همایش حقوق شهروندی و ایثار در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4185040
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

همایش حقوق شهروندی و ایثار در اردبیل برگزار شد

همایش حقوق شهروندی و ایثار با رویکرد آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگری در استان اردبیل برگزار شد.

همایش حقوق شهروندی و ایثار در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا، به نقل از بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل، ایثار از استان «اردبیل»، همایش حقوق شهروندی و ایثار با محوریت آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران هشتم آذرماه با حضور محسن بزرگی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعی از مسئولان استانی، فعالان عرصه حقوق شهروندی ایثارگران و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در اردبیل برگزار شد.

داور نوری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در ابتدای مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، توجه ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به حوزه حقوق شهروندی و همچنین مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی را بسیار مدبرانه و حکیمانه دانست و تصریح کرد: مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی در صورتی که دارای اختیارات قانونی باشند، می‌توانند نقش مهمی در تحقق حقوق شهروندی ایثارگران ایفا کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در ادامه به برگزاری شکوهندانه کنگره ملی 3400 شهید استان اردبیل اشاره کرد و برگزاری کم نظیر این کنگره را افتخاری برای استان اردبیل دانست.

وی تحقق حقوق شهروندی ایثارگران را مرهون همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه نهادها و دستگاه‌های قضایی دانست و نقش تشکل‌های مردمی را نیز در اجرایی شدن حقوق شهروندی ایثارگران بسیار مهم قلم‌داد کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم جایگاه و شأن ایثارگران را در جامعه اسلامی بسیار والا و قابل اعتنا دانست و افزود: شهدا و ایثارگران دِین بزرگی بر گردن ما دارند و باید با اجرایی کردن قوانین حوزه ایثارگران، دِین خود را به این عزیزان ادا کنیم.

قوانین ایثارگران پشتوانه و تضمین اجرایی داشته باشد

وی ضمن تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگری گفت: توسعه قوانین ایثارگران زمانی مطلوب و خوشایند است که پشتوانه و تضمین اجرایی داشته باشد و اعتبارات آن تأمین گردد وگرنه صرفا با افزایش و توسعه قوانین ایثارگران، و عدم تأمین اعتبار، چیزی جز نارضایتی در پی نخواهد داشت.

بزرگی نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران را در اجرایی شدن قوانین حوزه ایثارگری، نقش نظارتی دانست و گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه، نقش ناظر را در اجرایی شدن قوانین حوزه ایثارگران بر عهده دارد و اجرای قوانین این حوزه بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

وی نقش وزارت دادگستری را نیز نقش معاضدتی دانست و گفت: وزارت دادگستری نیز طبق قانون، در حمایت از حق و حقوق ایثارگران نقش معاضدتی ایفا می کند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیسیون ماده 16 را یکی از نقاط قوّت بنیاد در زمینه اجرای حقوق ایثارگران دانست و گفت: کمیسیون ماده 16 ظرفیت بزرگی از منظر پیگیری حقوق ایثارگران محسوب می‌شود که در هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی و نهادها نظیری ندارد.

بزرگی ادامه داد: قبل از دولت مردمی، تنها 19 درصد از مواد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرایی شده بود که به حول و قوه الهی در دوسال ابتدایی دولت مردمی و پس از حضور دکتر قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید، درصد اجرایی شدن مواد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به 33 درصد رسید که رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های چشمگیر ایران اسلامی در تمامی عرصه‌ها مرهون خون پاک شهدا و فداکاری ایثارگران معزز است و به همین دلیل همه ما مدیون شهدا و ایثارگران هستیم.

انتهای پیام
captcha