حفظ قرآن با رویکرد تمدنی در خانه قرآن و عترت سردار دل‌ها
کد خبر: 4169369
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

حفظ قرآن با رویکرد تمدنی در خانه قرآن و عترت سردار دل‌ها

مدیر خانه قرآن و عترت سردار دل‌ها گفت: ما با شعار «حفظ قرآن را تمدنی زندگی کنیم» از روشی بدیع برای حفظ آیات بهره می‌بریم.

خانه قرآن و عترت سردار دل‌ها در کاشانلیلا هارونی‌مقدم، متولد ۱۳۶١ در آران‌وبیدگل و دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات با گرایش علوم قرآن و حدیث است. او که حافظ کل، از مدرسان و داوران قرآن و مؤسس خانه قرآن و عترت «سردار دل‌ها» است، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان،‌گفت: از کودکی به قرائت قرآن به شیوه «تحقیق» علاقه داشتم و سال‌ها به تقلید از تلاوت استادانی چون عبدالباسط، شحات انور، مصطفی اسماعیل، منشاوی و... پرداختم.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: از کلاس سوم ابتدایی در مسابقات قرآنی شرکت و معمولاً در سطح شهرستان، رتبه اول را کسب می‌کردم. همچنین در مسابقات قرآن سازمان اوقاف که معتبرترین مسابقات کشوری است و نیز مسابقات دانشجویی در سطح استان و کشور، حائز رتبه‌های متعدد شده‌ام.

وی با اشاره به کسب رتبه اول کشوری مسابقات دانشجویی در رشته قرائت تحقیق، رتبه اول کشوری حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۲۰ جزء و رتبه اول استانی سازمان اوقاف در رشته قرائت تحقیق و ترتیل به‌عنوان بخشی از دستاوردهای قرآنی خود افزود: فضای خانواده برای تأثیرگذاری بر فرزندان و ترغیب آنها به فعالیت‌های قرآنی بسیار راهگشاست. پدر و مادرم در این راه مشوق اصلی من بودند. من قرائت سوره حمد را با صوت برای اولین بار در کنار پدرم آموختم، او هر روز بعد از نماز صبح به تلاوت قرآن مشغول می‌شد و من با علاقه بسیار در کنار او می‌نشستم و به تلاوتش گوش می‌دادم. یا جلسات قرآنی را که با مادرم در آنها حضور پیدا می‌کردم، خوب به یاد دارم.

هارونی‌مقدم بیان کرد: از دوران ابتدایی از جزوه‌های «قصار السور» قرآنی استفاده می‌کردم و با یکی از دوستانم روخوانی جزء ۳۰ را تمرین می‌کردیم. چند سال هم در مسابقات قرائت تحقیق شرکت می‌کردم. بعد از آن در دوره راهنمایی به تواشیح‌خوانی رو آوردم. در مدرسه با تمرینات فراوان به‌صورت تقلیدی به همخوانی متون و شعرهای اناشید عربی می‌پرداختیم و در سطح استانی در مسابقات دانش‌آموزی تواشیح موفق به کسب رتبه سوم شدیم.

وی اظهار کرد: در زمان دانشجویی در مهد قرآن منطقه آران‌وبیدگل در طرح چهارساله حفظ نام‌نویسی کردم؛ اما چون این طرح طولانی بود، تصمیم گرفتم در طرح‌های کوتاه‌مدت جامعة‌القرآن‌الکریم کاشان شرکت کنم. همزمان با حفظ در مسابقات قرائت تحقیق و ترتیل شرکت می‌کردم. بعد از اتمام طرح نیز به‌عنوان مربی حفظ قرآن و صوت و لحن در سازمان‌ها، مؤسسات و ادارات گوناگون مشغول شدم تا اینکه در بهمن ۱۴۰۰ به فکر راه‌اندازی یک مرکز قرآنی افتادم.

این فعال قرآنی گفت: خانه قرآن و عترت «سردار دل‌ها» در سال ۱۴۰۱ تأسیس شد. دلیل نام‌گذاری مؤسسه نیز شخص پیامبر(ص) و توجه به حدیث ثقلین بود. تبدیل کلاس‌های صرفاً قرآنی به کلاس‌هایی که در کنار آموزش قرآن به موضوع عترت نیز به شکل مبسوط‌تر اشاره دارد، از رویکردهای این مؤسسه است. به عبارتی سعی کردیم علاوه بر برگزاری کلاس‌هایی نظیر حفظ قرآن، تجوید، صوت و لحن، تثبیت حفظ و... به بعضی از مباحث روز که مورد تأکید اهل بیت(ع) و در حال حاضر در غیاب امام زمان(عج) مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیز بپردازیم و به فرمایشات ایشان مبنی بر جهاد تبیین جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به استفاده از روش بدیع حفظ قرآن در این مؤسسه بیان کرد: ما با شعار «حفظ قرآن را تمدنی زندگی کنیم»، از روشی بدیع برای حفظ آیات بهره بردیم. به عبارتی در سال‌های اخیر، همیشه به شیوه‌های حفظ با حالتی یکنواخت پرداخته شده است. اگرچه یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است، اما امروزه صرفاً برگزاری کلاس‌های قرآن کفایت نمی‌کند و باید مباحث روز هم مطرح شود. پس ما با همراه کردن یک‌سری مباحث تمدنی با مطالب آموزشی، تصمیم گرفتیم تعدادی از شیوه‌های نوین حفظ قرآن را اعمال کنیم.

هارونی‌مقدم با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر از کلاس‌های گوناگون این مؤسسه استفاده کرده‌اند، ادامه داد: اکثریت قشر نوجوان و جوان وقتی عبارت «حفظ کل قرآن» را می‌شنوند، جلو نمی‌آیند؛ اما وقتی حفظ سوره‌ای با مباحث تمدنی ترکیب و سبک نوینی از تمدن اسلامی ارائه شود، طبیعتاً حفظ قرآن و عمل به آن نمود بیشتری پیدا می‌کند و جذب آسان‌تر  و سریع‌تر می‌شود.

وی با برشمردن عناوین تعدادی از کلاس‌های این مرکز گفت: حفظ قرآن، تفسیر، مداحی با رویکرد تمدنی یعنی تربیت مداحان تراز انقلاب اسلامی، دوره قرائت تحقیق ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی، قرائت تحقیق، حفظ قرآن ویژه نوجوان‌ها و خانم‌های جوان متأهل، تثبیت حفظ قرآن، قصص قرآنی با رویکرد تمدنی، سواد رسانه، اکران مستند با رفع شبهات گروه سنی نوجوان‌ که تحت تأثیر فضای مجازی آسیب دیده بودند، غرب‌شناسی، کنترل ذهن با محوریت حل مشکلات ارتباطی همسران با یکدیگر یا فرزند نوجوان خود، آموزش استراتژی کودک و تربیت مربی استراتژی کودک از جمله کلاس‌های خانه قرآن و عترت سردار دل‌ها به شمار می‌رود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha