به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی مد و لباس زاگرس، فرهاد طهماسبی، جامعهشناس و استاد دانشگاه گفت: نژاد، قومیت و امور فرهنگی که شامل نوع پوشش، رفتار و مدل مسکن و غذا میشود نماد و هویت هر جامعهای به حساب میآید.
وی افزود: مد و لباس جزو مسائل مربوط به پوشش هر جامعه محسوب میشود که نوع پوشش نشان از هویت فرهنگی هر جامعه دارد.
طهماسبی با اشاره به اینکه استفاده الگوهای غربی که متأسفانه در بین کشورهای دیگر بهویژه ایران مد شده و در پوشش جوانان (دختر و پسر) تأثیر گذاشته است، گفت: حتی در مورد نوع غذا، جوان امروزی به سمت استفاده از فستفودها که بنمایه غربی دارند رفتند که در این زمینه حضور افرادی در این کشورها و نقش رسانه در تبلیغ و ترویج نوع پوشش بسیار نقش دارد.
این جامعهشناس افزود: اگر میخواهیم هویت جوان به لحاظ پوشش حفظ شود باید نخست لباس براساس نیاز روز جامعه تولید شود و دوم تولیدکنندگان از جنس با کیفیت و متنوع در تولیدات استفاده کنند.
وی گفت: شال و ستره هویت قوم بزرگ لُر است؛ اما امروز جوان لرستانی شال و ستره را بهعنوان پوشش انتخاب نمیکند و این درحالی است که یک جوان بلوچ یا کرد پوشش سنتی خود را حفظ کرده است؛ باید لباسهای سنتی را در راستای نیازهای روز جامعه بازتعریف و طراحی کنیم.
طهماسبی افزود: در این مسیر باید ابتدا مسئلهیابی و پژوهش انجام و نیازسنجی صورت گیرد که سلیقه جوان امروز چیست؟ سپس با برنامهریزی با طراحان لباس مورد نیاز جامعه تولید شود.نوع پوشش باید با نیاز جامعه تطبیق داده شود و مدل و نوع لباس باید خوشایند جامعه باشد و گرنه به آن توجهی نمیشود.
وی درباره نمایشگاههای مد و لباس گفت: قبل از اجرای نمایشگاه باید مطالعه و پژوهشهای میدانی انجام و طراحان مطابق با نتایج پژوهشهای انجام شده لباس جدید را طراحی و به جامعه معرفی کنند؛ در تولید لباس باید ابعاد زمانی، مکانی، ارزشها و هنجارها رعایت شود وگرنه تنها برگزاری نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی اثربخش نخواهد بود و با ذائقه نسل امروز همخوانی نخواهد داشت.
طهماسبی با انتقاد از اینکه پایه تصمیماتی که برای تولید لباس و پوشش گرفته میشود تجربی و علمی نیست، گفت: مد و لباس براساس زمان و مکان تغییر میکند و باید مسئلهیابی شود که چگونه بین سنت و مدرنیته تناسب ایجاد کنیم.
انتهای پیام