حجتالاسلام فرشاد رواد، مسئول عقیدتی سیاسی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان، در گفتوگو با ایکنا از لرستان، ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام حسن عسکری(ع) در 28 سالگی پس از 6 سال امامت در هشتم ربیعالاول سال 260 هجری در شهر سامرا به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به اینکه ابتدا باید وضعیت تاریخی دوران امامت و زندگی امام حسن عسکری(ع) را در نظر بگیریم که چگونه بود و چه وضعیتی از نظر سیاسی و اجتماعی داشتند، اظهار کرد: وقتی به عمق وضعیت سیاسی دوران امام(ع) میپردازیم میبینیم که در آن دوران حاکمان عباسی برای اینکه به نحوی امامان معصوم(ع) و شیعیان را مدیریت کرده و تحت فشار قرار دهند، از بغداد به سامرا آمد، از این رو امام حسن عسکری(ع) و شیعیان تحت فشار بودند به شکلی که حتی روزهای مشخصی، به طور مثال دوشنبه و پنجشنبه، برای امام تعیین کرده بودند که با حضور در دارالخلافه، اعلام حضور کنند.
رواد افزود: وضعیت امام حسن عسکری(ع) از نظر رفت و آمد به این شکل بود که در طول عمر شریف خود حتی یک بار از سامرا خارج نشد و عملاً در تبعید بودند و از یک طرف دیگر فتنهها و آشوبها در این زمان در بغداد و سامرا زیاد بود و قیامهای فراوانی که علویان انجام داده بودند عملاً باعث شده بود که دولت عباسی فشارها را آنقدر بر امام معصوم و شیعیان زیاد کند که عملاً نتوان کاری انجام داد.
مسئول عقیدتی سیاسی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: دوران زندگی و امامت ایشان از نظر اجتماعی نیز در وضعیت خوبی نبود، حکام عباسی انسانهایی اهل خوشگذرانی و عیاشی بودند و وقتی امام حسن عسکری(ع) این وضعیت و فضا را دید برای خود چند مأموریت تعریف کرد؛ این امام معصوم از یک طرف باید شیعیان را حفظ میکرد و از طرف دیگر مراقب فرزندشان میبود و ایشان را به عنوان امام بعدی برای شیعیانی که در این فضای خفقان آور سیاسی و اجتماعی زندگی میکردند، معرفی میکرد.
وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) باید شرایط را طوری ایجاد میکرد که هم شیعیان و فرزند خودشان را حفظ کند و هم شرایط را برای دوران غیبت محیا کند، بنابراین وضعیت و مسئولیت ایشان بسیار دشوار و شرایط بسیار پیچیده بود.
رواد با اشاره به اینکه امام برای اینکه مردم را برای دوران غیبت آماده کند چند کار اساسی انجام داد، افزود: اولین کار این بود که ارتباط خود را با مردم کم کرد و ارتباط مستقیم خود را با مردم به حداقل رساند و کارها و امورات مربوط به مردم را به وکلای خود ارجاع میدادند.
مسئول عقیدتی سیاسی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: ایشان سازمان و شبکه وکالت را که امام صادق(ع) تشکیل دادند، گسترش داد و چون شیعیان گسترش پیدا کرده بودند و در کشورهای ایران، عراق و شامات حضور داشتند لذا نیاز بود وکلایی که از جانب امام تعیین شده بودند در این کشورها حضور داشته باشند و به سؤالات پاسخ داده و به امورات شیعیان بپردازند.
وی افزود: امام حسن عسکری(ع) برای اینکه فضا را برای دوران غیبت آماده کند بعضی از کتابهای فقهی و روایی را که شیعیان نزد ایشان میآوردند تأیید میکرد، اینها همه نشان میدهد که امام فضا را به شکلی مدیریت میکند که مردم به دوران غیبت عادت کنند.
رواد تصریح کرد: همین مجموعه اقدامات باعث شد که فضا برای دوران غیبت آماده شود و مردم و شیعیان دیگر به امامی که حاضر است عادت نداشتند که این نیز به خاطر شرایط حاکم بر زمان بود، که امام حسن عسکری(ع) به شکلی همه را مدیریت کرد و این را به سرانجام رساند که مردم به غیبت امام عادت دهند.
مسئول عقیدتی سیاسی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان اضافه کرد: از طرف دیگر نیز جان امام زمان(عج) در خطر بود، به شکلی که امام معصوم(ع) را در تنگنا قرار داده بودند که حتی در خانه ایشان نیز جاسوسهایی داشتند که ولادت امام معصوم(ع) را خبر دهند که ایشان را نیز به شهادت برسانند.
وی بیان کرد: با این تفاسیر امام حسن عسکری(ع) هم باید زمینه را برای عصر غیبت مهیا میکرد، هم جان فرزندشان را نجات میدادند و هم او را معرفی میکردند، چگونه باید امام بعد از خود را معرفی میکرد که هم جانش در سلامت باشد و هم فضا را برای زمانی که امام حضور دارند مهیا شود.
رواد تصریح کرد: امام در این خفقان شدید سیاسی و اجتماعی امام زمان(عج) را به خواص معرفی میکردند و یادآور میشدند که فرزند من جانشین من است و خواص به صورت پیوسته آن را بین خودشان گسترش دادند و حضرت فضای سیاسی و اجتماعی را مدیریت کرد که شیعیان آن زمان کمترین لغزش را بعد از ایشان متوجه شوند و به شرایطی که امام در غیبت حضور دارد عادت کنند و با این غیبت میشود امورات شیعیان و مسلمانان را پیگیری کرد.
انتهای پیام