به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه شامگاه یکشنبه، 11 آذرماه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جمع عزاداران هیئت مساکینالزهرا(س) مسجدالاقصی خرمآباد، گفت: شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا(س) را جدای از یکهتازی در همسر ولایت بودن، دختر پیامبر اکرم(ص) و مادر ائمه بودن باید به عنوان فرمانده میدان قیام علیه طاغوت ببینیم چراکه با این نگاه سیره فاطمی جذابیتهایی در مسیر استقامت و حرکت به سمت نابودی طاغوت را نمایان میکند.
وی با بیان اینکه جایگاه والای حضرت فاطمه(س) به عنوان فرمانده یکهتاز میدان دفاع از امام علی(ع) برای ما که ادعا میکنیم نیروهای او در میدان مبارزه با طاغوت هستیم پیامها و دستوراتی دارد، افزود: سیره حضرت زهرا(س) ما را با آسیبهایی که در مسیر دفاع از امام و مبارزه با طاغوت وجود دارد، آشنا میکند.
این مدرس حوزه علمیه به روایتی درباره دعبل خزاعی اشاره کرد و گفت: دعبل یک شاعر مبارز و مجاهد بود که با شعرش طاغوت را هجو و با شعرش برانگیختگی ایجاد و جریانسازی میکرد و در پایان عمر در راه دفاع از ولایت به شهادت نائل آمد.
وی اضافه کرد: روزی دعبل به محضر امام رضا(ع) میآید و حضرت امام رضا(ع) از وی میخواهد شعری بخواند، دعبل قصیده «مدارس آیات» را میخواند و در اواسط این قصیده خطابش را به سمت حضرت فاطمه(س) میبرد و مصیبت کربلا را به حضرت زهرا(س) تسلیت میگوید.
موسوی ادامه داد: حال سؤالی که مطرح است این است که چرا دعبل خطاب خود را با وجود اینکه در محضر امام رضا(ع) بود، به حضرت زهرا(س) برمیگرداند که در این رابطه برخی میگویند: دعبل برای حضرت فاطمه(س) حیات قائل است و میداند که او دارای حیات است کمااینکه دانستن این نکته که معصوم زنده و شاهد است در زندگی میتواند به ما کمک کند.
این مدرس حوزه علمیه افزود: نکته دوم این است که وقتی فرماندهی در میدان به شهادت برسد به فرمانده کل تسلیت میگویند چون امام حسین(ع) در یک میدان جهادی به شهادت رسیده که فرمانده آن میدان و آغازکننده آن قیام حضرت فاطمه(س) است و حضرت فاطمه(س) قبل از امام حسین(ع) عَلَم مبارزه با طاغوت را برافراشتنه لذا دعبل خطاب را به فرمانده میبرد و شهادت و مصیبت شهادت امام حسین(ع) را به فرماندهاش یعنی حضرت زهرا(س) تسلیت میگوید.
وی با اشاره به اینکه جلوه قیام و مبارزه با طاغوت فاطمه(س) برای امام زمان(عج) اسوه حسنه است و در این رابطه میفرماید: «ایستادگی، قیام و مقاومت مادرم در مواجهه با طاغوت برای من امام زمان اسوه حسنه است»، اظهار کرد: ما باید حضرت فاطمه(س) را در جایگاه فرماندهی قیام علیه طاغوت ببینیم هر چند که این بانوی بزرگوار در همسرداری، در مادر بودن، در دختر بودن، ازدواج عارفانه، سادهزیستی، مدارا با سختیهای زندگی، بخشندگی، عبادت و زهد، حجاب و عفاف و اطاعت و دفاع از ولایت نیز جایگاه والایی دارد و زنان جامعه ما الگوهای خودشان را این بانوی بزرگوار زهرا برداشتهاند.
موسوی با بیان اینکه جامعهای که حیا، عفاف و حجاب در آن رعایت نشود عاقبت به خیر نمیشود حیا را یک عنصر حیاتی برای جامعه دانست و گفت: آن چیزی که امروز بیش از هر چیز دیگری نیاز به توجه دارد نقش رهبری فاطمه(س) در شکلگیری و جهتدهی قیام و به ثمر رساندن یک قیام در اوج مظلومیت امام زمان(عج) یعنی علی(ع) است.
وی افزود: حضرت زهرا(س) به عنوان یک فرمانده قیام علیه طاغوت در خطبه فدکیه به آسیبشناسی این موضوع میپردازد که چه عاملی سبب میشود جامعه مبارز و مجاهد در رکاب پیامبر اکرم(ص) که برای خدا و دین هجرت کردند امروز شمشیر غلاف کرده و شاهد مظلومیت بهترین خلق خدا یعنی امام علی(ع) در جامعه هستیم.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه یکی از آسیبهای جدی را در عدم استقامت و وسوسههای شیطان میداند و میفرماید: شیطان تا پیغمبر اکرم(ص) در قید حیات بودند و امام علی(ع) میدانداری میکردند به مانند یک لاکپشت سر در لاکش فرو برده بود اما زمانی که پیغمبر خدا رحلت و امام علی(ع) مظلوم شد شیطان سرش را از مخفیگاهش بیرون آورد شما را صدا زد و شما پاسخگوی خوبی برای شیطان بودید.
وی با اشاره به اینکه شیطانزدگی در جامعه یکی از واژگان پرتکرار قرآن و روایات است کمااینکه شیطانزدگی مردم عامل مظلومیت ولی خداست، اظهار کرد: خدای متعال بارها در قرآن کریم شیطان را دشمن آشکاری برای انسان معرفی میکند که میطلبد ذهنیت خود نسبت به شیطان را درست کنیم و بفهیم شیطان چه دامهایی سر راه ما قرار داده است.
مدرس حوزه علیمه ادامه داد: شیطان از ماده «شَطُن» به معنای انحراف از حق گرفته شده است، افزود: مهمترین کار ابلیس وسوسه است و فراتر از وسوسه و صدا زدن کاری از او برنمیآید این در حالی است که طبق آیات قرآن هم شیطان جنی و هم شیطان انسی داریم در قالب و قامت انسان هم شیطانهایی داریم و باید بدانیم که شیطان فقط از جنس اجنه نیست انسانهایی داریم که خود شیطان هستند کمااینکه پیامبراکرم(ص) به ابوذر فرمودند: «ای ابوذر! آیا از شیطان جنی و انسی به خدا پناه میبری» پس شیطان انسی خطرناکتر از شیطان جنی است چراکه شیطان جنی فقط وسوسه میکند امام شیطان انسی گاهی اقدام میکند و انسان را وادار به اقدام میکند.
موسوی با بیان اینکه شیطان مفهوم گستردهای دارد و به معنای هر موجود طغیانگر، سرکش و خبیث گفته میشود، اضافه کرد: قرآن کریم به انسانهای پست، خبیث، سرکش و طغیانگر کلمه شیطان اطلاق کرده البته باید بدانیم شیطان ناآگاه به حق نیست حق را به خوبی میشناسد اما گرایش به باطل دارد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه انسان شیطانی هم خودش گرایش به باطل دارد این در حالی است که شیطان قسم خورده بندگان خدا را به سمت باطل ببرد، اظهار کرد: شیطان برای انحراف وسوسههای جذاب دارد پس باید ذهنیت خود راجع به شیطان را درست کنیم و از خطبههیا حضرت زهرا(س) درس بگیریم.
وی با بیان اینکه در قرآن به انسان سفارش شده که از خطوات شیطان پیروی نکند و پا جای پای شیطان نگذارد، اظهار کرد: شیطان گاهی در انسان ایجاد بغض میکند بغض هابیل را در دل قابیل انداخت و باعث شد قتل هابیل به دست قابیل رقم بخورد، شیطان بغض امام علی(ع) را در دل طاغوتها و کسانی انداخت که فکر میکردند امت پیامبر هستند پس باید مراقب باشیم شیطان در ما ایجاد بغض، کینه و نفاق نسبت به دیگران نکند.
انتهای پیام