کد خبر: 4158423
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
مدرس حوزه علمیه لرستان:

حق مظلوم در دنیا و آخرت از بین نمی‌رود

حجت‌الاسلام عالی‌پور با اشاره به دعای 14 صحیفه سجادیه گفت: در این دعا به ما گوشزد شده است که فریاد زارى و استغاثه‌ مظلوم از حضرت حق پنهان نیست و خداوند متعال بهترین گواه و شاهد بر اعمال بندگان است.

صحیفه سجادیه

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، از مدرسان حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه دعای چهاردهم صحیفه سجادیه را می‌توان دعایی برای رفع ظلمِ ظالم دانست، اظهار کرد: در بخشی از این دعا با این مضمون «یا مَنْ لَا یخْفَی عَلَیهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِینَ وَ یا مَنْ لَا یحْتَاجُ فِی قَصَصِهِمْ إِلَی شَهَادَاتِ الشَّاهِدِینَ وَ یا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِینَ وَ یا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِینَ؛قَدْ عَلِمْتَ، یا إِلَهِی، مَا نَالَنِی مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَکهُ مِنِّی مِمَّا حَجَزْتَ عَلَیهِ، بَطَراً فِی نِعْمَتِک عِنْدَهُ، وَ اغْتِرَاراً بِنَکیرِک عَلَیهِ» می‎خوانیم: «اى آنکه گفته‌ها و خبرهاى شاکیان از ظلم و ستم ستمکاران از دید حضرتش پنهان نیست، و اى آنکه در سرگذشت‌هاى مظلومان از گواهی‌هاى گواهان و شهادت شاهدان بى‌نیاز است و اى آنکه یارى و کمک او به ستمدیدگان نزدیک و مدد و نصرتش از ستمگران دور است. اى خداى من تو آگاهى آنچه از ستم و ظلم از فلان پسر فلان به من رسیده، ستمى که از آن نهى کرده‌اى و از هتک حرمتى که به شدت از آن منع نموده‌اى. خداوندا ستم او را طغیان و سرکشى در نعمت توست که به او ارزانى داشته‌اى و از بیباکى و نترسیدن از کیفر و عذاب قیامت، و انتقام و غضب توست که از آن غفلت ورزیده».

وی با اشاره به اینکه در این قسمت از دعا به چند مسئله مهم در باب مظلوم و ظالم اشاره شده است، افزود: در این دعا به ما گوشزد شده است که مظلوم، فریاد زارى و استغاثه‌اش از حضرت حق پنهان نیست و خداوند متعال بهترین گواه و شاهد بر اعمال بندگان است، کمک و یارى حضرت حق به مظلوم نزدیک و از ستمکار دور است، وجود پروردگار عالم تمام بندگانش را از ظلم و ستم منع فرموده و آنان را از هتک حرمت نسبت به دیگران باز داشته است.

عالی‌پور با اشاره به اینکه چیزى در تمام هستى از خدا پنهان نیست، تصریح کرد: حقیقت و مفهوم جمله بالا براى تمام خداپرستان روشن و معلوم است، زیرا آنان خداوندى را مى‌پرستند و وجود مقدسى را عبادت مى‌کنند و به ذات مبارکى ایمان دارند که قرآن مجید و فرمایشات انبیاء و ائمه معصومین او را معرفى کرده است.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه خالق قرآن خداوندی است که در تمام اسماء و صفات وجودى بى‌نهایت در بى‌نهایت است، ادامه داد: خداى قرآن خداوندى است که ملک و ملکوت هستى در دست قدرتش همچون ذره‌اى بیش نیست و خداوندى است که علم و دانش و آگاهیش نسبت به ظاهر و باطن موجودات علم تفصیلى است و هیچ چیزى از نظر حضرتش پنهان نیست.

 خداى غیر قرآن مخلوق ذهن محدود و عقل ناقص بشرى است

وی اضافه کرد: خداى غیر قرآن و معارف اسلامى، مخلوق ذهن محدود و عقل ناقص بشرى است و نمى‌تواند به عنوان معبود حق و معشوق حقیقى مورد توجه قرار بگیرد و از اسماء و صفاتى برخوردار نیست که انسان از عظمت و هیبتش سر تعظیم به خاک تواضع بساید و به خاطر علم فراگیرش از گناه و معصیت و ظلم و ستم بپرهیزد و از مقام و مرتبه‌اش و عذاب و انتقامش بترسد.

عالی‌پور افزود: مدرسه‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، علوم گوناگون نفسى و روانى، تاکنون نتوانسته‌اند بشر لجام‌گسیخته جداى از خداى حقیقى را در جنایاتى که دارد کنترل کنند و راهى هم براى کنترل این افسار گسیختگان وحشى‌تر از تمام حیوانات وحشى، جز تابش نور توحید ناب قرآنى در قلبشان وجود ندارد.

این مدرس حوزه علمیه افزود: همین که نور توحید ناب قرآنى و اسلام ناب محمدى بر قلوب تابید و انسان با ذات و فطرت و عمق دلش این معنا را لمس کند، که در تمام امور در دست قدرتى بى‌نهایت در بى‌نهایت و در کنار خدایى عادل و عالم به همه چیز و وجود مقدسى که نسبت به اهل طاعت و عبادت رحیم و نسبت به عاصى و پلید و ظالم و ستمکار اشد‌المعاقبین قرار دارد، از دایره عصیان و غفلت و گناه و معصیت و ظلم و ستم به در آمده، به عرصه‌گاه تقوا و کرامت و درستى و انسانیت قدم نهد و مصداق حقیقى «خلیفة‌اللّه» شود و وجودش تبدیل به منبع کرامت و شرف و فضیلت شده، تمام روى زمین از پى ایمان و اخلاق و عمل صالحش بهشت عنبر می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی‌که وجود مقدس خداوند حجت همه جانبه خود را نسبت به بندگان تمام کرده و زمینه‌اى براى تجاوز باقى نگذاشته، چنانچه ظلمى به کسى واقع شود، آتش غضب و خشمش نسبت به ظالم افروخته می‌شود و مظلوم را پناه داده زمینه انتقام او را یا به دست خودش یا به‌ وسیله دیگران از ظالم فراهم مى‌کند و چنانچه بنا به عللى در دنیا، از ستم پیشه انتقام مظلوم را نگیرد وى را در قیامت به عذابى دچار مى‌کند که راه نجاتى براى او نباشد.

 ظلم نتیجه طغیان و سرکشى در نعمت است

عالی‌پور افزود: محال است حق مظلوم در این دنیا و در جهان آخرت از بین برود و انتقام از ظالم چیزى نیست که فراموش شود چراکه حضرت حق عالم به همه امور و سمیع و بصیر و خبیر و علیم و نسبت به کلیه برنامه‌ها گواه، آگاه وشاهد است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تمام مردم روى زمین از ستم نهى شده‌اند، تصریح کرد: ظلم و ستم یا به عبارتی تجاوز به حق خود، یا به حق دیگران، یا به حقوق حضرت حق، عملى بسیار زشت و برنامه‌اى ناباب، کارى پلید و حرکتى زیان‌آور است.

وی با اشاره به اینکه ظلم نتیجه طغیان و سرکشى در نعمت است، اظهار کرد: این معنا معلوم است که اولاً نعمت‌هاى خداوند چه مادى و چه معنوى قابل شماره نیست و ثانیاً خداوند مهربان به هر کسى به اندازه لیاقت، سعى و کوشش نعمت عنایت فرموده و ثالثاً راه مصرف نعمت را توسط کتب آسمانى و تعلیمات انبیاء و امامان به انسان آموخته است، اگر نعمت‌های زیبایى، جسم، حالات قلب، غرائز و شهوات، مال و ثروت، علم و فهم، قدرت و قوت و سطوت و مکنت در راه آبادى دنیا و سلامت زندگى و خوشبختى حقیقى خانواده و جامعه و طاعت و عبادت و رشد و کمال و خیر و سعادت و حل مشکلات بندگان خدا خرج شود، عین عدالت و خشنودى حق و رسیدن انسان به اجر کریم و ثواب عظیم است و اگر آن نعمت‌ها خرج عذر و خیانت و غل و خدعه و شهوات حرام، قمار و شراب، گناه و معصیت، حبس حقوق از دیگران، فروپاشى نظام خانه و اجتماع، تکاثر و ثروت، کبر و فخرفروشى شود باعث نفرت حق و شعله‌ور شدن آتش غضب حضرت جبار و لعنت خدا و ملائکه و لعنت‌کنندگان و عذاب مقیم و آتش ابد در قیامت خواهد شد و ظلم و ستم به معنای طغیان و سرکشى در نعمت و یا به عبارت دیگر نعمت را در غیر جاى خودش بردن، است.

تبدیل نعمت به معصیت ظلمی سنگین است

عالی‌پور تصریح کرد: تبدیل کردن نعمت به معصیت ظلمى سنگین، عملى زشت و حرکتى فوق‌العاده قبیح است که خداوند متعال در آیات 28 و 29 سوره مبارکه ابراهیم با این مضمون « أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ﴿28﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ»، می‌فرماید: «آيا به كسانى كه [شكر] نعمت‏خدا را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت درآوردند ننگريستى».

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 59 سوره مبارکه انعام می‌فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیبِ لایعْلَمُها اِلّا هُوَ وَ یعْلَمُ ما فِى الْبَرّ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَة اِلّا یعْلَمُها وَلا حَبَّة فى ظُلُماتِ الْاَرْضِ وَلارَطْب وَلا یابِس اِلّا فى کتاب مُبین، و کلید خزائن غیب نزد خداست، کسى جز خدا بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکى و دریاست همه را مى‌داند و برگى از درخت نمى‌افتد مگر اینکه براى او معلوم است و دانه از زیر تاریکی‌هاى زمین و هیچ تر و خشکى نیست جز آنکه در کتاب مبین است» همچنین در آیه پنجم سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «اِنَّ اللّهَ لایخْفى عَلَیهِ شَىْءٌ فِى الْاَرْضِ وَلا فِى السَّماءِ؛ همانا چیزى در آسمان و زمین از ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه پنهان نیست» و خیلی از آیات دیگر مانند 38 ابراهیم، 16 مؤمنون، 40 فصلت، یک ممتحنه، 29 آل‌عمران نیز به این موضوع اشاره دارد.

عالی‌پور تصریح کرد: براساس آیات بالا و گفته‌هاى انبیاء و ائمه طاهرین(ع) این معنا باید در قلب انسان همچون خورشید وسط روز معلوم و یقینى باشد، که ظاهر و باطن هستى در پیشگاه حضرت حق حاضر و ریز و درشتى از نظر او مخفى نیست، او بر تمام امور آگاه و نسبت به هر صدایى و ناله‌اى شنواست، پس از ظالم و ستم بر مردم ضعیف و بر هر موجود زنده‌اى بپرهیزید، که ستم و ظلم شما در معرض علم و آگاهى و دید او و ناله دادخواهى و شکایت مظلوم در کنار شنوایى حضرت اوست، همانگونه که در آیه 20 سوره مبارکه غافر می‌خوانیم: «اِنَّ اللّهَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ؛ پس بهترین گواه و شاهد در تمام هستى خداست».

خداوند یار مظلومان و دشمن ظالمان است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در خطبه 90 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وجود مقدس حضرت ربّ‌العزّه به تمام نهانى‌ها دانا و از همه اندیشه‌ها آگاه است، براى او به ظاهر و باطن هر چیزى احاطه و نسبت به هر چیزى غلبه و توانایى است»، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید: «خداوند متعال بر کسانى که راز خود را نهان کنند دانا و آگاه است و به پنهان‌گویى آنان که سخن با یکدیگر آهسته راند مطلع و بیناست و به اندیشه‌هایى که از ظن و گمان در دل قرار گیرد و به آنچه با یقین، تصمیم بر آن گرفته شود و به نگاه کردن‌هاى زیر چشم که از روى دزدى و آهستگى انجام مى‌گیرد و به آنچه در قلوب پنهان شده و به نادیدنى‌ها که در زیر حجاب‌ها و پرده‌ها مستور است وقوف کامل دارد.

عالی‌پور تصریح کرد: چنین آگاهى و علمى به وقت محاکمه ستمگر و رساندن مظلوم به حقى که از او به غارت رفته، چه نیازى به گواه گواهان دارد که او گواه بر تمام عالم و شاهد بر تمام شئون هستى و حاضر بر سرّ و نهان و ناظر بر آشکار و پنهان است و اگر تمام مردم روى زمین به این معنا توجه قلبى داشتند، و خود را در تمام لحظات در محضر حضرت او مى‌دیدند و شاهد بودن آن محبوب را با تمام وجود لمس مى‌کردند، روزگار آنان و برخوردشان با یکدیگر چگونه بود؟

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند یار مظلومان و دشمن ظالمان است، بیان کرد: وجود مقدس حضرت حق، همان زمان که انسان را خلق کرد خورشید نبوت و امامت و چراغ پر فروغ عقل و خرد را بر راه او قرار داد تا به اسرار و رموز جهان و به عظمت شخصیت خود و به قوانین و مقرراتى که سلامت همه جانبه وى را در زندگى دنیا، و سعادت و خوشبختى او را در قیامت تضمین مى‌کند واقف و آگاه شود.

وی با اشاره به اینکه رسالت انبیاء و امامت امامان عطیه‌اى عظیم و نعمتى بزرگ از جانب خداوند به انسان بود، اضافه کرد: حیات طیبه و زندگى پاک و ثواب آخرت و بهشت عنبرسرشت، معلول پیروى از انبیاء و نتیجه اطاعت از سفیران پاک الهى است.

عالی‌پور گفت: انبیاء و ائمه کلیه مسائل مربوط به عقاید حقه، حسنات اخلاقى و اعمال صالحه را در اختیار بشر قرار دادند و در این زمینه از چیزى فروگذار نکرده و براى هدایت و دستگیرى انسان تا سر حد نثار جان در راه خدا کوشیدند و با کتاب‌هاى الهى خود و دستورات و قوانین جامعى که داشتند انسان را دعوت به آبادى دنیا و عمارت آخرت کردند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه آن بزرگواران از آدمیان خواستند در تمام امور حیات به حقوق مربوط به خود قانع باشند و در همه زمینه‌ها حق و حقوق دیگران را رعایت کنند، اضافه کرد: آنان از مردم خواستند از هرگونه ظلم و ستمى به دیگران و حتى به حیوانات بپرهیزند و آنچه مربوط به دیگران است بگذارند در دست آنان بماند و از غارت، غضب، دزدى، رشوه، خیانت، جنایت، غل و غش، حیله، مکر، ثروت‌اندوزى و تعطیل حق دیگران خوددارى کنند.

انتهای پیام
captcha