به گزارش ایکنا از لرستان، ششمین دوره طرح ملی «فصل سخن» سلسله نشستهای نقد و بررسی کتب علوم انسانی عصر دوشنبه، هشتم اردیبهشتماه در محل پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان برگزار شد.
در این نشست کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان» با حضور نویسندگان کتاب اسد یگانه و سهراب مرادیزاده و ناظران و نقادان فضلالله طولابی، حسن جعفری و عزتالله قدمپور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در اجرای این برنامه رونمایی و نقد و بررسی کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش»، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد لرستان، دانشگاه لرستان، ادارهکل آموزش و پرورش لرستان و سازمان ترویج و مطالعه و نشر جهاددانشگاهی مشارکت داشتند.
سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این مراسم با بیان اینکه امروز روز مهمی برای جامعه آموزش و پرورش و همه کسانی که لرستان را دوست دارند، است، گفت: جهاددانشگاهی معین دستگاههای اجرایی استان بوده و بهعنوان نهاد فرهنگی، علمی و انقلابی در راستای تکمیل فعالیتهای دانشگاهها و پویایی تعلیم و تربیت فعالیت میکند.
وی با اشاره به چاپ کتاب تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان از سوی جهاددانشگاهی آن را اثری فاخر دانست و ادامه داد: پیشگفتار این کتاب بسیار کامل و زیبا بود و از مجموعه جهاددانشگاهی، پژوهشکده تعلیم و تربیت و تمام کسانی که در انتشار این کتاب نقش داشتند تشکر میکنم.
سهرابی با بیان اینکه مقدمات تأسیس موزه آموزش و پرورش در حال انجام بوده و امیدوارم تا پایان سال این موزه افتتاح شود، افزود: دوره ضمن خدمت برای رؤسای آموزش و پرورش برگزار و به صورت همزمان در سامانه شاد هم پخش میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به زمینه فعالیتهای مشترک بین جهاددانشگاهی و آموزش و پرورش افزود: امیدواریم با برنامهریزی دقیق و همافزایی بیشتر بتوانیم شاهد نشاط و پویایی در بین دانشجویان بوده و از ظرفیتهای علمی و فرهنگی دو طرف بتوانیم در راستای اهداف استفاده بهینه داشته باشیم.
امین آزادبخت، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان نیز در این جلسه اظهار کرد: انتشارات جهاددانشگاهی، از قدیمیترین ناشران پس از انقلاب اسلامی بوده و انتشارات جهاددانشگاهی شعبه لرستان، از حدود ۳ سال پیش فعال شده است.
وی با بیان اینکه انتشارات جهاددانشگاهی در زمینه نشر کتب علمی فعالیت میکند، تصریح کرد: برخی کتب گمنام بوده و پیوستهای فرهنگی و علمی در کنار این کتب قرار نگرفته که در این راستا طرحهای متعددی در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در جهاد دانشگاهی اجرا شده است.
آزادبخت با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرحها، شناساندن کتب تازه منتشر شده به مخاطبان عام و خاص، نقد و بررسی محتوا و کمک به غنیتر شدن کتب است و جهاددانشگاهی با در اختیار داشتن رسانههایی مانند خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا میتواند در معرفی کتب تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: همچنین با برگزاری جلسات کتابخوانی با جامعه دانشآموزی و دانشجویی، از گمنام ماندن کتب جلوگیری میشود.
وی با اشاره به اینکه پژوهشکده جهاددانشگاهی ظرفیت عظیمی داشته، افزود: انتظار داریم توجه ویژهای به این مجموعه شده و امکانات و تجهیزات بیشتری در اختیار قرار گیرد.
آزادبخت، انتشار کتاب تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان را پروژهای سنگین دانست و اظهار کرد: این کتاب از جمله کتابهای فاخری است که در استان چاپ شده و جهاد دانشگاهی، در خصوص ویراستاری، صفحهبندی، چاپ و سایر بخشها حساسیت زیادی داشته و کیفیت این کتاب اهمیت بالای داشت.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان گفت: بخشی از این کتاب میتواند به عنوان تاریخ شفاهی در قالب پادکست و تولیدات الکترونیک منتشر شده و در اختیار جامعه فرهنگی و تاریخی استان قرار گیرد.
حسن اسماعیلزاده، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این کتاب در ۲ جلد و ۲۶ فصل نگاشته شده است، اضافه کرد: ۵ فصل اول این کتاب، در خصوص تاریخچه آموزش و پرورش استان لرستان، عشایر و بزرگسالان و فصل ششم تا نهم به آموزش و پرورش خرمآباد، بروجرد، الیگودرز و سلسله پرداخته است.
وی اظهار کرد: فصل دهم تا هجدهم در مورد آموزش و پرورش شهرستانهای پلدختر، معمولان، چگنی و دورود است؛ فصل نوزدهم در خصوص دانشسرا، تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، فصل بیستم آموزش و پرورش و مطبوعات، فصل بیستویک آموزش و پرورش لرستان به روایت آمار، فصل بیستودو مدارس استثنائی، فصل بیستوسه آموزش و پرورش و دفاع مقدس، فصل بیستوچهار در خصوص روزهای کرونا، فصل بیستوپنج آموزش و پرورش و بودجه و فصل بیستوشش در مورد وضعیت اداره آموزش و پرورش لرستان است.
اسماعیلزاده کتاب مذکور را اثری سترگ دانست و بیان کرد: با توجه به گردآوری گسترده اسناد و مدارک در این کتاب، باعث شده تصویری جامع و کامل از آموزش و پرورش استان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در تاریخ محلی مستندسازی زیادی وجود ندارد و بیشتر مستندها به صورت شفاهی است که نوشتن این کتاب ضرورت داشته و پاسخی به این نیاز است، ادامه داد: نقطه قوت کتاب تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان، حجم عظیم و گسترده منابع و اسناد بوده که باعث شده از روایتهای شفاهی فراتر رفته که اعتبار علمی و پژوهشی ویژهای به این کتاب داده شود.
رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان با اشاره به اینکه وفاداری مؤلفین کتاب به امانتداری از جمله ویژگیهای این کتاب بوده که به تبع آن از داوریهای شخصی پرهیز شده است؛ همچنین این کتاب میتواند بهعنوان مرجع برای پژوهشگران باشد، ساختار کتاب تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش لرستان را توصیفی دانست و گفت: چون پیوند عمیقی بین شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه با آموزش و پرورش وجود دارد و در این زمینه جای خالیای وجود دارد که این کتاب میتواند این جای خالی را پر کند و امیدوارم به جای کتابهای توصیفی، به سمت کتابهای تحلیل محور برویم.
انتهای پیام