شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4169999
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اردبیل برگزار شد

جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اردبیل با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در اردبیل برگزار شد.

جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از بنیاد شهید اردبیل، جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان اردبیل ۲۸ شهریورماه با حضور دکتر رحیمی‌نسب مدیرکل و دبیر شورای مشاورین وزرا و جمعی از مشاوران وزرا در امور ایثارگران، استاندار اردبیل، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرماند‌های نظامی و انتظامی برگزار شد.

رضا رحیمی‌نسب مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا در این جلسه با تأکید بر رعایت حقوق ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل به یمن حضور مدیری توانا در رأس مدیریت اجرایی آن، در سال گذشته رتبه برتر در اجرای برنامه عملیاتی در کل کشور را کسب کرد که الحق مقام و رتبه‌ای قابل اعتنا و بسیار با اهمیت است.

وی با تأکید بر ضرورت مطالبه حقوق ایثارگران از سوی بنیاد شهید و مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: در صورتی که قوانین موجود در حوزه ایثارگران به درستی و تمام و کمال اجرا شود، اغلب مشکلات و مسائل ایثارگران حل خواهد شد و دیگر نیازی به تصویب قانون جدید نخواهد بود، اما مسئله اینجاست که از بین حدود ۱۳۶۰ قانون تصویب شده در حوزه ایثارگران، تنها حدود سی درصد از این قوانین اجرا می‌شود و هفتاد درصد باقیمانده همچنان مغفول مانده و اجرایی نشده است.

مدیرکل و دبیر شورای مشاورین وزرا تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی در صورتی که بتوانند تعامل و همکاری دوسویه و تنگاتنگ داشته باشند، حقوق ایثارگران محقق خواهد شد و این تعامل و همکاری نیازمند درک متقابل و همچنین برگزاری جلسات متعدد در راستای هم‌اندیشی و رسیدن به نقطه نظرات مشترک است.

رحیمی نسب مشاوران امور ایثارگران ادارات را به منزله پل ارتباطی مابین بنیاد شهید و امور ایثارگران و ایثارگران شاغل در ادارات دانست و بر ضوروت تقویت نقش و جایگاه سازمانی مشاوران تأکید کرد.

وی ارتقای شغلی و حفظ شأن و جایگاه ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی را دو مطالبه مهم ایثارگران دانست و بر ضرورت به کارگیری ایثارگران متعهد و متخصص در پست‌های کلیدی تأکید کرد.

سیدشریف حسینی، مشاور وزیر نفت در این جلسه ضمن تأکید بر ضرورت رعایت حقوق ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی، استیفای حقوق حقه ایثارگران را وظیفه تمامی مسئولان دانست و به تشریح عملکرد خود در سفر به استان اردبیل پرداخت.

قاسم علی اکبری، مشاور امور ایثارگران سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز به بیان برخی مشکلات ایثارگران از جمله آمار بالای بیکاری در میان فرزندان ایثارگران پرداخت و گفت: هماهنگی و همکاری میان مشاورین وزرا در امور ایثارگران می‌تواند برکات زیادی در پی داشته باشد، زیرا مشکلات ایثارگران، مشکلاتی مشترک و فراگیر است و در صورت رفع نواقص قانونی و یا اجرای قوانین مغفول مانده، منجر به رفع مشکلات معیشتی و شغلی این قشر معزز خواهد شد. وی همچنین به تشریح برنامه‌های خود در استان اردبیل پرداخت.

صالحی آرا، مسئول مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به تحصیلات عالیه اکثر ایثارگران شاغل در ادارات، ضرورت به کارگیری این عزیزان در پست‌های مهم را یادآور شد و حضور ایثارگران در پست‌های شغلی مهم و مدیریتی را عامل مهمی در راستای اجرای قوانین ایثارگری و استیفای حقوق ایثارگران شاغل دانست.

حجت‌الاسلام ثقفی، مشاور وزیر اقتصاد موضوع بیکاری را مهم‌ترین دغدغه ایثارگران دانست و بر ضرورت همسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان و اجرای کامل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تأکید کرد. وی موضوعاتی همچون بیمه تکمیلی افراد تحت تکفل ایثارگران، مسکن و راتقای شغلی ایثارگران شاغل را نیز دغدغه مشترک اغلب ایثارگران قلمداد کرد.

حمید تفرشی مشاور امور ایثارگران وزارت ارتباطات ضمن ارئه گزارش مختصری از سفر خود به استان اردبیل افزود: اردبیل همواره در بزنگاه‌های تاریخی و جنگ‌ها و ستیز‌ها پیشقدم بوده و از حیثیت و تمامیت ارضی ایران اسلامی صیانت کرده است. وی مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی را ظرفیت مناسبی برای پیگیری حقوق ایثارگران دانست و بر ضرورت تکریم ایثارگران شاغل در محل خدمتشان تأکید کرد.

بیدکی مشاور امور ایثارگران سازمان ثبت احوال، تأمین مسکن ایثارگران را دارای اولویت ویژه دانست و تشکیل تعاونی‌های مسکن ویژه ایثارگران را راهکاری مناسب برای رفع دغدغه مسکن ایثارگران دانست.

وی اجرایی شدن تمامی قوانین ایثارگری را خواستار شد و تصریح کرد: اگر قوانین موجود در حوزه ایثارگران اجرا شود، هیچ ایثارگری دارای مشکل نخواهد بود.

جواد صبور مشاور استاندار اردبیل و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری اردبیل ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه امور ایثارگران استانداری اردبیل پرداخت و به ضرورت حفظ و صیانت از شأن وجایگاه ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سعادتی نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به تبیین مؤلفه‌های فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و حضور مشاورین وزرا در استان اردبیل را فرصتی مهم و مغتنم در جهت رفع مشکلات ایثارگران قلمداد کرد.

در ادامه، داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل حضور مشاورین وزرا در استان اربیل را دارای اهمیت ویژه دانست و از مشاورین وزرا که رنج راه را برای رفع مشکلات ایثارگران به جان خریده‌اند، تشکر کرد.

نوری تنها راه رفع مشکلات ایثارگران را پای کار آمدن مسئولان تمامی دستگاه‌های اجرایی دانست و تأکید کرد: تمامی مسئولان نظام اسلامی در راستای رفع مشکلات و تأمین خواسته‌های ایثارگران وظیفه دارند و باید به صورت جهادی وارد عمل شوند.

وی نقش اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران را نظارت و مطالبه‌گری دانست و مدیران دستگاه‌ها را به توجه بیش از پیش به دغدغه‌های ایثارگران شاغل خواستار شد.

جمهوری اسلامی ایران بر مبنای فرهنگ ایثار و شهادت شکل گرفته است

در ادامه، سیدحامد عاملی استاندار اردبیل به عنوان رئیس شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان به تبیین جایگاه شهید و شهادت در جامعه پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز دنبال جنگ نبوده و تحت تأثیر القای ناروای دشمنان قرار نخواهد گرفت.

وی قدرت‌افزایی را تنها راهکار بقا در جهانی دانست که کشور‌های غربی قانون زور و جنگ را در آن به رسمیت شناخته‌اند.

رئیس شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان مکتب و فرهنگ ایثار و شهادت را مکتبی راهبردی قلمداد کرد و افزود: بقای هر نظامی به فرهنگ آن وابسته است و از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای فرهنگ ایثار و شهادت شکل گرفته است، بنابراین باید در راستای حفظ نظام اسلامی و تقویت عزّت و اقتدار آن، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل‌های جدید داشته باشیم.

استاندار اردبیل حضور مشاورین وزرا در استان را مایه خیر و برکت برای استان دانست و این فرصت و ظرفیت را برای رفع مشکلات ایثارگران دارای اهمیت فراوان دانست.

رونمایی از نماهنگ «برادر» که زندگی شهید معظم حمزه سلیم‌زاده را به تصویر کشیده بود، از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha