شناسایی و تامین 20 قلم کالای ضروری زائران
کد خبر: 4168320
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
فرماندار مشهد بیان کرد

شناسایی و تامین 20 قلم کالای ضروری زائران

فرماندار مشهد با بیان اینکه ۲۰ قلم کالای ضروری زائران شناسایی و تامین شد، گفت: مکان‌های دپویی در اطراف حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده که همه کالاها به اندازه کافی در آن‌ها قرار دارد.

محسن داوری فرماندار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن داوری فرماندار مشهد امروز، ۲۰ شهریورماه، در چهارمین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در هتل روتانا برگزار شد، اظهار کرد: امسال قرارگاه خدمات سفر و زائر را از ایام عید به بعد تعطیل نکردیم. ۲۱ جلسه برای دهه پایانی صفر برگزار شده و به صورت مستمر ماموریت‌هایی که باید را پیگیری کردیم. ۱۲ کمیته توسط چهار معاون فرمانداری مشهد مدیریت می‌شوند.

وی ادامه داد: نگاه ما به زائر این است که قبل از اینکه احساس نیاز کند، نیازش را برآورده کنیم. یعنی بستری فراهم شود که زائران آرامشی برای زیارت داشته باشند، بر این اساس از زائران پیاده و سواره در سه پایانه ورودی و دو مسیر ورودی شهر مشهد استقبال می‌کنیم. تعدادی از اعضای کمیته‌ها در ایستگاه‌ها حضور دارند و نیازهای زائران را نیازسنجی می‌کنند تا برطرف شود و در مجموع پنج ایستگاه استقلال ایجاد کردیم.

داوری با بیان اینکه قرارگاه دهه پایانی صفر از روز پنجشنبه 16 شهریوماه، راه‌اندازی شده و شبانه‌روزی فعالیت دارند، بیان کرد: زائران می‌توانند با شماره ۳۷۰۴۵ تماس بگیرند، بلافاصله تمام کمیته‌های قرارگاه نیاز یا مشکل زائران را بررسی و نتیجه را به زائر منعکس می‌کنند. راهنماهایی نیز در سطح شهر و اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده است. ۳۸ اکیپ سیار در سطح شهر و به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی به صورت سیار فعال هستند، تا زائران اگر مشکلی و یا نقصی وجود داشته باشد، پاسخگویی کنند.

فرماندار مشهد تصریح کرد: در حوزه تامین کالا، ۲۰ قلم کالای ضروری شناسایی تامین شد. مکان‌های دپویی در اطراف حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده که همه کالاها به اندازه کافی در آن‌ها قرار دارد. با ۷۰۰ واحد صنفی تفاهم‌نامه بسته شد و مکان آن‌ها را در نشان جای‌گذاری کردیم. بنرهایی در واحدهای صنفی نصب شده است. این واحدها باید تمام این ۲۰ قلم کالا را به قیمت روی کالا و قیمت مصوب عرضه کنند که ۵۰۰ بازرس کار نظارت را انجام می‌دهند. اگر کالایی مورد نیاز باشد، واحدها اطلاع‌رسانی کرده و تهیه می‌شود.

وی افزود: بازارهای موقت نیز توسط شهرداری مشهد در مکان‌هایی که کمبود وجود داشته، تامین شده تا ۲۰ قلم کالا را عرضه کنند. چهار پایگاه نظارت بر بازار و دستگاه‌های خدماتی در چهار مسیر منتهی به حرم تعبیه شده که اعضای ۱۴ دستگاه نظارتی در این پایگاه‌ها حضور دارند، بازار و تمام حوزه‌های خدماتی را رصد و بلافاصله رأی صادر می‌کنند.

داوری با اشاره به اینکه برای تامین نان تلاش ویژه‌ای انجام شد، تصریح کرد: به تمام نانوایی‌های رینگ یک و دو اطراف حرم مطهر رضوی سهمیه آرد فوق‌العاده تخصیص دادیم، میزان مدت پخت افزایش پیدا کرده و تعدادی از نانوایی‌ها نیز ۲۴ ساعته فعال هستند. ۳۰ واحد نانوایی ثابت در اطراف حرم مطهر رضوی از پایان ماه صفر سال گذشته تا امسال اضافه شده که ۸ واحد اخیرا افتتاح شده است.

فرماندار مشهد ادامه داد: برای تسهیلات بهتر تا فردا 21 شهریورماه، تعداد زیادی واحد نانوایی سیار را فعال می‌کنیم. برای هیئت‌های مذهبی که نیاز به نان دارند، سازوکاری ایجاد کردیم، اینگونه که در شورای هیئات مذهبی قرارگاهی ایجاد و کلیه هیئت‌ها ساماندهی شده که مراجعه می‌کنند و حواله نان دریافت می‌کنند. برای موکب‌های در مسیر زائران پیاده نیز آرد تامین شده و اگر نیاز به نان داشتند، به همین شیوه نان برای آن‌ها تامین می‌شود.

وی بیان کرد: حوزه حمل و نقل و نظارت بر قیمت‌ها نیز رصد می‌شود تا اتفاق ویژه‌ای رخ دهد. نظارت بر تاکسیرانی نیز در حال انجام است. هر شیفت ۲۰۰ تاکسی صلواتی در اطراف حرم مطهر رضوی مستقر هستند، تا زائران را جابه‌‌جا کنند، همچنین پارکینگ‌های رسمی فعال هستند. بسیاری از زمین‌های بلاتکلیف اطراف حرم را نیز تبدیل به پارکینگ کردیم، بنابراین حدود ۱۰ هزار پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده است. 

۶۸ درصد اقامت رسمی مشهد تکمیل شده است

داوری گفت: کل موکب‌هایی که تاکنون درخواست کردند ۳۰۰ مورد بوده اما هنوز همه موکب‌ها ورود پیدا نکردند. تا به امروز در حوزه اقامت اضطراری، ۵درصد در کمپ غدیر تکمیل ظرفیت شده است و در بخش غیر رسمی نیز که به هیئت‌های مذهبی و زائران پیاده تخصیص داده شده است، هنوز اقامتی صورت نگرفته است و به محض ورود در این مکان‌ها اقامت خواهند داشت. ۶۸درصد اقامت رسمی نیز تکمیل شده است. همچنین از امروز جمع‌آوری معتادان آغاز شده است. 

در ادامه سیدجواد موسوی، دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، اظهار کرد: از یک ماه گذشته بررسی و‌ بهسازی ۱۴۷۰ چشمه سرویس بهداشتی بین راهی آغاز شد. جایگاه‌‌داران جایگاه‌های سوخت را نیز مقرر کردیم تا مقدمات استفاده از سرویس‌های بهداشتی را آماده کنند، ممکن است تا به امروز آماده نشود، اما این اتفاق شکل گرفته است. 

وی گفت: در زمینه تأسیسات گردشگری رسمی تاکنون مورد تخلفی گزارش نشده است، اما در حوزه غیر رسمی ۱۷ گزارش داشتیم که رسیدگی صورت گرفت. چهار پایگاه در اطراف حرم مطهر رضوی مستقر هستند که ۲۴ ساعته و آنلاین به شکایات رسیدگی می‌کنند و برخورد صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام
captcha