند خواهند شد، البته اگر قادر باشیم چند سیره آن بزرگوار را ترسیم کنیم که دیگر اتفاقی آرمانی روی داده است.

captcha