شایعه یا واقعیت دعای دفع بلا در ماه صفر
کد خبر: 3846009
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

شایعه یا واقعیت دعای دفع بلا در ماه صفر

گروه فرهنگی ــ پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به تبلیغات فضای مجازی در خصوص دعای دفع بلا در اول ماه صفر، گفت: در فضای مجازی دعایی به‌عنوان دعای دفع‌کننده بلا در اول ماه صفر منتشر می‌شود که هیچ‌گونه منبع روایی ندارد.

شایعه یا واقعیت دعای دفع بلا در ماه صفرحجت‌الاسلام روح‌الله دریکوند، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت فرا رسیدن ایام اسارت کاروان عاشورا و ماه صفر، اظهار کرد: یکی‌ از مسائلی که دشمن به آن دامن می‌زند انتشار برخی خرافات و مطالب کذب در قالب دعا است.

وی با ذکر این مطلب که فضای مجازی امروز عرصه‌ای برای انتشار شایعه و خرافات دینی است بر لزوم پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی تأکید کرد و افزود: در فضای مجازی به‌طور گسترده شاهد انتشار مطلبی با عنوان «ان‌شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر از بلا دور شوید»، هستیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد: در فضای مجازی عبارت زیر تبلیغ می‌شود و مردم را دعوت به دعای مربوطه در اول ماه صفر می‌کنند و بر این ادعا هستند که حضرت محمد(ص) فرموده است هر کسی مردم را از این دعا با مضمون «سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین» با خبر کند در گرفتاریش گشایش پیدا می‌کند، این در حالی‌است که در هیچ‌یک از منابع دینی ما چنین دعایی با چنین موضوع و مناسبتی ذکر نشده است حال این سؤال مطرح است که منبع و سند دعا کدام است معنی دعا و حکم دعا کردن با این عبارت چیست.

وی با ذکر این مطلب که پس‌ از جستجو در منابع روایی چنین حدیثی در هیچ کتاب و منبع معتبری یافت نشد و الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده است، اضافه کرد: ترجمه عبارت بدین معناست که منزه است خدا؛ ای گشایش‌دهنده گرفتاری‌ها، ای برطرف‌کننده غم‌ها، در کار مهم من گشایش قرار ده و امر مرا آسان کن و به ضعف و بیچارگی‌ام رحم کن و مرا از جایی که گمان نمی‌برم، روزی بده ای پروردگار جهانیان.

حجت‌الاسلام دریکوند با ذکر این مطلب که این عبارت، مضمون خوبی دارد و با این الفاظ و عبارات دعا کردن مانعی ندارد، گفت: نکته مهم و قابل تأمل این است کلامی که منتسب به پیامبر(ص) و ائمه(ع) نباشد و ما آن را منتسب به معصوم کنیم و نشر دادن آن از لسان معصوم تا وقتی كه يقين به استناد آن نداريم بسان مصداق دروغ بستن به پیامبر خداست که خود از بزرگ‌ترین گناهان است؛ بنابر این نباید به‌راحتی هر مطلبی را قبول کنیم و دست به انتشار احادیث غیرمُنتسب به حضرات معصومین(ع)، بزنیم.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha