یک میلیون و 600 هزار سند از شهدای خراسان رضوی موجود است
کد خبر: 4161155
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران:

یک میلیون و 600 هزار سند از شهدای خراسان رضوی موجود است

معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: یک میلیون و 600 هزار سند مکتوب در قالب‌های صوت، وصیت‌نامه، کلیپ، عکس، زندگی‌نامه، خاطره و نامه وجود دارد که این اسناد در مرکز اسناد شهدا نگهداری می‌گردد. این مراکز دارای کلیه اطلاعات شهیدان است که با سیستم خاصی از انها نگهداری می‌شود.

جواد حامدزاده معاون فرهنگی بنیاد شهید خراسان رضویجواد حامدزاده معاون فرهنگی بنیاد شهید خراسان رضوی، امروز ۱۷ مرداد، ضمن بازدید از مجموعه خبرگزاری ایکنا و تبریک روز خبرنگار، در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه، اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی هر نام‌گذاری که صورت گرفته، به یاد شهیدان عزیز این خاک بوده است. باعث افتخار است که روز خبرنگار هم به یاد شهید محمود صارمی عزیز مزین گردیده، زیرا خبرنگاری رسالتی الهی، اجتماعی و انقلابی است که به آسانی بر دوش فردی گذاشته نشده است. افرادی شغل خبرنگاری را برمی‌گزینند که در خصوص مسائل اجتماعی دغدغه‌مند باشند.   

وی افزود: خبرگزاری مرکز فرهنگی و علمی است و امروز نیازمندیم که قشر جوان و تحصیل‌کرده بیش از پیش با این محیط‌ها آشنا شوند. یکی از معضلات جامعه این است که سبک زندگی غربی رواج پیدا کرده و حتی در صداوسیما هم سبک زندگی غربی ترویج داده می‌شود، یعنی در زمانی که می‌خواهند فردی را در جایگاه بالای اجتماعی جلوه دهند، با سبک زندگی غربی نشان می‌دهند و هنگامی که می‌خواهند فردی را انقلابی معرفی کنند، با جلوه‌ای مستضعفانه این شخصیت را نمایان می‌کنند. تمامی اینها در صورتی است که برخی از خانواده‌های شهید، بسیار متمکن هستند و شهیدان فقط منحصر به قشر مستضعف نیستند.  

معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی بیان کرد: هنگامی که در خصوص فرزندان شهید در میان قشر جوان جامعه صحبت می‌کنیم، اکثر ذهن ها به سمت سهمیه آن‌ها متمرکز می‌شود و این موارد در صورتی است که به ذات و هویت امر شهادت و سختی‌های فرزندان شهیدان و جانباز توجهی نمی‌شود.

حامدزاده ادامه داد: بنیاد شهید برای ارائه‌ اسناد مختلف در خصوص شهیدان آمادگی دارد، زیرا یک میلیون و ۶۰۰ هزار سند مکتوب در قالب‌های صوت، وصیت‌نامه، کلیپ، عکس، زندگی‌نامه، خاطره و نامه وجود دارد. این اسناد در مرکز اسناد شهدا نگهداری می‌گردد. این مرکز دارای کلیه اطلاعات شهیدان است که با سیستم خاصی از آنها نگهداری می‌شود، همچنین دسترسی به این مرکز برای عموم آزاد نیست، اما محققین امکان استفاده از این اسناد را دارند. همچنین افراد برای نوشتن پایان‌نامه نیز می‌توانند از این اسناد استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: در ایران فقط دو مرکز اسناد موجود است که در تهران و خراسان قرار دارند. در مرکز اسناد تهران، تمامی اسناد شهیدان ایران نگهداری می‌شود و مرکز استان خراسان منحصرا مخصوص اسناد شهدای این استان است.

انتهای پیام
captcha