به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 24 شهریورماه، در مراسم خطبهخوانی در حرم مطهر رضوی ضمن عرض خیر مقدم به زائران و میهمانان حضرت رضا (ع) اظهار کرد: یکی از صفاتی که اهل بیت(ع) را به آن میخوانیم محب بودن است، محب خدا، محب قرآن، محب دین، محب ارزشها و فضیلت ها. در زیارت جامعه کبیره نیز میخوانیم، ای اولیایی که در محبت به خداوند تبارک و تعالی تمام و کمال هستید.
وی افزود: امام صادق(ع) در مناجاتی به خدا عرضه میدارد که خدایا قلب مرا مشغول مقام والای خود قرار ده و قلب من را سرشار از محبت و عشق به خود بگردان.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در قرآن و روایات ملاک ایمان محبت است، درجه ایمان به میزان محبت است و هر چقدر ایمان بیشتر باشد و معرفت ما به خداوند تبارک و تعالی و اولیای الهی بیشتر باشد عشق و محبتمان هم به همان اندازه بیشتر است و ایمان چیزی جز عشق و محبت نیست.
مروی ادامه داد: نمیخواهم روی محبت تأکید و توقف کنم، اما محبت آثار و ظهوراتی دارد و اینطور نیست که بگوییم خدایا تو را دوست داریم و تمام اهل بیت(ع) را دوست داریم و تمام، بلکه این محبت باید ظهوراتی داشته باشد.
وی افزود: همانگونه که خداوند در قرآن میفرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ، بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست میدارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد. اینکه بگوییم خدایا تورا دوست داریم و محبت تو را در دل داریم این کفایت نمیکند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر محبت خالصانه به خدا داریم باید عوارض و ظهوراتی داشته باشد، لذا اگر صداقت در محبت خدا دارید باید از پیامبر تبعیت کنید تا خدا هم شما را دوست داشته باشد.از آثار محبت، احساس مسئولیت و دین و عشق و دلدادگی حقیقی نسبت به محبوب است.
وی گفت: اگر کسی را دوست بداری و هر چه که او را می رنجاند انجام دهی این محبت صادقانه نیست و در ابراز این محبت صداقت وجود ندارد، اگر محبوب را دوست داری باید هر چه که او را میرنجاند و او اکراه دارد ترک کنی و هر چه او دوست دارد و میپسندد را انجام دهی، این محبت، محبت صادقانه است.
مروی تصریح کرد: از این محبت در ادبیات دینی ما به غیرت تعبیر شده است و غیرت تنها غیرت ناموسی نیست، بلکه غیرت در دینداری، ولایتمداری، پاسداری از ارزشها و فضیلت ها و غیرت مبارزه با منکرات است و اینها همه ظهورات محبت است.
وی با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمود: پدرم ابراهیم مردی غیور بود و من از او غیورترم افزود: اینها همه ظهورات محبت است و گمشده بعد از رحلت پیامبر(ص) غیرت دینی است و هر چه اسلام اموی و ابوسفیانی بر جامعه حاکم شد به همان میزان غیرت دینی، مسئولیت دینی و مسئولیتپذیری انسانی در جامعه به انزوا رفت.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردمی که روزی در راه خدا از همه چیزشان میگذشتند و در میدان مبارزه و جهاد حضور فعال داشتند و موجب رشد اسلام شدند به برکت اسلام ابوسفیانی و اموی بیغیرتی و بیتفاوتی در جامعه دینی حاکم شد و این افرادی که روزی در رکاب پیامبر(ص) بودند نسبت به دین بیغیرت شدند و اینها درد امیرالمؤمنین بود.
وی بیان کرد: زمانی مزدوران معاویه به شهر الانبار که تحت حکومت امیرالمؤمنین(ع) بود حمله، غارت و بیاحترامی کردند و خلخال از پای زنی که علیه حکومت اسلام بود درآورند و بدون اینکه حتی یک زخم بخورند و خونی از آنان ریخته شود از شهر خارج شدند، خبر به گوش امیرالمؤمنین(ع) رسید و ایشان فرمود اگر مسلمانی از این واقعه دق کند و بمیرد جای ملامت نیست این غصه بزرگی است.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بیتابی حضرت به خاطر بیغیرتی و بیتفاوت بودن مردم و این موارد همه از جمله رنجها و غصههای امیرالمؤمنین بود.
مروی افزود: همین بیتفاوتی و بیغیرتی دینی باعث شد امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کوفه هجرت کند و اگر مردم کوفه امام را تنها گذاشتند قبل آن مردم مدینه امام را تنها گذاشته بودند و نامردی اول را مدنی ها انجام دادند، چراکه اگر مردم مدینه امام را حمایت میکردند امام از مدینه خارج نمیشدند، در میان آنان برخی اصحاب پیامبر(ص) و برخی مهاجرین و انصار بودند، اما بیغیرتی آنچنان به آنان حاکم شد که فرزند رسول خدا جایی برای خود در مدینه ندید و هجرت کرد.
وی گفت: جامعه علوی، جامعه حسینی و جامعه رضوی جامعهای مسئولیتپذیر و غیور است و مردم همانطور که نسبت به مال، ناموس و فرزندانشان غیرت دارند باید به دین، قرآن و ارزشهای دینی خود غیور باشند و این درسی است که از اهل بیت(ع) میگیریم. غیرت فضیلت بزرگ و ارزش بیمانندی است.
انتهای پیام