اهمیت اصلاح در جامعه و انوع آن
کد خبر: 4168147
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
حجت‌الاسلام رفیعی تبیین کرد

اهمیت اصلاح در جامعه و انوع آن

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از اهداف انبیا اصلاح است که در قرآن نیز به آن اشاره شده، گفت: اصلاح به معنای درست کردن خرابی‌ها است و اصلاح عقیده، رفتار، اصلاح اقتصادی و... از انواع آن است.

حجت الاسلام ناصر رفیعیبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه عصر روز گذشته، ۱۹ شهریورماه در مراسم سخنرانی گلزار شهدای کرمان به ارائه مباحثی پیرامون دعای «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏» پرداخت و با بیان اینکه یکی از اهداف انبیا اصلاح است که در قرآن نیز به آن اشاره شده و امام حسین(ع) نیز با هدف اصلاح خرابی‌های جامعه به کربلا رفت، گفت: اصلاح به معنای درست‌کردن خرابی‌ها است و چند قسم دارد.

وی افزود: بدون تردید امروز در جامعه خرابی‌هایی وجود دارد که نخستین اقدام اصلاح عقیده است. در دنیا عقاید بسیاری وجود دارد که همه این عقاید درست نیستند و باید درست شوند. عقاید انسان‌ها با توجه مناطق زندگی شکل گرفته اما باید با مطالعه از عقاید درست آگاه شده و عقاید خراب را اصلاح کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر ضرورت اصلاح باورها، تصریح کرد: باورها خود چند گونه‌ هستند که یک نوع آن باورهای کلیدی انسان هستند مانند باور به خداوند، انبیا، قیامت، ملائکه و امامان که اصل هستند. برخی باورها نیز اصل و کلیدی نیستند که اعتقاد نداشتن به آنها ضربه‌ای وارد نمی‌کند.

این استاد دانشگاه نقش گفتمان در اصلاح عقاید را مهم دانست و افزود: ابتدا باید روی عقاید جوانان کار کرد. در سال‌های اخیر در برپایی مراسم عزاداری خوب عمل کردیم اما در مسائل اعتقادی کار نشده و باید اعتقادات جوانان را تقویت کرد زیرا عقیده زیر بنا و براساس آیات قرآن مانند ریشه درخت است و اگر عقیده درست شود مسائلی مانند نماز و حجاب نیز درست می‌شود.

وی اصلاح رفتارها را دومین اصلاح دانست و اظهار کرد: رفتارهایی همچون دروغ، غیبت، ارتباط با نامحرم و بداخلاقی از جمله رفتارهای اشتباه است که باید اصلاح شود. قرآن می‌فرماید «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ، بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است» اما گاهی اوقات انسان رفتارهای اشتباه خود را نمی‌پذیرد و توجیه می‌کند. اینکه انسان بگوید نمی‌شود، معنا ندارد البته به سرعت نمی‌توان رفتار را اصلاح کرد اما باید تلاش کرد و جوانان راحت‌تر می‌توانند رفتارهای خود را اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه سومین نوع، اصلاح ارتباطات است، ادامه داد: ۲۳ آیه در قرآن در ارتباط با صله رحم است و بدون تردید قطح رحم عمر انسان را کوتاه می‌کند. قرآن می‌فرماید «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ، تقوا داشته باشید و بین خود را اصلاح نمایید».

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که چگونه می‌توان اصلاح انجام داد، گفت: ابتدا باید خرابی‌ها را بشناسیم و سپس اصلاحات را انجام دهیم. یکی از با ارزش‌ترین امور اصلاح روابط در جامعه است.

وی اصلاح اقتصادی را چهارمین نوع اصلاح دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که سال‌ها را اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند. اگر اقتصاد اصلاح شود بسیاری از مشکلات نیز حل می‌شود. اصلاح اقتصادی به این معنا است که انسان مال خود را اصلاح کند زیرا اگر مال فاسد باشد ذریه انسان نیز فاسد می‌شود؛ برکت از زندگی انسان می‌رود و عبادت انسان پذیرفته نیست.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با بیان اینکه در قرآن بر مال حلال تأکید شده است و بعضی‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند، اظهار کرد: کارمندی که کم‌کاری می‌کند، کاسبی که کم‌فروشی می‌کند و... از جمله موارد مال حرام است که باید بسیار مواظب بود. همچنین اصلاح خانوادگی نوع دیگری از اصلاح است و یکی از دعاهای انبیا اصلاح خانواده بود زیرا خانواده نخستین کانون تربیت است.

انتهای پیام
captcha