محققان و پژوهشگران برتر در حوزه دین تجلیل شدند
کد خبر: 1351094
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳

محققان و پژوهشگران برتر در حوزه دین تجلیل شدند

خبرنگاران افتخاری/ معصومه طبیبی: محققان و پژوهشگران برتر در حوزه دین طی همایشی در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تجلیل و تقدیر شدند.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در همایش تجلیل از محققان و پژوهشگران برتر در حوزه دین، حجت‌الاسلام امیر آتشانی، معاون پژوهشی، فرهنگی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران، با اشاره به فلسفه وجودی حوزه بر مبنای تتبع و تفحص، گفت: با وجودی که دانشگاه‌ها از نظر قانون‌مندی و اکادمیک بر حوزه‌های علمیه سبقت دارند ولی هدف غایی در حوزه‌ها تحقیق و تفحص و اجتهاد است و تمام برنامه‌ریزی حوزه‌ها تشویق طلاب به سمت پژوهش است، چراکه در غیر این‌صورت مطالعات خشک و بی‌روح شده و برای دیگران اثری نخواهد داشت.



وی در ادامه به نشاط جامعه ایران اشاره کرد و افزود: این جریان نشاط بهتراست به سمت فرهنگ دینی سوق یابد و در این میان مراسم مذهبی مثل میلاد پیامبر(ص) در کشور نمونه‌ای خوب است تا اینکه این جریان نشاط به سمت فرهنگ‌های غربی نرود.



در ادامه، خسروی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران، به نقش حوزه‌های علمیه در تحقیق و پژوهش اشاره کرد و گفت: امروزه حجم اطلاعات گردآوری شده فراوان است و لازم است رشد کمی داده‌ها با رشد کیفی آن‌ها همراه شود. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که عصر انفجار اطلاعات است، لذا آنچه بیش از کثرت داده‌ها اهمیت دارد، کیفیت آن‌هاست و در محافل علمی جهان این موضوع مورد توجه است.



وی افزود: به عنوان مثال میزان استناد و توجه سایر پژوهشگران به یک مقاله علمی، در ارزیابی و رتبه‌بندی آن مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حوزه علمیه در این مسئله پیشگام بوده است به گونه‌ای که مثلاً در حدیث‌پژوهی، اعتبار راوی یکی از معیارهای مؤثر در استناد به احادیث فقهی و تفسیری و غیره است و مبانی و اندیشه راوی، اخلاقیات و ثقه بودن او، فضای تربیتی وی و میزان توجه سایر روات به حدیث یک راوی، در تعیین نوع آن که خبر متواتر است یا واحد، خبر صحیح است یا حسن یا ضعیف، تأثیر بسزایی دارد و این موضوع تا بدانجا اهمیت پیدا می‌کند که اگر در سلسله راویان یک حدیث، حتی یک راوی به جعل یا کذب متهم باشد، روایت دچار گونه‌ای از ضعف و سستی در اعتبار خواهد شد. لذا ارزش نهادن به کیفیت از اصول پژوهش‌های دینی محسوب می‌شود و نباید مغفول بماند.



همچنین، در این همایش از کتاب «تبرج جاهلیت» نوشته فاطمه سادات سعیدی،از طلاب و پژوهشگران برتر در مقطع سطح 3 رونمایی شد و از مححققان و پژوهشگران نیز با اعطای هدایایی تجلیل و تقدیرشد.



یادآور می‌شود، این همایش روز یکشنبه، 15 دی‌ماه در محل سالن همایش مجتمع آموزش علوم اسلامی  کوثر تهران برگزار شد.

captcha