به گزارش ایکنا از لرستان، سعید پورعلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، امروز سوم خردادماه، در آیین اختتامیه جشنواره ملی مد و لباس زاگرس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس بهویژه شهدای عملیات حاج عمران و بیتالمقدس، اظهار کرد: این همایش نماد بصیرت و شور هنری مردمانی است که زلف فرهنگ را با تار و پود اصالت فرهنگی خود گره زدند.
وی با اشاره به اینکه لباس زبان بیصدای فرهنگ است، گفت: در طول تاریخ هر ملت را با پوشش منحصر به فرد خودش میشناختند و لباس تجلی باورها، اعتقادات و فرهنگ هر ملتی است و حامل پیام حریم خصوصی، نجابت و احترام به خود و دیگران تلقی میشود.
پورعلی با اشاره به اینکه امروز ارزشها و زیباییهای پوشش سنتی میتواند سبب تفاخر و تمایز و معرفی ما به دیگران بهویژه نسل جوان باشد، افزود: وظیفه ماست که لباس بومی را بهعنوان الگوی الهام بخش برای مد روز و جوانان بازآفرینی کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان ادامه داد: اگر مد امروز در گذشته ریشه داشته باشد و گوشهای از هویت گذشته را زنده کند نه تنها باعث پویایی بازار شده بلکه باعث میشود سنت و تمدن و فرهنگ نیز دوباره راهی بازار شود.
وی بیان کرد: امروز لباس پلی برای ارتباط ملتها شده است و نباید اجازه دهیم صرفاً کالایی وارداتی و فارغ از فرهنگ ما باشد بلکه با استفاده از ظرفیت هنرمندان و صنعتگران و همه کسانی که دل در گرو فرهنگ ما دارند میتوانیم این فرهنگ را صادر کنیم.
پورعلی اظهار کرد: مسئولیت ما این است که به جوانان نشان دهیم زیباترین، سنتیترین و موقرترین پوششها در درون کشور ما قرار دارند.
همچنین قادر آشنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مراسم گفت: زبان، لباس و دین ما تشکیلدهنده هویت ما هستند، وقتی میگوییم هویت ایرانی داریم یعنی به ایران تعلق دارم و آن را دوست دارم که این حس درونی است.
وی ادامه داد: لباس هویت ایرانی بوده و هست و ایرانیان همواره به شیکپوشی و پوشیدهبودن شهره هستند.
آشنا تصریح کرد: صنعت پوشاک ما و کارگروه مد و لباس مأموریت دارد بین ایده، طرح، تولید، توزیع و مخاطب ارتباط ایجاد کند، اینکه تولید کنیم و آثار به آسانی به دست مردم برسد مهم است اما مهمتر از همه طرح لباس است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: لباس اگر ایده و طرح داشته باشد و طرحی تولید کنیم که همه مردم توان خرید آن را داشته باشند این صنعت پیشرفت میکند. برای تولید هر محصول فرهنگی باید به مخاطب نیز فکر کنیم.
آشنا اظهار کرد: ما به عنوان دولت باید تسهیلگر باشیم و بخش خصوصی نیز باید در مدلسازی نقشآفرین بوده و محصول نهایی از سوی عموم مردم قابل خرید باشد، باید همه اقشار جامعه را در طراحی، تولید و توزیع مدنظر داشته باشیم.
انتهای پیام