تقویت زبان فارسی و عربی بین دو کشور ایران و عراق
کد خبر: 4173567
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل بیان کرد

تقویت زبان فارسی و عربی بین دو کشور ایران و عراق

گفت: معتقدیم برای اینکه زبان مشترک داشته باشیم، باید زبان فارسی و عربی بین دو کشور بسیار تقویت شود. برای کشورهایی مانند ما مناسب نیست که زبان مشترکمان زبان غربی باشد، به ویژه در ایران معتقدیم زبان مذهب و دینمان، زبان عربی است.

وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین‌المللبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌الملل، در مراسم افتتاحیه رویداد بزرگ بین‌المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق  که با حضور بیش از ۶۰ دانشگاه دو کشور به همت مرکز همکاری‌های علمی بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز ۱۵ مهرماه در هتل پردیسان مشهد، در حال برگزاری است، این اجلاس را ماحصل جلساتی دانست که وزیر آموزش عالی عراق در ایران  با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتند، اظهار کرد: قرار بر این شد که ارتباط صمیمی را بین دانشگاه‌ها و حوزه علوم ایران و عراق برقرار کنیم. هیئتی از ایران به عراق رفتند و با مهمان‌نوازی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل مواجه شدند، البته مهمان‌نوازی عراقیان در مراسم اربعین شهرت جهانی دارد.

وی با اشاره به حضور یک سوم دانشگاه‌های کشور در این مراسم و حضور دیگر دانشگاه‌ها در اجلاس‌ بعدی در خصوص محورهای برپایی این اجلاس، اظهار کرد: مشکل مشترک ایران و عراق که حل آن تنها از عهده دانشگاه‌ها برمی‌آید، مشکل آب، و آلودگی هوا است. درباره مشکل آب اگر همکاری صورت نگیرد، این معضل بزرگ، قابل حل نیست، همچنین مشکل ریزگردها را داریم که دانشمندان ایرانی و عراقی در حال فعالیت بر روی آن هستند و امیدواریم با همکاری این دو گروه بتوانیم سریع‌تر در این زمینه پیش رویم.

حدادی اصل ادامه داد: ما توانمندی‌های دانشگاه‌های عراق را بررسی کردیم، اندیشمندانی بزرگ از عراق وجود دارند که می‌توانیم از توان آن‌ها استفاده کنیم، متقابلا در ایران اندیشمندانی داریم که می‌توانند به آن‌‌ها کمک کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: مسائل حیاتی در ایران علاوه بر آب و ریزگردها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، به علت وجود نفت، تمرکزمان بر روی نفت و گاز است، با توجه به وضعیت جغرافیای ایران و عراق  می‌توانیم از بحث انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم که می‌توانیم در خدمت دانشمندان عراقی قرار دهیم.

وی اظهار کرد: همان‌گونه که در برنامه ما مشاهده می‌شود، در چندین زمینه می‌خواهیم با اساتید عراقی همکاری جدی داشته باشیم. مطمئن هستیم از این جلسات دست پر بیرون خواهیم رفت. نخستین مسئله در بحث‌های آموزشی و دانشجویی، تبادل دانشجو محور خوبی است، اما تمام فعالیت‌های ما محور دانشجویی و پذیرش دانشجو و یا فرستادن دانشجو نیست، بلکه برگزاری دوره‌های مشترک، کمک به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دو کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را مدنظر داریم، ایران پتانسیل‌های خوبی دارد، درهای دانشگاه‌های ایران به روی اساتید عراقی باز است، آن‌ها می توانند به ایران بیایند و در زمینه‌هایی همچون نانو، بایوتکنولوژی، سدسازی، نیروگاه‌سازی و تعمیرات هواپیما که ایران گام‌های بزرگی برداشته است، مهارت کسب کنند.  

حدادی اصل بیان کرد: معتقدیم برای اینکه زبان مشترک داشته باشیم، باید زبان فارسی و عربی بین دو کشور بسیار تقویت شود. برای کشورهایی مانند ما مناسب نیست که زبان مشترکمان زبان غربی باشد، به ویژه در ایران معتقدیم زبان مذهب و دینمان، زبان عربی است، اما به هر حال زبان فارسی یک زبان قدیمی و ریشه‌دار است و افتخار می‌کنیم که در این زمینه بتوانیم همکاری کنیم و مراکز زبان فارسی و عربی دایر کنیم، چنانکه شیوه کشور چین در یاددهی زبان چینی و هزینه‌کرد ایشان در برگزاری دوره‌های کنفوسیوس نشان می‌دهد ما نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: در حوزه‌های برگزاری آزمون‌های بین کشوری باید فعالیت بیشتری داشته باشیم، به‌طوری که مدارک‌مان برای همدیگر قابل قبول باشد، در دوره پسادکترا، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی و پروژه‌های مشترک پژوهشی و استفاده از دستگاه‌های بین ‌دانشگاه‌ها از جمله موارد و توانمندی‌هایی است که به خوبی از آن استفاده نکردیم. هنوز پتانسیل‌های بسیار خوبی در دو کشور وجود دارد. ما باید ارتباطاتمان به قدری صمیمی باشد که بتوانیم به راحتی از امکانات دانشگاهی یکدیگر استفاده کنیم.

اتصال کشورهای مسلمان در منطقه قوی نیست

وی ادامه داد: در حوزه زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای، خیلی بیشتر از این باید همکاری صمیمانه‌تر و گرم‌تر باشد. اوضاع منطقه باید دست خودمان باشد، ما زمانی در جهان قدرتمند خواهیم شد که از لحاظ علمی قدرتمند باشیم و زمانی قدرتمند علمی خواهیم بود که ارتباطات قوی‌تر داشته باشیم، چنانکه تمامی کشورهای اروپایی به همدیگر متصل هستند، اتصال و ارتباط کشورهای مسلمان در منطقه قوی نیست که بتوانیم کار کنیم و مشکلات منطقه‌ای را حل کنیم.

حدادی اصل در بحث انتقال تجربه، راه‌اندازی مراکز رشد و کارآفرینی، گفت: ایران در حوزه پارک‌های فناوری بسیار خوب عمل کرده است، و تجربیات بسیار خوبی می‌تواند در اختیار عراقیان قرار دهد، همچنین در حوزه بعد از دانشگاه، ایران فعالیت‌های خوبی دارد. به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه بتوانند در این پارک‌ها فعالیت و شرکت‌ها را تأسیس کنند و امیدواریم بتوانیم در این زمینه کمک‌های فراوانی داشته باشیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با ارائه پیشنهاد ایجاد شعبه دانشگاهی در کشورهای متقابل، بیان کرد: قدمت برخی دانشگاه‌های ایران بسیار بیشتر از برخی کشورهایی که پس از تقسیمات جدید ایجاد شده‌اند، پس چگونه است که ما باید چشممان به غرب باشد و نتوانیم به یکدیگر کمک کنیم؟ در حالی که توانمندی دانشگاه‌های بزرگ ایران و عراق بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه ایران بالغ بر 571 پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی دارد، ادامه داد: ایجاد پژوهشگاه‌های مشترک از کمک‌های ایران در این حیطه است. همچنین وجود 51 پارک علم و فناوری نشان از قدرت ما در این زمینه و ظرفیت خوب برای کمک است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای ما، دانشگاهی بسیار قوی است و بیشتر کشورهای منطقه خلیج فارس، تقاضا و تمرکزشان بر دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. بیشتر تمرکزشان بر این است که فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و مدارس بتوانند کار اجرایی یاد بگیرند. فنی و حرفه‌ای دانشگاهی است که در کشورهای دیگر موفق بوده است.

حدادی اصل با اشاره به ظرفیت همکاری در اجرای بسیاری از پروژه‌ها همچون مالچ‌پاشی که در بحث ریزگردها بسیار کمک‌کننده بوده است، افزود: عضویت متقابل در مجلات یکدیگر، معرفی ظرفیت‌های پایگاه ایران‌داک از جمله دیگر ظرفیت‌ها است. 

انتهای پیام
captcha