ماهیت «تروریسم مجازی» بررسی شد
کد خبر: 4146935
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۳
در لرستان

ماهیت «تروریسم مجازی» بررسی شد

مدرس نسرا با اشاره به تلاش همه‌جانبه دشمن در فضای مجازی برای حملات سایبری از طریق هکرها و ویروس‌ها، گفت: کشور ما از جمله کشورهایی است که بیشترین حملات سایبری به آن وارد می‌شود و این حملات نشان از اهمیت و استقلال کشور است.

مسعود کرم‌زادی، مدرس نسرابه گزارش ایکنا از لرستان، نشست «تروریسم مجازی» با محوریت اعمال حاکمیت مجازی، شبکه ملی اطلاعات، رهبران سایبری دنیا، فتح شهرها با نرم‌افزار، یکشنبه، 21 خردادماه از سوی مرکز فضای مجازی(نسرا) سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان ویژه فعالان سواد رسانه‌ای این استان به‌صورت مجازی برگزار شد.

مسعود کرم‌زادی، مدرس نسرا در این نشست با بیان اینکه فضای مجازی هر چند واقعی نیست ولی باورهای ما را تغییر داده است و بر روی افکار ما اثرگذار است، گفت: تروریسم مجازی استفاده از روش‌های دیجیتالی یا سایبری غیرقانونی برای رسیدن به اهداف مختلف یا اعمال تروریسم در فضای مجازی است. در عصر کنونی شاهد پیشرفت در عرصه مجازی هستیم و در این مدت به‌ویژه در سنوات گذشته در جهت رشد فضای مجازی تغییراتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه غرب و استکبار جهانی به بخشی از  اهداف خود در فضای مجازی رسیده است، چراکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غربی و اهداف خود در بستر سایبری انجام داده است، اضافه کرد: امروز شاهد حاکمیت فضای مجازی هستیم، به‌طوری‌ که حاکمیت هدفمند در این فضا وجود دارد که می‌خواهد عقاید خود را تحمیل کند.

مدرس نسرا با بیان اینکه حاکمیت فضای مجازی با محوریت غرب و استکبار جهانی ارزش‌ها و افکار مردم ایران اسلامی را مورد هدف قرار داده است، گفت: مشکل دشمن با جمهوری اسلامی ایران استقلال کشور است، چراکه استقلال یک کلمه نیست بلکه یک مسیر است. لذا، باید در فضای مجازی هم به استقلال برسیم.

وی رسیدن به استقلال در فضای مجازی را نیازمند توجه به زیرساخت‌ها دانست و با بیان اینکه بخشی از زیرساخت‌ها هم انجام شده است، اما در حال حاضر فضای مجازی در اختیار بیگانگان است، اظهار کرد: در فضای مجازی اگر به‌دنبال مطلبی بگردیم دشمن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا آنچه می‌خواهد به ما تفهیم کند تا ما فهم درست از موضوعات نداشته باشیم.

کرم‌زادی یکی از چالش‌های مهم در عرصه فضای مجازی را فعالیت‌های خرابکارانه در این فضا دانست و افزود: از مصادیق فعالیت‌های خرابکارانه در فضای مجازی هکرها و ویروس‌‌های نرم‌افزاری هستند؛ این ویروس‌ها از طریق راهی که خودمان ساختیم وارد گوشی‌های ما می‌شود و راه‌حل مبارزه با این مورد توجه به امنیت گوشی‌ها و شبکه ملی اطلاعات است.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه ورود و خروج اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات چک می‌شود، گفت: در هر ثانیه صدها حمله سایبری انجام می‌شود و برای مقابله با آن باید آماده باشیم، چراکه در هفت ماه اول سال بیش از 44 میلیون حمله سایبری توسط شبکه ملی اطلاعات خنثی شده است.

وی یکی از دلایل استفاده دشمن از حملات سایبری را کم‌هزینه بودن این سبک حمله دانست و اضافه کرد: فردی که از طریق سایبری به ما حمله می‌کند پشت سیستم نشسته و یک ویروس را وارد نرم‌افزار پرکاربرد ما می‌کند و تنها هزینه آن فقط اینترنت است.

کرم‌زادی با بیان اینکه ویروس یا بدافزار وسایل و چیزهایی است که باعث عمل خرابکاری می‌شود، اظهار کرد: یکی از گروه‌های قوی در سطح سایبری طالبان است که شاید باور آن سخت باشد، اما نیروهای سایبری طالبان بر خلاف نیروهای جنگی، قوی هستند، هر چند در ابتدا از قطر کمک می‌گرفتند.

این مدرس نسرا با بیان اینکه داعش نیز در فضای مجازی فعالیت دارد، گفت: یکی از گروه‌های قدرتمند در فضای توئیتر سعودی‌ها هستند، لذا وقتی دشمن متوجه اهمیت فضای مجازی شده است، ما نیز باید به این نکته توجه کنیم.

کرم‌زادی بیان کرد: تلاش دشمن برای تحمیل عقیده و عضویابی است؛ به‌معنای دیگر در فضای مجازی جنگ ادراک‌ها وجود دارد و اگر نتوانیم اثرگذاری خود را نشان بدهیم، دشمن بر ما غالب می‌شود. کشور ما در وارد شدن حمله سایبری مجازی در رتبه‌های بالایی قرار دارد و این از مهم بودن کشور ماست. حمله به سایت وزارت ارشاد و سایت ریاست جمهوری از مصادیق حملات سایبری است که توسط گروه سایبری انانیموس انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha