نقش اساتید در دانشگاه‌ها، نقشی پدرانه است
کد خبر: 4172802
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

نقش اساتید در دانشگاه‌ها، نقشی پدرانه است

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه استعدادهای کشور در اختیار استادان دانشگاه است، گفت: این استعدادها هستند که قرار است کشور را بسازند و نقش استاد، نقشی پدرانه است. 

محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه مرحله نخست «طرح تعالی منش استادی؛ در مسیر فرزانگی» برای نو استادان دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های سطح یک کشور، به همت دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه 10 مهرماه، در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد.

محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، ضمن بیان خاطراتی بر توانایی انسان و لزوم استفاده از آن تأکید و اظهار کرد: مبتکر طرح «تعالی منش استادی» محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هستند و بیش از یک سال و نیم بر روی آن کار شده است که تلاش تیم ایشان برای راه‌اندازی طرح جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به سخنان اساتید پیشکسوتی همچون هما زنجانی‌زاده و مهدی بلالی‌مود در این مراسم، آنان را افتخارات جامعه برشمرد و بیان کرد: وجود چنین استادانی موجب رشد کشور شده است و شما نواستادان باید دانشجویانی چنین تربیت کنید. 

سلیمانی با بیان اینکه مدیریت حاکم بر وزارت علوم فعلی، مدیریت علمی است، ادامه داد: بدون تعارف عالمان، حاکم هستند و مسیر، مسیر تحول اساسی و زیربنایی برای رقم زدن جهش‌های علمی بلندتری است، زیرا مدیران فعلی آموزش عالی، با پژوهش دست و پنجه نرم و تولید فناوری را ایجاد کردند.

وی ضمن اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره اخیر و در مدار قرار گرفتن آن، به بیان خاطراتی از چگونگی رسیدن به فناوری تولید اولین ماهواره و دشواری‌های این مسیر پرداخت و تصریح کرد: معاونت فناوری ایجاد شد تا ما بتوانیم از دانش‌مان، فناوری و از فناوری تولید ثروت و... کنیم. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به نواستادان، افزود: پایه‌های تشویقی در این آیین‌نامه یکی از مواردی بوده که شخص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ساعت‌ها بر روی آن وقت گذاشته است. این آیین‌نامه ۵ شاخصه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و اجرایی را دربردارد و به‌گونه‌ای دیده شده که تا ۲۰درصد اساتید در سال بتوانند این رتبه‌ها را در سطح دانشکده و گروه کسب کنند.

وی با اشاره به انجام تعهد وزارت علوم در ابلاغ و اجرای آیین‌نامه پژوهانه، ادامه داد: نباید انتظار داشت استادی که تازه وارد دانشگاه شده است، بتواند با اساتیدی که سال‌ها تجربه دارند، رقابت کند، بدین ترتیب آن‌ها بدون اینکه امتیازی داشته باشند، پژوهانه قابل توجهی دریافت می‌کنند. نیمی از این پژوهانه را وزارت علوم و نیم دیگر را دانشگاه می‌پردازد. البته برخی دانشگاه‌ها آن را اجرا کردند و پژوهانه به اساتید نو استخدام که در ۵ سال اول خدمت قرار دارند، تعلق گرفت، اما برخی دانشگاه‌ها به دلیل محدودیت منابع نتوانسته‌اند، تعهدشان را پرداخت کنند.  

سلیمانی بیان کرد: تعاملات بین‌المللی یکی از نکات بسیار مهم و در دستور کار هیئت امنا است. جهش علمی که سال گذشته صورت گرفت و طی آن توانستیم حقوق اساتید را ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش دهیم، همچنین توسعه بحث استاد محوری را داریم که در آن استادان تمام می‌توانند دانشجوی استاد محور بگیرند، علاوه بر آن ۱۴ نوع از بورسیه‌های صنعت را تعریف کردیم. 

وی با اشاره به حمایت مالی و همت سردبیران دانشگاه‌ها از مجلات داخلی طی دو سال گذشته، اظهار کرد: نزدیک به چهل مجله نمایه‌سازی ISI شدند. همچنین پسادکترا، دستیار پژوهشی و دستیار فناوری سه زمینه‌ای است که به دانشگاه‌ها اجازه داده شده، بدون محدودیت دانشجو بپذیرند.

نان؛ نظام ایده‌ها و نیازها

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم آشنایی اساتید با سامانه «نان»، افزود: سامانه «نان»، نظام ایده‌ها و نیازها است که بسیاری از نیازهای بخش‌های مختلف کشور در این سامانه ثبت می‌شود و دانشگاهیان از آن بهره‌مند هستند. علاوه بر آن در پایه‌های تشویقی مدنظر قرار دارند. 

وی با بیان اینکه آیین‌نامه ارتقاء باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود، بیان کرد: این آیین‌نامه شرایط خاصی دارد و تنها در اختیار وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیست.

سلیمانی گفت: مقام معظم رهبری ۵۰۰ مجوز را برای پسادکتر به دانشگاه‌ها دادند تا اساتید سربازی شان را به صورت پسادکترا در دانشگاه بگذرانند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح منش استادی اظهار کرد: علاوه بر فنون تدریس که نیاز به فراگیری دارد، استاد باید چند بعدی باشد، نگاه چندجانبه به جریانات، درک دقیق‌تری را به دست می‌دهد، چنانکه در جریان اتفاقات سال گذشته برخی استادان لغزیدند.

پول پژوهش، برکت دارد

سلیمانی با تأکید بر اهمیت جایگاه پژوهش و تحقیق، تصریح کرد: اگرچه برون‌داد فعالیت‌های پژوهشی در قالب کتاب و مقاله است، باید از فرصت‌ها استفاده کرد. بنابراین لازم است توانمندی‌ها را به بخش صنعت و جامعه به زیبایی ارائه دهید. اگرچه  زحمات بسیاری بابت تعریف برخی پروژه ها صورت می‌گیرد که ممکن است، مورد قبول صنعت قرار نگیرد، اما در صورت پذیرش، مبلغ قراردادهای پژوهشی با کسر 20درصد در اختیار استاد قرار می‌گیرد و باید گفت پول پژوهش، برکت دارد.

وی با بیان اینکه استعدادهای کشور در اختیار استادان است، تأکید کرد: این استعدادها هستند که قرار است کشور را بسازند و نقش استاد، نقشی پدرانه است. 

انتهای پیام
captcha