فرمان مشروطیت حادثه استثنایی و تاریخی درس‌آموز است
کد خبر: 4160113
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

فرمان مشروطیت حادثه استثنایی و تاریخی درس‌آموز است

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: 14 مردادماه سالگرد صدور فرمان مشروطیت یک حادثه استثنایی و تاریخی درس‌آموز است که همه باید پیوسته نسبت به آن نکته‌سنجی و عبرت‌آموزی داشته باشیم.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 13 مردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: 14 مردادماه سالگرد صدور فرمان مشروطیت یک حادثه استثنایی و تاریخی درس‌آموز است که همه باید پیوسته نسبت به آن نکته‌سنجی و عبرت‌آموزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مشروطیت با وجود اینکه یک نهضت اسلامی بود، انحراف پیش آمد و با وجود جلوداری علما باز هم عواملی باعث شدند این جریان به نتیجه نرسد و به استبداد کبیر و روی کار آمدن رضا خان تبدیل شود.

مدرسی با اشاره به اینکه این جریان نکات قابل توجهی دارد، دشمن‌شناسی و  رد پای نفوذی‌ها، اتحاد و یکپارچگی، لزوم اعتماد به علمای راستین دین و شعائر دینی را از آن جمله دانست و افزود: باید مطالعه تطبیقی میان مشروطه و انقلاب اسلامی شکل گیرد که مبادا مقوله‌ای از جنس انحراف مشروطه در انقلاب اسلامی نیز رخ دهد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به 17 مردادماه، سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، با قدردانی از تلاش‌های مؤثر خبرنگاران و فعالان رسانه در عرصه‌های مختلف، بر حمایت از این قشر اثرگذار و فرهیخته از سوی دولت و نهادهای مربوطه تأکید کرد و گفت: خبر، تحلیل و نشر مجموعه اطلاعات مؤثر در جامعه به منزله هوایی است که انسان از آن نفس می‌کشد و طبعاً این هوا باید سالم و پاک باشد و الزاماتی در آن رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری هم الزاماتی دارد و مبنتی بر اخلاقیات است، بیان کرد: الزامات و خط قرمزهای این عرصه را قانون مشخص می‌کند اما اخلاقیات را می‌توان در چند پرهیز مورد اشاره قرار داد که پرهیز از عادت‌های غلط رسانه‌ای مثل ایجاد سوظن و ایجاد جامعه دو قطبی یا همان نان به نرخ روز خوردن از آن جمله بوده و یکی از عادات غلط است و فعالان رسانه باید از آن دور بمانند.

مدرسی افزود: مورد دوم پرهیز از نشر اخبار و اطلاعات غلطی که در ذهن جامعه رسوخ پیدا می‌کند و جامعه را با نفوذ دشمن از این طریق منحرف و دچار تردیدهای اشتباه می‌سازد. سوم پرهیز از شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، چهارم پرهیز از کدر کردن فضا به نام و در پوشال شفافیت، پنجم پرهیز از پراکنده‌سازی نا امیدی و دلزدگی در جامعه، ششم پرهیز از عیب‌جویی و اتهام‌زنی با پوشش ظاهری نقد و اصلاح که این موارد تجلی اخلاق در رسانه به حساب می‌آید.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به 18 مردادماه، روز تجلیل از مدافعان و شهدای مدافع حرم گفت: مدافعان حرم مسئله بسیار مهم و عجیبی است  چرا که عزیزان مدافع حرم و شهدای این عرصه حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کردند. مدافعان حرم در سطوح مختلف از جمله دفاع از امنیت کشور و نظام اسلامی تا پای جان نقش‌آفرین بودند و ایران اسلامی به منزله مغز و قلب جریان مقاومت اسلامی است و دفاع از امنیت منطقه غرب آسیا به عنوان قلب جهان اسلام و دفاع از فکر اصیل اسلامی رسالت اصلی مدافعان حرم بود که در این میدان خوش درخشیدند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه حل مشکلات بخش مرکزی یزد با پیشنهاد نماینده مردم یزد و حمایت استاندار بیان کرد: در دو روز و جلسه کاری در حوزه بخش مرکزی و اکرمیه مشکلات احصا و بررسی و با حضور مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این زمینه ارائه راهکار و هم اندیشی صورت گرفت و با وجود تعطیلی اعلام شده، همه دستگاه‌ها پای کار بودند و خرسند هستیم از وحدت نیروهای انقلابی و این اتحاد و یکپارچگی نیروهای انقلابی و جهادی باید در همه جا و برای حل مشکلات جامعه و مردم  مورد توجه باشد.

مدرسی با اشاره به اینکه ثبت‌نام اولیه نامزدهای مجلس شورای اسلامی که اولین گام مشارکت در انتخابات است، باید مورد توجه باشد گفت: متقاضیان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه 16 الی 22 مرداد مهلت دارند تا درخواست خود را در آدرس keshvar.moi.ir ثبت کنند و ثبت اطلاعات در این سامانه، برای ثبت نام نهایی داوطلبان در مرحله بعدی نیز الزامی است.

انتهای پیام
captcha