بازدید مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور از خبرگزاری ایکنا
کد خبر: 4161129
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

بازدید مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور از خبرگزاری ایکنا

به مناسبت روز خبرنگار مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملّی منطقه شرق کشور و رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی از خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.

مجتبی محمودی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور و رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجتبی محمودی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور و رئیس خانه مطبوعات خراسان رضوی، امروز ۱۷ مردادماه، به‌مناسبت روز خبرنگار با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی، از این رسانه بازدید کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور در این بازدید به معرفی مختصر این مرکز اشاره کرد و افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور دارای 13 منطقه است و کلیه استان‌ها این مراکز را ندارند از طرفی شعار ما در این مجموعه تبیین، تحول و تعالی است و دلیل این انتخاب هم این است که افراد زیادی هنوز این مجموعه را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی دارای دو بخش است که بخش اول که با نام بایگانی ملی بوده از سال 49 تاسیس و کتابخانه ملی از سال 1316 راه‌اندازی شده  که بعد از انقلاب به عنوان دو بال هویتی در کنار هم قرار گرفته است.

محمودی اظهار کرد: شعاری که در سازمان داریم این مجموعه را حافظه ملی ایرانیان می دانیم و مجموعه هویت کشور شامل انواع فایل‌های صوتی، تصویری، مکتوب، نقشه ها و... به عنوان میراث مکتوب نگهداری می‌شود، حتی هر چند سال یکبار بایگانی‌های راکد ادارات پس از بررسی کارشناسان که می‌تواند برای آینده مفید باشد در مجموعه آرشیو، نمایه‌سازی و دیجیتال‌سازی می‌شود و ارائه خدمات مرحله آخر است که برای مردم منتشر می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور گفت: بخش کتابخانه ملی هم شامل قدیمی‌ترین نسخ خطی و سنگی، کتابه‌های مختلف و... است، علاوه بر این نیز در این مرکز  400 هزار پایان‌نامه دانشگاهی نگهداری می‌شود که در دسترس محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی بخشی از هویت کشور است، بیان کرد: بخش دیگر مجموعه شامل تاریخ شفاهی است که در بیشتر موارد از این مهم غفلت شده و بیشتر ژورنالیستی به این مفهوم نگاه شده است.

محمودی گفت: اعتقاد ما بر این است که مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور یک مجموعه مرجع در زمینه هویت و فرهنگ ملی است که میراث مکتوب را نگهداری می‌کند.

انتهای پیام
captcha