اشتراکات بین شیعه و سنی تقویت شود
کد خبر: 4172777
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
مدیر مؤسسه جهاد تبیین لرستان:

اشتراکات بین شیعه و سنی تقویت شود

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان با تأکید بر تقویت اشتراکات بین شیعه و سنی، در راستای ایجاد وحدت و رفع اختلاف‌ها، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه در بین مسلمانان هستند، لذا نیاز به وحدت در بین مسلمانان احساس می‌شود.

امیرعلی‌حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستانامیرعلی‌حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با گرامیداشت ایام ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص)، گفت: فاصله زمانی از دوازدهم ربیع‌الاول تا هفدهم ربیع‌الاول که به نام هفته وحدت نام‌گذاری شده است، فرصت مناسبی برای تقویت اشتراکات بین شیعه و سنی و نزدیک کردن هرچه بیشتر آنان به یکدیگر است.
 
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل تسنن، افزود: شیعه و سنی اشتراک زیادی در توحید، نبوت و معاد دارند، که باید از این اشتراکات برای ایجاد وحدت و رفع اختلاف‌ها استفاده کرد.
 
امیری با بیان اینکه شیعه و سنی در خصوص عدل و امامت اختلافاتی دارند که در این زمینه می‌توان با کار فرهنگی، مباحثه، مفاهمه، مکالمه و مذاکره با هم به تفاهم برسند، اضافه کرد: یکی از اختلافات فقهی تاریخی بین شیعه و سنی در مورد خلفای راشدین (نخستین حاکمان پس از پیامبراکرم(ص) که به ترتیب عبارتند از: ابوبکر، عمر، عثمان و علی(ع)) است به این معنا که اهل سنت عنوان راشدین را متمایز کننده خلفای صدر اسلام از خلفای بنی‌امیه می‌دانند و بر این باورند که در دوره خلافت آنان فضایل اسلامی شکوفا شده است.
 
مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان با اشاره به ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری فاصله زمانی بین دو ولادت نبی مکرم اسلام(ص) به نام هفته وحدت، اظهار کرد: امام راحل(ره) ‌با هدف از بین بردن این اختلاف و تبدیل آن به وحدت، این هفته را تحت‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کردند که در راستای ایجاد وحدت بین مذاهب اهل سنت شامل شافعی، حنفی، مالکی و حنبلی و شیعیان مجمع تقریب مذاهب ایجاد شد.
 
وی با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل تسنن است که در این راستا فرقه انگلیسی «شیرازی» و همچنین فرقه آمریکایی ـ انگلیسی «وهابیت» را با هدف ایجاد کینه بین شیعه و سنی ایجاد کرد، گفت: انقلاب اسلامی همواره به دنبال ایجاد اتحاد و برادری بین شیعیان و اهل تسنن بوده است تا جایی‌که در شهرهای سنی‌نشین ائمه‌جمعه از بین اهل سنت انتخاب می‌شوند و در مدارس دینی مناطق سنی نشین نیز فقه و مذهب خودشان تدریس می‌‎شود.

علمای دين وحدت را تنها عامل قدرت اسلام می‌‎دانند

امیری با بیان اینکه در مكتب اسلام به ویژه در انديشه‌‌های نبی مکرم اسلام(ص) و امام علی(ع) تأکید زیادی درباره وحدت شده و تعاريف زيادی از وحدت نیز ارائه شده است، گفت: تعبير امام علی(ع) از وحدت، همراهی با حق و حق‌پرستان است كه جدايی از آنان به منزله دشمنی با اهل‌بيت(ع) است و از ديدگاه پيامبراسلام(ص) داشتن وحدت به معنی حق‌مدار بودن است.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با بیان اینکه آيات مختلفی از قرآن كريم انسان‌ها را موكداً به وحدت و همدلی دعوت می‎كند و تنها گروه‌هایی كه مورد غضب خداوند متعال هستند، دشمن مشترک برای همه مسلمانان قلمداد می‎كند، ادامه داد: آیه 13 سوره حجرات «یا أَیُّها النّاسُ إِنّا خَلَقْنَاکُمْ مِن ذَکَر وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَیکُمْ؛ اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ و (این‌ها ملاک امتیاز نیست) گرامى‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست» به وحدت اشاره دارد.
 
این مدرس سواد رسانه‌ای افزود: همچنین آیه 92 سوره انبیاء «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنا رَبُّکُمْ فاعْبُدُونِ؛ این (پیامبران بزرگ و پیروان‌شان) همه امت واحدى بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ مرا پرستش کنید!»، آیه 10 حجرات «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنان برادر یکدیگرند»، آیه 2 سوره مائده «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى؛ (و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم همکاری کنید» نیز به وحدت اشاره دارد.
 
امیری با اشاره به اینکه علاوه بر سوره مبارکه حمد که به وحدت اشاره دارد آیه 11 سوره حجرات «یاأَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا لاَ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِن قَوْم عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لاَ نِسَآءٌ مِنْ نِسَآء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لاَ تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَ لاَ تَنابَزُوا بِالاْلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الاْیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فأُولَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و 22 سوره مجادله «أَلاَ إِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» نیز به وحدت اشاره دارند، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در بین مسلمانان هستند، لذا امروز بیشتر از هر روزی نیاز به وحدت در بین مسلمانان احساس می‌شود.

شیعه و سنی از توطئه‌های دشمنان اسلام آگاه شده‌اند

وی با بیان اینکه علمای دين اعم از شيعه و سنی وحدت را تنها عامل قدرت اسلام دانسته‌اند، اضافه کرد: نبی مکرم اسلام در حدیثی فرموده است: «از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش مى‌‏داريد، از پراكندگى در آنچه باطل است اما خوشايند شما مى ‌باشد، بهتر است. خداى سبحان به هيچ‌يک از گذشتگان و باقى‌ماندگان بر اثر تفرقه و جدايى خير و خوبى عطا نكرده است».
 
مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان به پاره‌ای خدمات نظام در مناطق سنی‌ نشین کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و خیلی از مشاوران و معاونان وزراء، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی و اساتید دانشگاه‌ها از اهل سنت هستند، گفت: در کشور ایران هیچ‌گونه محدودیت قومی، قبیله‌ای، مذهبی و تفکری وجود ندارد و شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‎کنند و تمامی امکانات و رفاهیاتی که برای شیعیان اعم از بهداشت، آموزش، معیشت و ... وجود دارد برای اهل سنت نیز ارائه می‌شود.
 
نویسنده کتاب جنگ نرم، با اشاره به اهمیت وحدت مسلمانان در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، تصریح کرد: شیعه و سنی امروز از خباثت‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام آگاه شده‌اند، لذا با وحدت‌نظر و در اقدامی هماهنگ با ایجاد قرارگاه‌های بصیرت‌افزایی، در عرصه‌های میدانی و فضای مجازی با دشمن مبارزه می‌کنند.
 
امیری در خاتمه اظهار کرد: اگر کسی به نام دین به ادیان دیگر حمله کند نه‌ تنها دین‌دار نیست که اقدامات او ضددینی نیز هست لذا امید داریم که به مدد و الطاف الهی همه توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان نقش بر آب شود.
انتهای پیام
captcha