کد خبر: 4316559
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۵
اسد یگانه:

تاریخ آموزش و پرورش لرستان را باید از دل اسناد بازخوانی کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان لرستان با اشاره به انتشار کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان به روایت اسناد» گفت: این اثر حاصل بررسی بیش از هفت‌ هزار برگ سند تاریخی از مراکز اسناد کشور است و می‌کوشد روند شکل‌گیری آموزش نوین در لرستان را بر پایه روایت‌های مستند بازنمایی کند.

اسد یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان لرستان و نویسنده کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان به روایت اسناد»،به گزارش ایکنا از لرستان، کتاب، دریچه‌ای است به‌سوی روشنایی اندیشه و آرامش روح. هر صفحه‌اش می‌تواند چراغی باشد در مسیر دانایی و هر واژه‌اش، پُلی برای پیوند میان ذهن‌ها و دل‌ها. در روزگاری که سرعت و هیاهو مجال تأمل را از انسان گرفته است. هفته‌ کتاب یادآور فرصتی ناب برای بازگشت به دنیای واژه‌ها و اندیشه‌هاست؛ فرصتی برای مرور ارزش دانستن، مطالعه و اندیشیدن. به همین بهانه، گفت‌وگویی داشتیم با اسد یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان لرستان و نویسنده کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان به روایت اسناد».

اسد یگانه در این گفت‌وگو درباره انگیزه‌ها، چالش‌ها و اهداف نگارش این اثر سخن گفت و تأکید کرد: بیش از هفت‌ هزار برگ سند از مراکز اسناد ملی کشور برای تدوین این کتاب مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های علمی خود، اظهار کرد: سال‌ها چه در دوران دانشجویی و چه در زمان خدمت در آموزش و پرورش و دانشگاه، همواره مطالعه و تحقیق بخشی از زندگی من بوده است. پیش از این نیز دو کتاب منتشر کرده‌ام و هنگام تدریس درس تاریخ آموزش و پرورش در دانشگاه متوجه خلأ یک اثر جامع در این حوزه برای استان لرستان شدم. همین مسئله انگیزه اصلی من برای تألیف این کتاب بود.

وی افزود: در استان‌های مختلف کشور آثاری درباره تاریخ آموزش و پرورش تدوین شده، اما در لرستان اثری منسجم و مستند وجود نداشت. بنابراین تصمیم گرفتم با بهره‌گیری از اسناد تاریخی، تاریخ آموزش و پرورش استان را به صورت تحلیلی و مستند بازخوانی کنم.

این پژوهشگر لرستانی درباره منابع مورد استفاده در نگارش کتاب بیان کرد: در مسیر تحقیق، بیش از هفت‌ هزار برگ سند از مراکز اسناد و کتابخانه ملی در تهران، همدان، اصفهان، مجلس شورای اسلامی و همچنین اسناد ادارات آموزش و پرورش استان مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن، مصاحبه‌های حضوری و غیرحضوری با شاهدان رویدادها، مطالعه سالنامه‌ها و نشریات قدیمی نیز در تدوین کتاب نقش داشت. بدون شک دسترسی به چنین منابعی کاری آسان نبود و تلاش، پیگیری و انگیزه فراوانی می‌طلبید.

یگانه با بیان اینکه نگارش این کتاب حاصل تصمیم شخصی بوده است، گفت: هرکس که دل در گرو فرهنگ و هویت استان خود دارد، وظیفه دارد ادای دین کند. البته حمایت خانواده و دوستان و پشتیبانی پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش لرستان و مدیران وقت از جمله سیدعیسی سهرابی و رحمت‌الله موسوی، در پیشبرد این کار بسیار مؤثر بود.

وی درباره محتوای کتاب ادامه داد: این اثر به بررسی پیشینه و روند شکل‌گیری آموزش و پرورش در مناطق مختلف لرستان می‌پردازد؛ از آغاز تأسیس مدارس جدید تا نقش‌آفرینی معلمان و مدیران در توسعه آموزشی. همچنین دشواری‌ها، کاستی‌ها و تحولات ساختاری این حوزه در قالب روایت‌های تاریخی و اسناد معتبر تحلیل شده است.

به گفته این نویسنده، کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان به روایت اسناد» می‌تواند برای پژوهشگران، دانشجویان، معلمان و همه علاقه‌مندان به تاریخ آموزش و فرهنگ استان مفید باشد.

وی درباره دشواری‌های مسیر پژوهش، گفت: تحقیق تاریخی، به‌ویژه زمانی که مبتنی بر اسناد رسمی باشد، کاری بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرساست. سفرهای مکرر، اخذ مجوز برای دسترسی به اسناد، مشکلات مالی و گاهی نبود درک کافی از اهمیت پژوهش از جمله چالش‌هایی بود که در مسیر کار وجود داشت.

یگانه در ادامه درباره تجربه چاپ اثر نیز اظهار کرد: این کتاب از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی لرستان منتشر شد. اگرچه روند انتشار طولانی بود، اما از همراهی سرکار خانم ملکی‌راد و همکارانشان در حوزه نشر صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی برای کتاب بعدی دارید، اظهار کرد: در حال حاضر تصمیم قطعی نگرفته‌ام، اما در صورت فراهم شدن شرایط، علاقه‌مندم مجموعه کامل اسناد مربوط به تاریخ آموزش و پرورش لرستان را به‌صورت جامع‌تر منتشر کنم.

این پژوهشگر در پایان توصیه‌ای نیز به جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به نویسندگی داشت و گفت: شناخت استعدادها، مطالعه مداوم، تمرکز بر حوزه‌ای مشخص، صبر، و پرهیز از شتاب‌زدگی از جمله نکاتی است که هر نویسنده یا پژوهشگر جوان باید به آن توجه داشته باشد.

انتهای پیام
نویسنده:
مهناز عالی‌نژادیان
captcha