ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه عمومی شود
کد خبر: 4149386
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه عمومی شود

یک مدرس سواد رسانه‌ با تأکید بر لزوم عمومی شدن ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه به‌ویژه نسل جوان، اظهار کرد: امروزه خواسته یا ناخواسته تحت‌ تأثیر تکنیک‌های رسانه‌ای بیگانه قرار می‌گیریم لذا برای انتخاب درست در خصوص مباحث مطرح شده توسط رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهیم.

امین جعفری، کارشناس ارشد رسانه و مدرس نسرابه گزارش ایکنا از لرستان، امین جعفری، مدرس سواد رسانه در سلسله نشست‌های فضای مجازی سپاه لرستان که چهارشنبه، 31 خردادماه با موضوع «مهارت‌های رسانه‌ای» ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان برگزار شد، اظهار کرد: رسانه برای ایجاد یک نظم و نظام معنایی و جریان‌سازی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه انسان برای زندگی اتفاقات، وقایع و مسائل باید در ذهن خود تصویرسازی کند و از دیدگاه مکاتب دینی نیز هر کس از دریچه نگاه و فکر خود به دنیا نگاه می‌کند، اضافه کرد: ذهن انسان ذهن تصویری است و دوست دارد آینده را در ذهن تصویرسازی کند.

جعفری به تلاش رسانه‌ها در جنگ روایت‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه جنگ روایت‌ها معناسازی بر اذهان و فکرها است، گفت: برای تبیین بیشتر می‌توان چنین گفت که یزیدیان از عاشورا یک سبک تصویر و ذهنیت داشته و زینبیان نیز یک ذهنیت و نگاه از کربلا دارند.

کارشناس ارشد رسانه بر ضرورت تبیین و توجه به کارکرد رسانه در عصر کنونی و انفجار اطلاعات تأکید کرد و گفت: اگر روایت‌ها را تبیین نکنیم دشمن جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.

این مدرس نسرا با یادآوری اینکه امروز رسانه بر اذهان مردم تأثیر دارد و می‌تواند ذهنیت‌ها و ذائقه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، اضافه کرد: در جنگ‌های امروز رسانه‌ای کسی پیروز است که بهترین روایت را در سریع‌ترین زمان ممکن دارد.

وی با تأکید بر لزوم عمومی شدن ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه به‌ویژه نسل جوان امروز که بیشتر از گذشته با رسانه در ارتباط است، اضافه کرد: امروزه خواسته یا ناخواسته تحت‌تأثیر تکنیک‌های رسانه‌ای بیگانه قرار می‌گیریم لذا برای انتخاب درست در خصوص مباحث مطرح شده توسط رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا داده و در این راستا نیازمند آموزش هستیم.

جعفری با بیان اینکه ‌شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی که در خارج هستند دلسوز ما نیستند و دنبال منافع و اهداف خود و کشورهای بیگانه هستند، تصریح کرد: برای اینکه در دام توطئه‌ها، دسیسه‌ها و برنامه‌های دشمن نیفتیم باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه در عالم رسانه، آموزش سواد رسانه‌ای پله آخر نیست بلکه پله اول برای درک و تحلیل درست مسائل است، اظهار کرد: در جامعه اسلامی هستیم و جامعه اسلامی به سبب استقلال و زیر سلطه نرفتن دشمنان زیادی دارد لذا باید برای مقابله با این دشمنان چه در جنگ نرم و رسانه‌ای، خود را به سلاح روز مجهز کنیم.

وی با یادآوری اینکه وقتی می‌دانیم شبکه‌ها ماهواره‌ای و مجازی بیگانگان به‌دنبال نابودی جامعه، نسل جوان و خانواده‌ها هستند که آسیب‌هایی می‌توانند بر ما وارد کنند باید بعد از آموزش سواد رسانه‌ای به‌دنبال تربیت رسانه‌ای باشیم، افزود: در آموزش سواد رسانه باید زوایا و پیچیدگی‌های رسانه را بشناسیم.

جعفری با یادآوری اینکه مقوله سواد رسانه از سال 1987 در انگلیس برای پیشگیری از ترویج فرهنگ آمریکا به‌عنوان یک موضوع مهم فرهنگی مطرح شده است، ادامه داد: سواد رسانه‌ای در کشور ایران پس از دوران دفاع مقدس موضوعیت پیدا کرد به طوری‌که مقام معظم رهبری در همان سال‌های دهه 60  با درک درست و دوراندیشانه دو مقوله تهاجم و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند.

کارشناس ارشد رسانه رواج فرهنگ مصرف‌گرایی، انواع پوشش‌های نامتناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و قرارگیری نسل جوان در در معرض موسیقی‌ها و فیلم‌های خارجی را از اثرات مخرب رسانه بر جامعه برشمرد و افزود: رسانه در یک جمله می‌تواند با تکنیک‌های خاص، جامعه را وادار به انجام کارهای مدنظر خود کند و حتی بر روی نوع پوشش، صحبت کردن و تغذیه افراد اثر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha