به گزارش ایکنا از لرستان، منصور حمیدی، سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد امروز، پنجم آبانماه در جریان بازدید خبرنگاران استان لرستان از پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد که از سوی قرارگاه خاتمالانبیا در حال اجرا است، اظهار کرد: کریدور اصلی مسیر ریلی از شهرستان دورود آغاز و تا شهر اندیمشک امتداد مییابد. طول کل مسیر حدود ۳۶۰ کیلومتر است که در فاز نخست، قطعه ۱۱۴ کیلومتری دورود تا خرمآباد در دست اجرا قرار دارد. هدف این طرح، اتصال کریدور شمال به جنوب کشور و پیوند غرب ایران با مرکز کشور از طریق شبکه ریلی است.
وی با اشاره به ویژگی فنی مسیر گفت: این پروژه یکی از پیچیدهترین و فنیترین طرحهای ریلی کشور است؛ زیرا بخش عمده مسیر در دل رشتهکوه زاگرس قرار دارد. تاکنون بیش از ۱۸ کیلومتر از مجموع ۳۳ کیلومتر تونلهای مسیر حفاری شده و طویلترین تونل ریلی خاورمیانه با طول ۴۷۰۰ متر نیز در این مسیر در حال احداث است.
حمیدی افزود: حفاری این تونل از دو دهانه با بهرهگیری از ماشینآلات پیشرفته انجام میشود و بیش از دو کیلومتر از آن پیشرفت داشته است. همچنین در کنار هر تونل اصلی، تونلهای اضطراری برای افزایش ایمنی و سهولت عملیات نگهداری طراحی شدهاند.
سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد، حجم عظیم عملیات عمرانی این پروژه را بیسابقه دانست و تصریح کرد: در مجموع، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون مترمکعب خاکریزی و حدود یک میلیون مترمکعب بتنریزی در مسیر انجام خواهد شد. چندین پل خاص نیز در دست احداث است که از جمله آنها پل کیلومتر ۴۷ در مجاورت آزادراه است و بهعنوان یکی از سازههای شاخص پروژه شناخته میشود.
وی درباره شاخه منشعب به سمت بروجرد گفت: در این بخش نیز حجم گستردهای از عملیات در حال اجراست؛ شامل ۱.۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱.۸ میلیون مترمکعب خاکریزی و بیش از ۳۴ هزار مترمکعب بتنریزی. همچنین دو تونل اصلی به طول ۴۱۰ متر در این مسیر طراحی و در حال اجراست.
حمیدی با تأکید بر اهمیت اشتغالزایی این پروژه برای مردم لرستان گفت: اکنون بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کارند که ۹۰ درصد آنان نیروهای بومی هستند. همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و تخصصی در طول مسیر فعالاند. این پروژه در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در استان نقش مهمی داشته است.
وی یادآور شد: پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد از سال ۱۳۹۲ آغاز شد اما تا سال ۱۳۹۷ بهدلیل محدودیت اعتبارات، تنها ۳۶ درصد پیشرفت داشت. با اصلاح پیمان و حمایتهای انجامشده در دولت شهید آیتالله رئیسی، در کمتر از دو سال، پیشرفت فیزیکی طرح از ۳۷ به بیش از ۵۲ درصد رسید و اکنون به ۵۸ درصد افزایش یافته است.
حمیدی با ابراز امیدواری نسبت به آینده پروژه گفت: در صورت تأمین پایدار منابع مالی، میتوان انتظار داشت مسیر ریلی دورود ـ خرمآباد در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری برسد. اجرای این طرح، ضمن رونق اقتصادی لرستان و غرب کشور، موجب کاهش هزینههای حمل بار، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد میان استانهای لرستان، خوزستان و همدان خواهد شد.
وی در پایان افزود: اکنون بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در طول مسیر ۱۱۴ کیلومتری پروژه در حال فعالیتاند و با حمایت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و دستگاههای اجرایی، تلاش میکنیم این طرح ملی در کوتاهترین زمان ممکن به ثمر برسد.
سردار نعمتالله باقری، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در این مراسم پروژه راهآهن کوریدور شمال ـ جنوب کشور از محور دورود تا اندیمشک به طول ۳۶۰ کیلومتر را یکی از طرحهای بزرگ و ملی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در حوزه زیرساخت دانست و اظهار کرد: این پروژه با هدف توسعه و آبادانی کشور اجرا میشود و در حال حاضر فاز نخست پروژه راهآهن شمال به جنوب کشور ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه این پروژه در سالهای گذشته به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده بود، افزود: با روی کار آمدن دولت شهید آیتالله رئیسی، عملیات اجرایی آن مجدداً آغاز شد و امروز با حمایتهای استاندار لرستان و همکاری دستگاههای استانی، روند اجرای آن با شتاب مطلوبی پیش میرود.
باقری با اشاره به اجرای فاز نخست پروژه گفت: در مسیر دورود تا خرمآباد به طول ۱۱۴ کیلومتر، فعالیت اجرایی در بیش از ۳۰ جبهه کاری بهصورت همزمان در حال انجام است. با وجود شرایط کوهستانی و صعبالعبور بودن منطقه، میانگین پیشرفت فیزیکی این فاز تاکنون به حدود ۵۸ درصد رسیده است.
فرمانده سپاه حضرت ابئالفضل(ع) لرستان با بیان اینکه یکی از شاخصترین بخشهای این پروژه، احداث یکی از بزرگترین تونلهای خاورمیانه در مسیر یادشده است، تصریح کرد: این تونل با طول چهار هزار و ۷۰۰ متر، از مهمترین زیرساختهای ارتباطی در محور شمال به جنوب کشور به شمار میرود و اجرای آن با بهرهگیری از توان فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در حال انجام است.
باقری گفت: علیرغم چالشهای تأمین منابع مالی، کارگاههای پروژه تعطیل نشده و نیروهای قرارگاه با جدیت در حال فعالیت هستند. انتظار میرود با تأمین اعتبارات مورد نیاز، فاز نخست پروژه در کمترین زمان ممکن تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در ادامه به اهمیت ملی این پروژه پرداخت و بیان کرد: راهآهن شمال ـ جنوب، مسیر اصلی جابهجایی بخش قابلتوجهی از کالاهای صادراتی و وارداتی کشور از استان خوزستان است و تکمیل آن نقش مؤثری در رونق اقتصادی لرستان و دیگر استانهای مسیر خواهد داشت.
وی گفت: این پروژه با توان داخلی و همت نیروهای جهادی قرارگاه خاتم، با وجود همه دشواریها، در مسیر تحقق یکی از آرزوهای دیرینه مردم لرستان و کشور در حال پیشرفت است.
انتهای پیام