کد خبر: 4235567
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳

آیین گرامی‌داشت درویش‌رضا منظمی، «شهر آشوب شیدا» در خرم‌آباد برگزار شد

آیین گرامی‌داشت «استاد درویش‌رضا منظمی» با عنوان «شهرآشوب شیدا» عصر امروز در سینما کیو مجتمع شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

آیین گرامی‌داشت درویش‌رضا منظمی، «شهر آشوب شیدا» در خرم‌آباد برگزار شدبه گزارش ایکنا از لرستان، آیین گرامی‌داشت «استاد درویش‌رضا منظمی» با عنوان «شهرآشوب شیدا» عصر امروز ۱۸ شهریور ماه، در سینما کیو مجتمع شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

«درویش‌رضا منظمی» مصداق مفاخر و مفاخره‌ ایران زمین است

در این مراسم اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، با اشاره به اینکه درویش‌رضا منظمی برگی از تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین است، افزود: منظمی، زاییده خطه‌ای است از این جغرافیا که تاریخ فرهنگ مردمان آن، پشتوانه فرهنگی و تاریخی لرستان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هر نت موسیقی که گامی فراتر از کلام است و از سینه ساز منظمی بر می‌خیزد، سربازی در خدمت فرهنگ مام وطن و برگی زرین از تاریخ معاصرمان است.

اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

وی با بیان اینکه منظمی تنها یک چهره شناخته شده در فرهنگ نیست و نمی‌شود او را تنها از مشاهیر استان دانست، افزود: او بیش از این است، نامی شبیه مفاخره است. 

وی ادامه داد: اگر میان مشاهیر و مفاخر تفاوتی قائل باشیم، درویش‌رضا منظمی، مصداق مفاخر و مفاخره این سرزمین است و امروز برای تجلیل از مفاخره هنر لرستان گرد هم آمده‌ایم.

استاد منظمی موسیقی کشور را در کلام خود جاری ساخت

در ادامه داریوش پیرنیاکان، استاد آهنگساز و نوازنده تار و سه تار، اظهار کرد: خوشحالم که امروز در این مراسم حضور دارم چراکه استاد برای همه ما عزیز است.

داریوش پیرنیاکان، استاد آهنگساز و نوازنده تار و سه تار

وی با اشاره به سابقه آشنایی خویش با استاد منظمی گفت: دوستی ما از سال‌ها قبل بوده و بیش از ۳۶ سال از آن می‌گذرد.

پیرنیاکان به سبقه حرفه‌ای استاد نیز اشاره کرد و با بیان اینکه قبل از وی هیئت علمی موسیقی دانشگاه تهران در مضیقه بود، افزود: با تلاش‌های استاد، گروه موسیقی گسترش پیدا کرد و دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی تأسیس شد.

این استاد آهنگساز و نوازنده تار و سه تار ادامه داد: استاد منظمی زبان موسیقی مادری خود را یاد گرفت و موسیقی کشور را نیز در کلام خود جاری ساخت و محور قرار داد.

مهرورزی در وجود استاد منظمی نهادینه شده است

همچنین حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران، در این مراسم اظهار کرد: عاطفه‌ای در وجود این مرد جاری و ساری است و افتخار آشنایی با وی را از دهه 60 تا به امروز دارم.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً استاد را از طریق آثارش می‌شناختم و صدای سازش را شنیده بودم اما با سیمای او اواخر دهه 60 در دانشگاه تهران آشنا شدم.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران

نوربخش ادامه داد: صفای درون او در شخصیتش بارز و مشهود است و در کلام و نگاهش موج می‌زند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران ادامه داد: مهرورزی در وجود استاد نهادینه شده و او اهل خانواده بوده و به این بنیاد پایبند است و اعتقاد راسخ دارد.

وی خاطرنشان کرد: وی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان کمانچه و ویولن است که در هر دو از استادان درجه یک محسوب می‌شود؛ خوشبختانه آثار جاودانه‌ای نیز دارد که می‌توانند برای مشتاقان جذاب باشند.

نوربخش اضافه کرد: به سهم خود از برگزاری این چنین برنامه‌های تجلیل از مفاخر تشکر می‌کنم؛ از این شخصیت‌ها هر چه قدر تقدیر شود، کم است.

استاد منظمی رویکرد موسیقی را برای جهان تبیین کرده است

در ادامه نیز کاوه خورابه، معاون علمی، پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اظهار کرد: از موسیقی گفتن، صحبت از اندیشه است چراکه از عهد باستان در تقسیماتی که انجام می‌دادند در ذیل سه سطح فلسفه قرار می‌گرفت.

کاوه خورابه، معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

خورابه با بیان اینکه منظمی استادی است که روند و رویکرد موسیقی را برای جهان تبیین کرده است، ادامه داد: وی، موسیقی را نه تنها از باب تفنن بلکه در حوزه اندیشه‌ای که انسان‌ساز باشد، ادامه داده است.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ادامه داد: استاد منظمی در توصیف موسیقی خود از واژه‌های زیادی استفاده کرده و افتخار شاگردی استاد بزرگی چون نورعلی خان برومند را داشته است.

وی با اشاره به گرامی‌داشت استاد منظمی گفت: برنامه داریم که طی مراسم دیگری از جایگاه و مقام استاد روح‌اله خالقی نیز تجلیل به عمل آوریم.

از استاد منظمی منش موسیقایی را آموختیم

همچنین محمدعلی مرآتی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، در این مراسم اظهار کرد: در سال ۷۳ وارد دانشگاه هنر شدم و از حدود ۳۵ سال پیش از محضر استاد منظمی بهره بردم.

وی ادامه داد: در آن زمان نزدیک شدن به برخی استادان سخت بود اما می‌توانستیم با استاد منظمی دیدار و منش موسیقایی را بیاموزیم.

محمدعلی مرآتی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران

مرآتی بیان اینکه آواز در زیباشناسی موسیقی ایرانی مرتبه بالایی دارد، گفت: آواز را می‌توان با بالاترین مرتبه خوشنویسی که کتابت است، مقایسه کرد و استادان بزرگ تعدادشان انگشت‌شمار است.

انتهای پیام
captcha