 به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام محمد جواد ابراهیمی، مدرس دوره تدبر در قرآن، امروز هشتم آبان، در کارگاه تدبر در قرآن که با حضور حافظان و فعالان قرآنی استان و در سالن جلسات ستاد تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه فهم قرآن سه لایه است، گفت: لایه اول ترجمه، لایه دوم تدبر در قرآن که مانند حفاری است و لایههای عمیقتری به ما میدهد و ما را به میدان عمل میکشاند که پیامبر اکرم(ص) در این مورد فرمود کسی نمیتواند زوایای قرآن را برای شما واضح کند جز تفسیر قرآن، پس لایه سوم تفسیر قرآن است، که بدون حضور امام امکان ندارد.
به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام محمد جواد ابراهیمی، مدرس دوره تدبر در قرآن، امروز هشتم آبان، در کارگاه تدبر در قرآن که با حضور حافظان و فعالان قرآنی استان و در سالن جلسات ستاد تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه فهم قرآن سه لایه است، گفت: لایه اول ترجمه، لایه دوم تدبر در قرآن که مانند حفاری است و لایههای عمیقتری به ما میدهد و ما را به میدان عمل میکشاند که پیامبر اکرم(ص) در این مورد فرمود کسی نمیتواند زوایای قرآن را برای شما واضح کند جز تفسیر قرآن، پس لایه سوم تفسیر قرآن است، که بدون حضور امام امکان ندارد.
وی ادامه داد: تدبر دانشی است که صرفاً به متن توجه دارد و جاهایی که بحث تفسیر قرآن مطرح میشود همان لایه تدبر است که مباحث عمیقتری دارد. به تعبیری دیگر دانش تدبر یک دانش عمومی برای عموم مردم است.
ابراهیمی ادامه داد: اولین مواجهه ما با قرآن الفاظ و واژههاست و ما با تدبر میخواهیم پشت این ظاهر را یعنی لایه اول باطن را ببینیم. بنابراین با تدبر از ظاهر به باطن آیات میرسیم.
این مدرس تدبر در قرآن گفت: ما با تدبر در قرآن میخواهیم تدبیر الهی را بپذیریم که در پس این ظاهر قرار دارد. تدبیر الهی پیرامون متن قرآن که خود متن واحدهایی دارد، اول حروف که منظم کنار هم باشند کلمه را ایجاد میکند که تدبیر خداست و چینش کلمهها در کنار هم جمله میسازد، چینش جملات در کنار هم آیات را میسازد و چینش آیات در کنار هم سیاق ایجاد میکند.
انتهای پیام