به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان، طرح «یکشنبههای قرآنی» سلسله جلسات بیان آموزههایی از قرآن کریم، 21 آبانماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرمآباد در دانشگاه دانشگاه پیامنور لرستان برگزار شد.
حجتالاسلام شاهرخی در این جلسه تفسیر قرآن کریم به آیه 40 سوره بقره «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُون» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه میفرمایند: «ای فرزندان اسرائیل، نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید و به پیمانی که با من بستهاید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها تنها از من بترسید.»
وی با بیان اینکه سوره بقره در مدینه نازل شده و مدینه نیز محل اجتماع جمعیت یهودیان بوده است، افزود: با توجه به اینکه یهودیان در آن موقعیت از توانایی اقتصادی خوبی برخوردار بودند، دانشمندانی از اهل یهود بودند که در کتاب تورات بشارت بعثت نبی خاتم را دیده بودند و مردم را بشارت میدادند و میگفتند با مبعث پیامبر، آنها نیز به این دین میپیوندند.
شاهرخی ادامه داد: بنیاسرائیل یعنی فرزندان اسرائیل به معنای بنده خدا، حضرت یعقوب(ع) چون پیامبر خداوند بود و عامل به دستورات الهی به او اسرائیل میگفتند، یعنی بنده خدا، نسب این پیامبران به این شکل بود، حضرت یوسف فرزند یعقوب و او فرزند اسحاق و او فرزند ابراهیم بود.
امام جمعه خرمآباد اضافه کرد: بعد از اینکه پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد، یهودیان کجروی و انحراف و درگیری را با پیامبر اسلام شروع کردند، پیامبر(ص) نیز به دنبال این بود که یک جامعهای تشکیل شود که در آن مردم زندگی طیب و طاهری داشته باشند و چون یهودیان میدیدند با بعثت پیامبر(ص) منافع مادی آنها به خطر میافتد مقابله با ایشان را شروع کردند.
نماینده ولی فقیه در لرستان در بیان نعمتهای خداوند به بنیاسرائیل اظهار کرد: برداشت ابتدایی از آیه این است، نعمتهایی که خداوند میدهد مشروط هستند، نعمت بیحساب خداوند به کسی نمیدهد، معلوم میشود که یهودیان با خداوند متعال پیمانی بستند و ملتزم شدند که اصولی را رعایت کنند، خداوند نیز در قبال رعایت اصول، نعمتهایی را به آنها داده، لذا یادآوری میکند که این نعمتها که به شما دادیم، در راستای عمل به آن تعهدات است و بعد میفرماید، شما از دیگران نترسید، شما به وظیفه خودتان عمل کنید.
وی اضافه کرد: نکته مهم و مشترک در این آیات در خصوص بیان مسئله یهود و حضرت آدم(ع) این است که آنجا نیز بحث حق و باطل و بحث نعمتی است که به آدم داده شده و بهعبارتی ترک اولایی که انجام داده، یعنی عرصه همیشه عرصه حق و باطل است، هر کس به حسب مقام و منزلتش، حضرت آدم(ع9 خطا کرد و از آن سرزمینی که مانند بهشت بود، بیرون آمد و دنبالش اهل یهود را ذکر میکند نعمتهایی به آنها داده شد ولی به آن نعمتها کافر شدند و پشت کردند.
شاهرخی گفت: در آیه 83 سوره بقره به تعهداتی اشاره شده است و خداوند متعال در این آیه میفرمایند: «وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَ ذِي الْقُرْبَى وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاکِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ ثُمَ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ؛ و یاد کنید زمانی که از بنیاسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و مستمندان نیکی کنید و با مردم با خوشزبانی سخن گویید و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید، سپس همه شما جز اندکی از پیمان خدا روی گردانیدید و شما بهطور عادت رویگردان هستید.» از تعهداتی که از یهود گرفته شد این بود که خدا را بپرستند و به پدر و مادر و اقوام نیکی کنند، با یتیمان و مسکینان خوشرفتاری و خوشزبانی کنند، نماز و زکات را اقامه کنند، کمااینکه در آیه 12 سوره مائده نیز به مواردی اشاره شده است.
وی با بیان اینکه گفته شده که خداوند متعال برای هدایت اهل یهود، هزار یا چهار هزار پیغمبر ارسال کرده، ولی علیرغم ارسال رسل به تعهداتشان عمل نکردند، افزود: یکی از این نعمتها، نعمت نبوت بوده است که در این راستا خدای متعال در آیه 16 سوره جاثیه نعمتهای دیگری را ذکر میکند و میفرماید: «وَ لَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْکِتَابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّةَ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ؛ و به يقين فرزندان اسرائيل را كتاب تورات و حكم و پيامبرى داديم و از چيزهاى پاكيزه روزيشان كرديم و آنان را بر مردم روزگار برترى داديم.»
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: درواقع خداوند در این آیه میفرماید کتاب آسمانی، هدایت، سعادت، حلال و حرام، بشارت به بهشت، انذار از جهنم، حکومت، تسلیحات، اقلیم و سرزمین، رزق و روزی و برتری را بهعنوان نعمت، در قبال تعهداتی به آنها دادیم و الان دستور این است که در انجام این دستورات از کسی باکی نداشته باشید و به وظیفه خود عمل کنید. اگر آنها به پیمان خود عمل کنند، ما اینها را به بهشتی میبریم که نهرها دارد و از زیر پای آنان نهرها جاری است و سرسبز است، خداوند آنان را از دست فرعون نجات داد، از طرفی حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت، اینان گوسالهپرست شدند و مجازات این شد که توبه کنند، اما توبهشان اینچنین شد که با هم بجنگند، و به آنها گفتند راه آمرزش شما این است.
وی گفت: در آیات بعد عاقبت بد و گرفتاری یهودیان ذکر خواهد شد، این نشاندهنده این است کسی که عهد و پیمان با خدا را زیر پا بگذارد، در دنیا و آخرت سرنوشت شومی خواهد داشت، ممکن است چند صباحی با کمک زورگویان و نظام سلطه دورهمی داشته باشند و از قدرتی برخوردار باشند، اما دوامی ندارد.
انتهای پیام