کد خبر: 4219754
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

اندیشه سیاسی امام(ره) به‌عنوان یک گفتمان ترویج شود

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه تاکنون تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری در رابطه با ابعاد شخصیتی امام راحل(ره) انجام گرفته اما هنوز کافی نیست، گفت: هنوز زوایای آشکار و پنهان دیدگاه‌های امام راحل(ره) به‌ویژه در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی ایشان جای کار دارد و می‌طلبد اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به‌عنوان یک گفتمان ترویج و تقویت شود.

مجتبی گراوند، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستانمجتبی گراوند، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تسلیت به‌مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل(ره) با اشاره به اینکه حضرت امام(ره)، فقیه، حکیم، عارف و سیاستمدار برجسته تاریخ جهان معاصر بودند، گفت: شاخص‌های عرفان ناب حضرت امام(ره) عبارت از توحیدگرایی، پایبندی به احکام و دستورات دینی، تناسب بین شرع و عقل، توازن بین دنیا و آخرت، اعتقاد به معاد و نبوت، دوری از تقلید کورکورانه بود.

وی در رابطه با شاکله فکری و اندیشه‌ امام خمینی(ره)، افزود: امام راحل(ره) در حوزه اندیشه سیاسی مباحثی از جمله آزادی سیاسی، آزادی اجتماعی و همچنین آزادی قلم و بیان در چارچوب اسلام و قوانین را مورد توجه قرار داد.

گراوند خودباوری و دوری از خودباختگی در راستای خودکفایی و استقلال را از دیگر محورهای مورد عنایت بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرد و ادامه داد: امام راحل(ره) بر سوادآموزی و توجه ویژه به تعلیم و تعلم تأکید داشتند که در راستای ترویج دانایی نهضت سوادآموزی را در کشور راه‌اندازی و افراد بی‌سواد را به علم‌آموزی فرا خواند.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه لرستان به تأکید امام راحل(ره) بر تعامل بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) حوزویان و دانشگاهیان را به تهذیب و تزکیه نفس فراخواند و آنها را از تحجر و غرب‌زدگی بازداشت از نظر ایشان روحانیت سدی محکم در برابر استعمار بود و دانشگاه نیز مبدأ همه تحولات به حساب می‌آید.

این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه از نظر امام راحل(ره) اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت نیز اصلاح می‌شود، ادامه داد: امام راحل(ره) بر فرهنگ اسلامی، تربیت و تعالی انسان تأکید داشتند و با بها دادن به حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توانست حکومت پهلوی را ساقط سازد.

وی ادامه داد: بعد از دهه 40 حکومت پهلوی با اقداماتی از جمله صنعت ملی نفت، سرکوب نیروهای مذهبی و همچنین فراهم کردن زمینه‌های داخلی و حمایت متحدین خارجی‌اش به‌ویژه آمریکا و اجرای برنامه‌های نوسازی که منجر به تضعیف پایگاه‌ مردمی طبقات متوسط سنتی، نیروهای مذهبی و تضعیف مبانی اعتقادی مردم می‌‎شد تلاش خود برای تقویت دستگاه حاکم و تثبیت خودش را به کار گرفت.

این مدرس دانشگاه لرستان افزود: در چنین شرایطی امام خمینی(ره) سعی کرد با یک گفتمان انقلابی و درک عمیق از شرایط سیاسی و فرهنگی کشور و ترویج گفتمان اکثریت مستضعف و محروم حکومت پهلوی را به چالش بکشاند و با تألیف کتاب ولایت فقیه که با ماهیت سیاسی حکومت پهلوی تعارض داشت سعی کرد با دعوت گروه‌های مختلف سیاسی و ارائه یک الگوی عقلانی منطبق با سنن مذهبی و بومی در مقابل اقلیت طاغوت و مستکبر بایستد و با توکل بر خدا و اراده ملی موفق شد حکومت اسلامی را جایگزین نظام شاهنشاهی کند.

وی رمز موفقیت امام راحل(ره) را در تکیه بر هویت مذهبی، استقلال فرهنگی و اقتصادی کشور دانست و گفت: امام خمینی(ره) سعی کرد از تمامیت ارضی و کیان اسلامی به پشتوانه ملت دفاع کند و رسالت جهانی خودش را در دفاع از حقوق ملت‌های محروم دنبال کند.

گراوند با بیان اینکه امام خمینی(ره) عرفان و سیاست را به‌هم پیوند می‌دهد و نگرش عرفانی امام توحیدمحور و مردم‌گرا بود، افزود: عرفان امام خمینی(ره) از نوع دوری جستن از مردم نبود و انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک اندیشه جدید الهی، دینی و مردمی در زمینه‌های اخلاق، عرفان و سیاست یک جایگاه برجسته پیدا کرد.

این مدرس دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه عرفان حضرت امام خمینی(ره) بر پایه تزکیه و تهذیب نفس بود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) سعی کردند به‌عنوان یک فقیه حکیم، عارف، سیاستمدار، با پایبندی به مؤلفه‌های توحیدگرایی، پایبندی به احکام و دستورات دینی و دوری از تقلید کورکورانه بر پایه تزکیه و تهذیب نفس و آینده‌نگری یک گفتمان جدیدی را در اندیشه سیاسی اسلام و تشیع در تاریخ معاصر اسلام به نمایش بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه امام راحل(ره) به‌عنوان یک عارف واقعی جایگاه ممتاز و برجسته‌ای را در تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و جهان اسلام دارد، در رابطه با نقش دانشگاهیان و حوزویان در معرفی اندیشه‌ها و ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، گفت: امام راحل(ره) بر تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه به‌‌عنوان دو بال پیشرفت جامعه تأکید داشتند و رسالت این دو نهاد در تعلیم و تعلم، تزکیه و تهذیب نفس را بارها متذکر شدند.

وی با بیان این مطلب که حوزه و دانشگاه باید الگو و اسوه برای جامعه باشند و چراغ هدایت جامعه در دستان این دو نهاد قرار دارد بنابراین می‌‎طلبد حوزویان و دانشگاهیان در زمینه معرفی اندیشه‌های امام خمینی(ره) به جامعه تلاش خود را به‌کار بگیرند، افزود: ضرورت دارد در قالب نشست‌های علمی، کرسی‎های علمی ـ ترویجی، کرسی‎های نظریه‌پردازی، همایش‌ها، سمینارها، پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی ـ پژوهشی در رابطه با ابعاد شخصیتی و اندیشه سیاسی امام راحل(ره) برای نسل جوان معرفی شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از سوی دانشگاهیان و حوزویان تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری انجام گرفته اما هنوز کافی نیست و جای کار بیشتر است، ادامه داد: هنوز زوایای آشکار و پنهان دیدگاه‌های امام راحل(ره) به‌ویژه وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام راحل(ره) جای کار دارد و می‌طلبد اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به‌عنوان یک گفتمان ترویج و تقویت شود.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه لرستان گفت: پرداختن به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) نباید تنها محدود سالگرد ارتحال باشد بلکه باید در طول سال استمرار داشته باشد و با برگزاری نشست‌ها و گفتمان‌ها زوایا و ابعاد شخصیتی امام(ره) به نسل جوان معرفی شود.

انتهای پیام
captcha