تعهد به مخاطب؛ از مهارت‌های یک خبرنگار حرفه‌ای
کد خبر: 4160648
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تعهد به مخاطب؛ از مهارت‌های یک خبرنگار حرفه‌ای

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران گفت: تشخیص مرز باریک و پر اهمیت میان اطلاع‌رسانی و تعهد به مخاطب از جمله اموری است که اخلاق و حرفه‌ای بودن خبرنگار را می‌طلبد. تبدیل شدن صرف به تریبون مسئولان و فاصله معنادار از مخاطب و عدم انعکاس صدای مردم یکی از نکاتی است که می‌تواند به عنوان چاله یا حفره فعالیت یک خبرنگار مورد اشاره قرار گیرد.

معصومه نصیری کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ایمعصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران در گفت‌وگو با ایکنا از همدان ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاری همواره به‌عنوان حرفه‌ای اثرگذار در جامعه در تلاش برای تحقق نقش دیده‌بانی خود، نمایندگی مردم و حلقه واسط میان مردم و حکمرانان بوده است.

وی افزود: نقشی که امروز به جهت تنوع، تعدد و تکثر انواع رسانه‌ها این امر را با سویه‌های جدیدی مواجهه کرده است و شهروندان نیز از این قشر انتظاری جدی‌تر داشته و معتقدند این گروه باید زبان گویای جامعه و مشکلاتشان باشند. در این شرایط آنچه به‌عنوان چاله‌های حرفه خبرنگاری می‌توانیم مورد اشاره قرار دهیم، اینکه خبرنگار اگر مرز میان اطلاع‌رسانی، تأمین و حفظ بهداشت روانی جامعه را نداند، ممکن است در فرایند اطلاع‌رسانی منجر به مخدوش‌سازی امنیت روانی مخاطب شده و نظم فکری اجتماع را به هم بریزد.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای تصریح کرد: لذا تشخیص مرز باریک و البته پراهمیت میان اطلاع‌رسانی و تعهد به مخاطب از جمله اموری است که اخلاق و حرفه‌ای بودن خبرنگار را می‌طلبد. تبدیل شدن صرف به تریبون مسئولان و فاصله معنادار از مخاطب و عدم انعکاس صدای مردم یکی دیگر از نکاتی است که می‌تواند به عنوان چاله یا حفره فعالیت یک خبرنگار مورد اشاره قرار گیرد.

نصیری تصریح کرد: بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای و تعهد به این حوزه از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران یکی دیگر از حوزه‌هایی است که بی‌توجهی خبرنگار به آنچه در ایران و چه در دنیا، منجر به تخریب مرجعیت رسانه‌ای و افتادن در مسیر انحرافی در حوزه اطلاع‌رسانی و ایفای وظایف خبرنگار و رسانه می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز باید اعلام کنیم ما مرجعیت رسانه‌ای خود را آنچنان که باید و شاید در اختیار نداریم، افزود: رسانه‌های معاند نیز از این موضوع به نفع پیشبرد اهداف خود بهره برده و به این موضوع دامن زده‌اند. مخاطب سویه مغرضانه این دست از رسانه‌ها را مورد توجه قرار نداده و از همان زاویه مورد مهندسی و هجمه قرار می‌گیرد. ما باید برای احیا و بازسازی مرجعیت رسانه‌ای خود اقدام فوری و جدی کنیم، اعتماد مخاطب به رسانه باید به سرعت احیا شده و بازگشت مدیریت افکار عمومی به داخل با جدیت پیگیری شود.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در خصوص سواد رسانه‌ای نیز گفت: همواره سه قشر مورد تأکید برای آموزش سواد رسانه‌ای هستند؛ مردم، رسانه‌ها و مسئولان. رسانه هم خود باید دارای سواد رسانه‌ای باشد و هم نسبت به تولید محتواهایی که منجر به ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه می‌شود اقدام کند.

نصیری یادآورشد: رسانه‌ای که خود این دانش و مهارت جدید را نداشته باشد قاعدتاً دغدغه ارتقای آن در سطح جامعه و حتی مسئولان را نیز نخواهد داشت. جامعه بی‌‌سواد رسانه‌ای در سه ساحت مورد اشاره به راحتی تحت‌تأثیر انواع محتواهای مهندسی شده قرار گرفته و هم شایعات را می‌پذیرد و هم نشر می‌دهد آموزش و فراگیری عمومی سواد رسانه‌ای در عصر جامعه شبکه‌ای نکته‌ای است که جامعه را در برابر حملات هدفمند رسانه‌ای واکسینه می‌کند.

انتهای پیام
captcha