خلأ استفاده از زبان هنر و دسته‌بندی مخاطبان در ترویج فرهنگ دفاع مقدس
کد خبر: 1388008
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
اصلانی عنوان کرد:

خلأ استفاده از زبان هنر و دسته‌بندی مخاطبان در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: رئیس سازمان بسیج جامعه زنان با تأکید بر لزوم ترویج ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس، بهره نبردن از زبان هنر و دسته‌بندی نکردن مخاطبان را اصلی‌ترین خلأ در این زمینه عنوان کرد.

مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه دفاع مقدس فرهنگی غنی از سبک زندگی است، گفت: فرهنگ دفاع مقدس از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

وی ادامه داد: تمامی ابعاد دفاع مقدس به ویژه در بعد هنری باید شناخته شده و به نسل امروز منتقل شود. نسل امروز به واسطه ارتباط زیادی که با رسانه‌ها، فضای مجازی و فیلم و تلویزیون دارد، مستعد شناخت دفاع مقدس با بهره‌گیری از این ابزرها است.

استفاده از ابزار هنر برای ترویج دفاع مقدس

اصلانی با بیان اینکه خلأهایی که در انتقال دفاع مقدس به نسل امروز وجود داشته، در بخش هنر بیش از سایر بخش‌ها به چشم می‌خورد، اظهار کرد: شهدای بزرگوار ما به ویژه شخصیت‌هایی همچون شهیدان باکری، همت، کاظمی و بسیاری از شهدا باید در بازی‌های رایانه‌ای و بسترهای فرهنگی کشور به عنوان قهرمان معرفی شوند.

وی افزود: این در حالی است که در غرب، قهرمانان دروغین پرورده شده و با استفاده از قدرت نرم‌افزاری و رسانه‌ای به جای قهرمانان واقعی به نسل جوان ما معرفی می‌شوند و ما نیز در این عرصه دیر اقدام کردیم؛ طبیعی است که قهرمانان دفاع مقدس مغفول خواهند ماند.

حماسه‌آفرینان برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کنند

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان، حماسه‌آفرینان دفاع مقدس را بهترین افراد برای ترسیم فرهنگ دفاع مقدس برای نسل امروز عنوان و بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس این است که کسانی که در دفاع مقدس نقش داشتند و برخی از آنان در حد اسطوره هستند، دست به کار شده و به ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کنند.

وی یادآور شد: در صورتی که بتوان با استفاده از همه ابزارهای ممکن، دفاع مقدس را معرفی کرد، آن وقت فرهنگ و اخلاق‌مداری دفاع مقدس را نیز می‌توان منتقل کرد.

دسته‌بندی نکردن مخاطبان یک آسیب است

اصلانی یکی دیگر از کمبودها در عرصه معرفی و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس را عدم دسته‌بندی مخاطبان این عرصه دانست و بیان کرد: معرفی دفاع مقدس عمدتا برای برخی از مخاطبان خاص و به شکل عمده و بدون دسته‌بندی و سطح‌بندی انجام می‌شود. این در حالی است که مخاطبان باید سطح‌بندی شوند و نسبت به هر مخاطبی، شهدا و دفاع مقدس به نوعی خاص معرفی شوند.

وی افزود: نیازسنجی و دسته‌بندی به لحاظ سنی و تحصیلاتی انجام نگرفته است و برای اینکه بتوانیم جذب حداکثری در زمینه ترویج ارزش‌های دفاع مقدس را داشته باشیم، باید این الگو را مورد نظر قرار داده و به آن اهتمام بورزیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان اظهار کرد: یک رمان با محتوای عاشقانه را که تشکیل یک زندگی بر مبنای دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد برای گروه سنی جوانان تولید کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. این امر نشان داد که باید با جوانان با زبان خودشان سخن گفت.

captcha