حقوق بشر اسلامی باید برای جهان تبیین شود
کد خبر: 4160107
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
امام جمعه کرمان:

حقوق بشر اسلامی باید برای جهان تبیین شود

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه در مقابل حقوق بشر آمریکایی حقوق بشر اسلامی قرار دارد، گفت: در حقوق بشر اسلامی کرامت و شأن انسان حفظ می‌شود و استقلال و آزادی انسان مورد توجه است لذا باید از این حقوق دفاع و آن را برای جهان تبیین کرد.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام حسن‌ علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان، امروز، ۱۳ مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به سخنی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: بازتاب ترک امر به معروف و نهی از منکر تسلط اشرار بر جامعه است لذا به دستورات الهی پایبند باشید و تلاش کنید تا جامعه ایمانی در مسیر تقوای الهی قرار بگیرد.

وی اقدامات بنی‌امیه و بنی‌عباس را نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و با اشاره به مباحث گذشته، اظهار کرد: امام جامعه برای آنکه حجت را بر دیگران تمام کند در سه سطح سخن گفته است که سطح اول خطاب به وجدان‌های بیدار، سطح دوم خطاب به مسلمانان و سطح سوم خطاب به خواص جامعه است که هم فهم دقیقی از اوضاع زمانه و هم نفوذ و کلام تأثیرگذار دارند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه خواص جامعه دو دسته هستند که بخشی در جبهه حق و بخشی در جبهه باطل قرار دارند، افزود: براساس آیات قرآن آنها که از روی عمد و آگاهی نعمت خدا را تبدیل به کفر کردند و قوم خود را به نابودی کشاندند جزو خواص باطل هستند که همیشه در جامعه فعالیت دارند و تمام تلاش آنها این است که با زور، زر و تزویر نهضت حسینی را به شکست بکشانند.

وی ادامه داد: خواص باطل در انقلاب و نهضت امام راحل که برگرفته از نهضت حسینی است نیز سعی کردند انقلاب به پیروزی نرسد و پس از پیروزی، تمام تلاش خود را کردند تا انقلاب را به شکست بکشانند و هنوز هم دست بردار نیستند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با بیان اینکه خواص حق در خط انبیا و اولیا قرار می‌گیرند، در خصوص عملکرد خواص حق جامعه، گفت: اگر خواص حق به وظیفه خود عمل می‌کردند بنی‌امیه، بنی‌عباس و سلاطین ظلم و جور بر جامعه و ممالک اسلامی حاکم نمی‌شدند. امروز نیز جامعه اسلامی گرفتار این سلاطینی است که در خدمت استکبار و دشمنان اسلام هستند و برای مسلمانان دل نمی‌سوزانند.

وی با اشاره به روشنگری‌هایی که امام حسین(ع) خطاب به خواص حق جامعه داشتند، اظهار کرد: خواص حق سه گام مهم پیش رو دارند که در صورت حرکت صحیح اتفاقات خوبی رقم می‌خورد که شناخت درست از زمانه خود، اقدام متناسب با زمانه و در مقابله با توطئه‌ها و اقدام به موقع این سه گام هستند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: جمهوری اسلامی امروز در خط امام حسین(ع) حرکت می‌کند و خواص کشور باید وظیفه خود در صحنه‌های مختلف کشور و جهان اسلام در خط امام جامعه و ولایت فقیه خوب شناخته و اقدام به موقع و مناسب کنند در غیر این صورت کشور آسیب می‌بیند.

امام جمعه کرمان در خطبه دوم ضمن قدردانی از عزاداران حسینی، اظهار کرد: عزاداران علیرغم همه تبلیغات دشمنان اسلام، در مراسم عزاداری شرکت کردند. دشمن تمام تلاش خود را کرد که فضای عزاداری‌ها را ناامن کند اما موفق نشد و اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این راستا قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اقدامات دشمن در اهانت به عزاداری، پرچم‌های عزا و... افزود: دشمن پا را فراتر گذاشت و اهانت به قرآن را انجام داد و در یک نقشه از پیش تعیین شده همه هجمه خود را متوجه اسلام، قرآن و عزاداران امام حسین(ع) کرد اما مردم و عزاداران دشمن را ناکام گذاشتند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بابایی و روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم، بیان کرد: شهید سلیمانی جهاد اسلامی را به بهترین وجه ممکن در رکاب امامت جامعه به دنیا عرضه کرد و نام نیکی از جهاد و شهادت در بین جامعه اسلامی و مردم آزادی‌خواه به جای گذاشت.

وی با اشاره به جنایات آمریکا و استکبار در طول تاریخ، افزود: هر اندازه این جنایت‌ها بیشتر شد فریادهای آنها نیز برای دفاع از حقوق بشر بیشتر شد و در سایه شعارهای دفاع از حقوق بشر، بزرگترین جنایت‌ها را انجام دادند که دفاع از رژیم غاصب اسرائیل بخشی از این جنایت‌ها است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در مقابل حقوق بشر آمریکایی، حقوق بشر اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: در حقوق بشر اسلامی کرامت و شأن انسان حفظ می‌شود و استقلال و آزادی انسان مورد توجه است لذا باید از این حقوق دفاع و آن را برای جهان تبیین کرد.

وی ۱۴ مردادماه و سالگرد صدور فرمان مشروطیت را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: کسانی که در رأس قرار داشتند و خواص جامعه از دستاوردهای این پیروزی به خوبی استفاده نکردند و با انحراف در مشروطیت کام شیرین ملت را تلخ کردند که نتیجه آن تبدیل مشروطه به حکومت ننگین و سیاه پهلوی بود.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: امام خمینی(ره) در جمهوری اسلامی بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت تأکید کرد و مردم نیز به آن رأی دادند و امروز فصل جدیدی برای دفاع از جمهوریت در سایه اسلام در حال باز شدن است و به انتخابات مجلس آینده نزدیک می‌شویم. لذا براساس قانون پیش ثبت‌نام آغاز می‌شود و وظیفه نخبگان و فرهیختگان جامعه این است که ثبت‌نام کرده و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه احزاب و جریانات سیاسی باید فعال باشند و تلاش کنند تا انتخاباتی باشکوه، پررونق و با مشارکت حداکثری داشته باشیم، افزود: آنها باید مسیر را باز کنند تا افراد در صحنه حضور یابند. فصل آزمون فرهیختگان، نخبگان و احزاب است که امیدواریم این موضوع را جدی بگیرند.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی در پایان ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: جبهه خبرنگاران بصیر، مخلص و وظیفه‌شناس در مقابل یک جبهه بزرگ قرار دارد و باید تلاش کند در چنین فضایی خبر درست و حق را به مخاطب برساند. هر خبرنگاری که به وظیفه خود عمل می‌کند در یک جنگ تمام عیار قرار دارد و در خط مقدم است.

انتهای پیام
captcha