تبیین ویژگی‌های یک روحانی مکتبی
کد خبر: 4186402
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

تبیین ویژگی‌های یک روحانی مکتبی

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری روحانی مکتبی را «طبیب دوار» دانست که همواره در جست‌وجوی مشکلات و راه حل برای آنها است و گفت: مردم‌دار و لین بودن به شیوه پیامبر(ص)، مدارا کردن با مردم، همدلی، هم‌راز بودن، شنیدن و توجه کردن به حرف حق مردم، تدبیر و آینده‌نگری از ویژگی‌های یک مبلغ است.

نشست روحانیون عقیدتی سیاسی فراجا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان روز گذشته ۱۵ آذرماه در جلسه اخلاق کاربردی و صیانتی ویژه روحانیون عقیدتی سیاسی فراجا استان با اشاره به اینکه طلبه در هر جایگاهی که باشد باید مکتبی فکر کند، اظهار کرد: انسان مکتبی کسی است که از ارزش‌ها و مقدسات صیانت می‌کند و در مسیر بصیرت‌افزایی دینی سر از پا نمی‌شناسد؛ فرد مکتبی در شئون گوناگون اجتماعی ژرف‌اندیش است و به عنوان سرباز مکتب عزیز اسلام این راه روشن را به خوبی می‌شناسد.

وی با ذکر اینکه اسلام دین مرضی خداوند است، ادامه داد: خداوند در آیه ۱۲۰ از سوره مبارکه بقره خطاب به پیامبر اسلام می‌فرماید: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» یعنی یهود و نصاری از تو راضی نمی‌شوند مگر آنکه به دین و آیین آنان درآیی اما پیامبر خدا منادی و مبلغ دین اسلام هستند و طرحی نو باید در اندازند. پیامبر(ص) در مکه ندای اسلام سردادند اما حتی از جانب نزدیکان خود نیز مورد آزار قرار می‌گرفتند که تمام مرارت‌های تبلیغ دین را به جان خریدند اما زمانی که دیدند در شهر خودشان مسلمانان مورد اذیت و آزار هستند از آنجا هجرت کردند و این معنای مکتبی بودن این که ایستایی ندارد.

سعیدی بیان کرد: امام خمینی(ره) وقتی به پا خاستند رژیم پهلوی او را به مناطق مختلف تبعید کرد اما ایشان از حرکت باز نایستادند زیرا خود را مأمور به وظیفه می‌دانستند. مکتبی یعنی کسی که چه در زندان باشد یا تبعید و اجبار و یا اختیار، تا پای جان می‌ایستد و جان می‌دهد تا مکتب زنده بماند همچنان که در زیارت اربعین می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» امام حسین(ع) جان خود را دادند تا مردم را از غرق شدن در جهالت و گمراهی محض نجات دهند.

روحانی مکتبی «طبیب دوار» است

این مدرس حوزه علمیه استان روحانی مکتبی را «طبیب دوار» که همواره در جست‌وجوی مشکلات و راه حل برای آنها است دانست و افزود: مبلغ مکتبی دغدغه این را دارد که مشکلات اجتماع و روح‌ها و روان‌ها درمان شود؛ مبلغان و روحانیون عقیدتی سیاسی در نهاد مقدس انتظامی در قالب یک کار تشکیلاتی و سازمانی قرار دارند و باید حامی و مجری قانون باشند اما مبلغ در کنار همین کار دستوری نیز باید کار آخوندی یعنی کار تبلیغی و معنوی را انجام بدهد.

سعیدی با تأکید بر اینکه معنویت باید رکن رکین تمام کارهای دستوری و سازمانی باشد، گفت: انسان در انجام کار دستوری نیز معنویت را باید چاشنی و محور کار قرار دهد، کار آخوندی یعنی تربیت نسلی همچون نسل شهید سلیمانی که پرورش یافته نسل امام(ره) و مقام معظم رهبری بود و لذا این شهید والامقام با ولایت‌مداری از فردیت خارج و تبدیل به یک مکتب شد، یعنی روش، فکر و قول او مبنا و محور حرکت قرار گرفت. مکتبی انسانی است که به حرف امام و قائد خود توجه دارد و کلام او را سرلوحه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مجموعه نیروی انتظامی با عامل مشکل در اجتماع مواجهه دارند که امر دشواری است، افزود: مشاهده کردیم که مأمور نیروی انتظامی مسلح است اما دست به سلاح نمی‌برد و اجازه می‌دهد رگ گردنش را بزنند و این، معنای مکتبی بودن است. مکتب شیعی شهید سلیمانی را پرورش می‌دهد که قائل است همان داعشی که آدم می‌کشد، جاهل است و نمی‌داند. 

سعیدی با استناد به آیه «وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» (توبه/۶)، ادامه داد: خداوند به پیامبرش می‌فرماید اگر کافری به تو پناه آورد به او امان بده تا کلام خدا را بشنود و پس از شنیدن سخن خدا او را به مأمن و منزلش برسان. یعنی باید به منزل خودش بازگردد و در آنجا که تحت اجبار و فشار نیست، خوب فکر کند همچنان که حضرت سیدالشهدا(ع) به حُر که فرمانده سپاه دشمن بود، امان دادند. 

مبلغ مکتبی دلش متوجه خداست

مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه مبلغ مکتبی دلش متوجه خداست و با خدایی بودن خود دل‌ها را جذب می‌کند، گفت: امام حسین(ع) به سمت خدا رفتند و لذا خداوند او را محبوب تمام اذهان و قلوب کرد، امروز پیروان تمام نحله‌ها وقتی به حسین(ع) می‌رسند برای ایشان اشک می‌ریزند و طبیب دوار و مکتبی بودن انسان یعنی همین که دشمنان و مخالفان نیز دوستدار او باشند.

سعیدی با تأکید بر اینکه روحانی و مبلغ مکتبی باید در هر شرایطی ملجأ و تکیه‌گاه و حل‌کننده دغدغه‌ها باشند، گفت: روحانی باید دغدغه‌های فکری مخاطبانش را بشناسد و آنها را از بین ببرد. امروز آمار جنایت‌ها می‌گوید که مسائل و معضلات خیلی پیچیده شده و شاید اگر ساعتی با یک قاتل و جانی صحبت می‌شد خیانت و جنایت و جُرمی هم اتفاق نمی‌افتاد. 

وی شنیدن دردهای مخاطبان را از وظایف مبلغ و روحانی عنوان کرد و توضیح داد: باید دردها را بشنویم حتی اگر کاری برای افراد نتوانیم انجام دهیم. روحانی باید مراقب باشد که نقش ارزشی و مکتبی خود را فراموش نکند و حتی در قبال دشمن اسلام نیز مرتکب گناه نشود، امام خمینی(ره) در بدو انقلاب به یاران و پیروان خود تأکید داشتند که حق ندارید در این مسیر خلاف شرع عمل کنید که مصادیق این رویه ایشان بسیار فروان است لذا در تشکیلات و سازمان نیز دستور دین و اسلام را نباید فراموش کرد زیرا روحانی در هر قالب و فضایی مأمور به وظیفه است. 

سعیدی با تأکید بر اینکه روحانی مکتبی یک چهره مردمی دارد، تصریح کرد: مردم‌دار و لین بودن به شیوه پیامبر(ص)، مدارا کردن با مردم، همدلی، هم‌راز بودن، شنیدن و توجه کردن به حرف حق مردم، تدبیر و آینده‌نگری از ویژگی‌های یک مبلغ است. روحانی مکتبی که در نهاد نظامی و انتظامی مشغول ادای وظیفه است باید همراه و همدل با فرمانده باشد و مهم‌تر اینکه با عمل و کردار خود بصیرت‌افزایی کند.

مردم‌داری؛ شیوه پیامبر(ص) در تبلیغ

این مدرس حوزه علمیه استان با استناد به منویات مقام معظم رهبری ناظر بر وظایف روحانیت شناخت زمان را یکی از رسالت‌ها عنوان کرد و توضیح داد: ایشان قائلند روحانی باید به سلاح علمی روز مجهز شود یعنی برهان در سخنانش قوی باشد، امروز کسی که استدلال قوی دارد موفق‌تر است. حفظ استقلال و پرهیز از مذبذب بودن از دیگر بایسته‌های مهم یک روحانی مکتبی از دیدگاه رهبر انقلاب است که مبلغ باید به دور از وابستگی به این یا آن مدیر و فرمانده، مأمور به وظیفه دینی خودش باشد. 

سعیدی بیان کرد: رهبر انقلاب همچنین معتقدند تقویت ارتباط قوی با آحاد مردم از وظایف طلبگی ماست و این تعامل و ارتباط فقط ناظر به محل کار و زندگی نیست بلکه در همه جا موضوعیت دارد. فهم سیاسی صحیح نیز از دیگر ویژگی‌هاست که با توجه به در پیش بودن انتخابات این موضوع بسیار مهم است. 

مدیر حوزه علمیه استان در پایان گفت: شناخت کامل و به‌موقع خطرات، پرهیز از مسامحه در برابر انحرافات، بدعت‌ها و خرافه‌ها، بهره‌گیری از نعمت حکومت اسلامی و توجه به نقش راهنما و مرشد روحانیت، دلسوزی و همدردی با جامعه از دیگر ویژگی‌های روحانیت است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند. 

انتهای پیام
captcha