کد خبر: 4230991
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
نماینده ولی فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستان:

مکارم‌الاخلاق لازمه رسیدن به عبودیت است

حجت‌الاسلام محمد امیری با بیان اینکه لازمه اینکه انسان بتواند به مقام عبودیت برسد به‌جا آوردن و رعایت مکارم اخلاق است، گفت: دعای بیستم صحیفه سجادیه از آن جهت که بیش از هر چیز به مفاهیم اخلاقی اشاره شده است را با نام در دعای مکارم‌الاخلاق می‌شناسیم.

حجت‌الاسلام محمد امیری، نماینده ولی‌ فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمد امیری، نماینده ولی‌ فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستان امروز، ۲۰ مردادماه در جمع پرسنل یگان امنیتی سپاه لرستان به شرح دعای مکارم‌الاخلاق پرداخت و گفت: دعای بیستم صحیفه سجادیه در مکارم‌ اخلاق و اعمال پسندیده است و امام سجاد(ع) در فرازهای مختلف آن مکارم اخلاق را ریز به ریز و تک به تک برای ما بیان فرموده است.

وی به کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در این کتاب ائمه بزرگوار از زمان رحلت نبی مکرم اسلام(ص) تا زمان غیبت امام دوازدهم را یک انسان ۲۵۰ ساله ترسیم کرده و در واقع انسان 250 ساله تاریخ امامت یازده امام را به تصویر کشیده است.

این کارشناس دینی اضافه کرد: در این کتاب ائمه معصوم از امام علی(ع) تا امام یازدهم یک انسان فرض شده‌اند که این انسان بنا بر مقتضیات زمان یک موضع‌گیری خاص و در واقع بهترین تصمیم را می‌گیرد مثلا زمانی امام علی(ع) با توجه به شرایط یک‌طور اقدام می‌کند، زمانی امام حسن(ع) بنا بر شرایط و مقتضیات زمانه صلح با معاویه را برمی‌گزیند و امام حسین(ع) با توجه به شرایط زمانه قیام علیه یزید را برمی‌گزیند و یا اینکه شرایط زمانه ایجاب می‌کند امام سجاد(ع) زبان دعا را برگزیند و یا گاهی شرایط زمانه طوری پیش می‌رود که امام جعفرصادق(ع) از راه تربیت شاگرد و تأسیس حوزه علمیه با دشمن مقابله کند. 

امیری گفت: اینکه می‌گویند امام حسن(ع) صلح کرد و امام حسین(ع) به قیام و نبرد مسلحانه روی آورد این‌ها با هم در تناقض نیست، چراکه یک انسان نسبت به مقتضیات زمان و شرایط زمان و مکان تصمیم بهتر را می‌گیرد بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسم کتاب را انسان ۲۵۰ ساله گذاشتند. 

وی با بیان اینکه دعای مکارم‌الاخلاق به‌دلیل دارا بودن محتوا و مضامین عالی و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی از سوی سالکان و عارفان و محققان و دعاپژوهان مورد توجه بسیار قرار گرفته و شرح و تفسیرهای فراوان بر آن نوشته شده است، ادامه داد: بررسی این دعا از این جهت دارای اهمیت است که دارای ابعاد گوناگون و از آن جمله توجه به حیات جمعی و تلقین و ارزش‌گذاری اموری است که فرد در زندگی خود باید آنها را به‌کار گیرد.

نماینده ولی‌ فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستان با بیان اینکه لازمه اینکه انسان بتواند به مقام عبودیت برسد و به مقام رزالت نرسد به‌جا آوردن و رعایت مکارم اخلاق است، افزود: این دعا از آن جهت که بیش از هر چیز به مفاهیم اخلاقی اشاره شده است را با نام در دعای مکارم‌الاخلاق می‌شناسیم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه برخی از مفسران هدفمند بودن جهان و بیهوده آفریده نشدن انسان را یکی از نکات مهم مطرح شده در این دعا می‌دانند، گفت: در دعای مکارم‌الاخلاق از مسلمانان خواسته می‌شود که به دارایی و جایگاه دیگران نگاه حسرت‌آلود و حسدآمیز نداشته باشند. همچنین خصلت‌هایی نظیر پرهیز از غرور و خلوص در عبادت نیز از دیگر نکاتی هستند که در دعای مکارم‌الاخلاق به آن‌ها اشاره می‌شود.

وی با بیان اینکه در دعای مکارم‌الاخلاق لزوم تبدیل حسد به مودت و ترک عیب‌جویی از دیگران و عیب‌زدایی از خود، نفی قدرت‌طلبی و برتری‌جویی و تجاوز به حقوق دیگران و رعایت ادب اجتماعی و اخلاق عمومی در کنار پرهیز از اسراف مطرح شده است، ادامه داد: در دعای مکارم‌الاخلاق به لزوم دادن پاسخ خوب در برابر کار بد اشاره شده و توجه به مسئولیت‌پذیری و مدیریت اصولی مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده ولی‌ فقیه در یگان امنیتی سپاه ابوالفضل(ع) لرستان با اشاره به اینکه در این دعا می‌توان مفاهیم و مضامینی را هم که به جنبه‌های اجتماعی عبادت مرتبط هستند، مشاهده کرد، افزود: اهمیت تبدیل دشمنی نزدیکان به دوستی، رفع بدگمانی و بی‌اعتمادی دیگران به خود در کنار اهمیت همکاری با دیگران و خدمت به جامعه و معاشرت مناسب و خوش رفتاری با آنها، ایجاد آرامش و مبارزه با خشونت در کنار توجه به کرامت و حیثیت انسان‌ها و همچنین اهمیت مسئولیت‌پذیری و مدیریت مناسب و اصولی، مقابله با ظلم و اهمیت هدایت مردم و فضایلی نظیر دوستی، مدارا و محبت از دیگر تأکیدات امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق است.

امیری به فراوانی صلوات بر پیامبر و آل ایشان در این دعا اشاره کرد و افزود: در این دعا، ۲۰ بار صلوات بر محمد(ص) و آل ایشان تکرار شده و در هر قسمت پس از صلوات خواسته‌ای جدید و مهم بیان شده است که این اهمیت صلوات فرستادن بر پیامبر و آل ایشان قبل از دعا را برای ما بیان می‌کند.

وی گفت: امام سجاد(ع) در بند هفتم این دعا با صلوات بر پیامبر اعظم(ص) از خدا می‌‎خواهد خصلت‌هایی که برمی‌شمارد را به نفع او تغییر دهد: «شدت کینه دشمنان را به محبت و حسد متجاوزان را به مودت و بدگمانی و تهمت اهل صلاح را به اطمینان و دشمنی نزدیکان را به دوستی و مخالفت خویشان را به خوش‌رفتاری و تنها و بی‌یار گذاشتن نزدیکان را به یاری و دوستی فریبکاران را به درست شدن دوستی و رد کردن همنشینان را به رفتاری کریمانه و تلخی ترس از ستمکاران را به شیرینی امنیت تغییر ده.»

این کارشناس دینی از حضرت امام علی(ع) به‌عنوان یک انسان کامل و تجسم یافته همه فضائل و مکارم اخلاقی یاد کرد و با بیان اینکه امام علی(ع) واجد همه کمالات و فضائل، آن هم در حد اعلا، و منزه از همه عیوب و زشتی‌ها بود، اضافه کرد: با اینکه دشمنان از نشر فضائل ایشان جلوگیری می‌کردند و در خطبه‌ها و بر منبرها، سال‌ها از ایشان بد می‌گفتند و لعن می‌کردند و دوستانش نیز از ترس دشمن جرئت ذکر فضائل را نداشتند و حتی به اتهام تشیع کشته می‌شدند، اما کتب اهل سنت و شیعه، از فضائل و مناقب آن حضرت پُر است.

وی با اشاره به اینکه در دعای مکارم‌الاخلاق بعضی از رذایل اخلاقی مثل حسد، بدگمانی، تهمت ذکر شده و امام سجاد(ع) از خدای متعال می‌خواهد ایشان را از این صفات زشت اخلاقی دور بدارد، اظهار کرد: گناه تهمت بالاتر از غیبت و گناه بدگمانی و سوءظن بیشتر از تهمت است، بنابراین ما باید تلاش کنیم نسبت به مردم بدگمانی و سوءظن نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستان با بیان اینکه سوءظن نسبت به خدا یکی از بزرگ‌ترین گناهان است، گفت: سوءظن گاهی نیز نسبت به مردم و گاهی نیز نسبت به خودمان است که البته سوءظن داشتن نسبت به خودمان پسندیده و مورد تأکید است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل(ره) در کتاب چهل حدیث در معنای حسادت آورده است که حسادت تمنای سلب نعمت و زائل شدن نعمت از دیگری است، ادامه داد: ریشه تاریخی حسادت را که جست‌وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم قابیل اولین حسود عالم است زمانی که به برادرش هابیل حسادت کرد و در نتیجه او را به قتل رساند. همچنین پسر نوح و برادران یوسف نیز از دیگر مصادیق حسادت هستند.

امیری افزود: یکی از نشانه‌های حسادت این است که از دیدن نعمت‌های فرد دیگر ناراحت شویم این در حالی است که فرد حسود همیشه در درونش یک ناآرامی وجود دارد و هیچ وقت به آرامش نمی‌رسد و در حدیث نیز آمده است: الحسود لایسود؛ حسود از حسادتش سود و بهره‌ای نبرد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه حسادت و غبطه با هم فرق دارند و فرد مؤمن غبطه می‌خورد و حسادت نمی‌کند، اما فرد منافق غبطه نمی‌خورد اما حسادت می‌کند، ادامه داد: خروجی غبطه تبدیل به رقابت صحیح و درست می‌شود خروجی حسادت غیبت و تهمت و دشمنی است.

وی افزود: یکی از نشانه‌های حسادت این است که فرد حسود نسبت به فردی که نعنتی دارد بی‌مهری و قطع ارتباط می‌کند این در حالی است که حسادت آثار فردی، اجتماعی، جسمی و اخروی دارد و عبادات و روحیه معنوی ما را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در یگان امنیتی سپاه لرستان با بیان اینکه از نگاه امام راحل(ره) بهترین راه علاج حسادت این است که از اول اجازه ندهیم این رذیله اخلاقی وارد مملکت وجودمان شود، اظهار کرد: اگر حسادت وارد وجود ما شود به سختی می‌توانیم آن را از وجود خود خارج کنیم، این در حالی است که در دین اسلام از حسادت به‌عنوان یک رذیله اخلاقی یاد و بر لزوم مبارزه با آن تأکید شده و حتی سوره‌ فلق نیز در این رابطه نازل شده است.

انتهای پیام
captcha