نگاهی به نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور
کد خبر: 4197551
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

نگاهی به نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور

پژوهشگر حوزه مهدویت در خصوص کتاب «نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور» گفت: ماندگاری جمهوری اسلامی بعد از چند دهه زنگ خطری برای پژوهشکده‌های تمدن غرب شد تا علل ماندگاری انقلاب اسلامی را بررسی کنند و ما زمانی که این علل را بررسی می‌کنیم به یک نقطه هدف در جمهوری اسلامی می‌رسیم که آن مهدویت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم در خصوص کتاب «نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور» اظهار کرد: در زمینه ارتباط جمهوری اسلامی و مهدویت فعالیتی عمیق نشده است و حتی اثری جامع در حوزه نقش جمهوری اسلامی در فراهم کردن مقدمات ظهور تولید نشده است.

وی گفت: زمانی که گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری را ملاحظه می‎‌کنیم، در می‌یابیم که انقلاب اسلامی آمده تا شرایط را برای نزدیک شدن به عصر ظهور فراهم کند که بدون رسیدن به حکومت دینی تراز این امر امکان‌پذیر نیست.

نویسنده کتاب «نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور» بیان کرد: ماندگاری جمهوری اسلامی بعد از چند دهه زنگ خطری برای پژوهشکده‌های تمدن غرب شد تا علل ماندگاری انقلاب اسلامی را بررسی کنند و ما زمانی که این علل را بررسی می‌کنیم به یک نقطه هدف در جمهوری اسلامی می‌رسیم که آن مهدویت است.

وی اظهار کرد: امروزه گاهی به عمد و گاهی با غفلت، هدف از انقلاب اسلامی ایجاد رفاه و موضوعات اقتصادی صرف برشمرده می‌شود در حالی که این موضوع یکی از آرمان‌های مهدوی پیش روی ماست و انقلاب رقم خورد تا مسیر رسیدن به عصر ظهور سریع و سریع‌تر رقم بخورد، عصری که با تحقق آن، نیاز بشر به غنا و همه معضلات امروز زندگی بشر به آرامش و نعمت‌های فراگیر تبدیل می‌شود. بر همین اساس در جهت تبیین رابطه تنگاتنگ انقلاب اسلامی و ظهور این اثر نگاشته شد.

رضایی با بیان اینکه این کتاب در چهار فصل تدوین شده است، افزود: در فصل نخست به مرجحات حکومت دینی بر غیر دینی پرداخته شده که ما ناچاریم حکومت دینی داشته باشیم و اگر حکومت دینی نباشد با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم‌. در فصل دوم به بررسی آسیب‌های جمهوری اسلامی در عصر کنونی پرداخته شده است.

نگاهی به نقش جمهوری اسلامی در شکل‌گیری مدینه ظهور

وی گفت: متأسفانه ما دید مناسبی نسبت به آسیب‌شناسی نداریم و تصور می‌کنیم اگر چالش‌های انقلاب بیان شده به معنی عدم قبول آن است در حالی که انقلاب در مسیر مقدمه‌سازی ظهور باید آسیب‌شناسی شود تا ما سالیان متمادی راکد نمانیم و بتوانیم بر رقبای تمدنی خود پیشی بگیریم. 

رضایی بیان کرد: در آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی در عصر کنونی با مشکلات مختلفی روبرو هستیم از جمله کمبود نیروسازی انقلابی در بسترهای مختلف نظام، نفوذ اشرافیت و فساد در میان قشری  از مسئولان و چالش نظریه‌پردازی دینی در عصر کنونی؛ در فصل سوم و چهارم دو نقش تئوریک و عملیاتی جمهوری اسلامی در شکل‌گیری تمدن ظهور و نزدیکی به آن عصر بررسی شده است برای اینکه بتوانیم به نقطه ایده‌آل برسیم ابتدا باید جامعه را از حیث شناختی و معرفتی برای این امر آماده کنیم.

وی اظهار کرد: در این فصل موارد مختلفی از جمله شکل‌گیری بینش کارآیی دین بررسی شده است که ما قبل از انقلاب اسلامی نگاهی حداقلی به دین داشتیم اما بعد از انقلاب دگرگون شد، همچنین  ایجاد بینش مقدمه‌سازی ظهور در سطح حکومت که قبل از این شاید کسی تصور نمی‌کرد، اگر بخواهیم برای ظهور کاری انجام دهیم ناچاریم که حکومتی تشکیل دهیم‌.

رضایی گفت: در فصل پایانی نقش عملیاتی انقلاب اسلامی در شکل‌گیری ظهور بررسی شده و خصیصه انقلابی‌طلبی و تحول در عرصه بین‌المللی، ایجاد دگرگونی در معادلات جهانی و  عمق بخشی استقامت و تاب آوری اجتماعی مطرح شده است. این اثر طی سال جاری توسط بنیاد فرهنگی مهدی موعود در ۱۳۰ صفحه منتشر شده است.

یادآور می‌شود، برای تهیه این اثر علاقمندان می‌توانند از طریق انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود و کتابفروشی‌های مسجد مقدس جمکران و همچنین سایت‌های مجاز اقدام کنند.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان                                                                                                                                                                

انتهای پیام
captcha