کارویژه روابط عمومی هم‌راستا با رسالت انبیاست
کد خبر: 4142388
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
در اجلاس مدیران روابط عمومی اصفهان مطرح شد

کارویژه روابط عمومی هم‌راستا با رسالت انبیاست

استاندار اصفهان با اشاره به نقش راهبردی روابط عمومی‌ در سازمان‌ها گفت: کار مسئولان روابط عمومی با کار انبیا در یک مسیر است؛ روابط عمومی‌ها تنظیم‌کننده روابط در جامعه و درون سازمان هستند و پیامبران هم از زمان مبعوث‌شدن، ارتباط با خالق، هم‌نوع، طبیعت و بسیاری از گزاره‌های ارتباطی با دیگران را رهبری و مدیریت می‌کردند.

سخنرانی استاندار اصفهان در اجلاس مدیران روابط عمومی استانبه گزارش ایکنا، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در اجلاس مدیران روابط عمومی استان که امروز، 31 اردیبهشت‌ماه با شعار «امیدآفرینی، مسئولیت اجتماعی و جهاد تبیین» در دانشگاه اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه(ع) و روز دختر اظهار کرد: دقت و سرعت از جمله ویژگی‌های یک مسئول روابط عمومی است؛ زیرا تولد و مرگ خبر می‌تواند همزمان باشد. به همین دلیل، دقت و سرعت اهمیت خاصی دارد. جایگاه حوزه روابط عمومی با توجه به نگاه راهبردی در عصر ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. تصمیماتی که دیدگاه مسئول یا مدیر ارشد سازمان را به سمت مسیرهای متفاوت تغییر می‌دهد، ناشی از یافته‌های روابط عمومی از درون یا برون سازمان است که به مجموعه مدیریتی سازمان منتقل می‌شود؛ در نتیجه باید به نقش راهبردی روابط عمومی‌ در سازمان‌ها که به مرور زمان با اهمیت‌یافتن رسانه ایجاد شده است، اعتراف کرد و ما امروز در قله این عرصه قرار داریم.

وی ادامه داد: اگر مخاطب‌ با تصمیمات گرفته‌شده در سازمان‌ مخالفتی داشته باشد یا اینکه درون سازمان همراهی‌های لازم انجام نشود، به شکست عملکرد مجموعه می‌انجامد و نمی‌توان همه ثمرات و امتیازات مرتبط با تصمیم را در سبد سازمان قرار داد. امروز روابط عمومی‌ها یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های ارتباط مدیران با مخاطبان یا مدیران و کارکنان سازمان‌ها هستند و جایگاه متفاوتی نسبت به قبل دارند. اگر نگاه حاکم بر روابط عمومی‌ها با درایت، دقت، هنر و زمان‌شناسی همراه باشد، به ثبت نقطه عطفی در تاریخ سازمان منجر می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه کار مسئولان روابط عمومی با کار انبیا در یک مسیر است، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها تنظیم‌کننده روابط در جامعه و درون سازمان هستند؛ پیامبران هم از زمان مبعوث‌شدن، ارتباط با خالق، هم‌نوع، طبیعت و بسیاری از گزاره‌های ارتباطی با دیگران را رهبری و مدیریت می‌کردند. بنابراین، اگر پیشینه و سرچشمه روابط عمومی را به درستی بشناسیم، باعث تغییر در جایگاه آنها می‌شود، به‌طوری که باید برای تهیه و ارائه بهترین و کامل‌ترین نتایج به ذی‌نفعان و مخاطبان مجموعه تلاش کنند.

وی گفت: کارمندان روابط عمومی‌ها علاوه بر دانش حرفه‌ای، باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد اخلاقی داشته باشند؛ آنها مثل سربازان گمنام برای تجلی عملکرد دیگران تلاش می‌کنند، ولی کسی به تجلی عملکرد آنها نمی‌پردازد و این نشان از وجود تواضع و خلوص در فرد است که دیده نشدن زحمات خودش را تحمل کند. بسیاری از خدمات روابط عمومی‌ها نشان‌دهنده ثمرات عملکرد آنها در سازمان است، در حالی که بعضی از مخاطبان به آن بی‌‌توجهند. شجاعت، تصمیم‌گیری، تجزیه و تحلیل مسائل سازمان، شناخت محیط درون و بیرون سازمان، شناخت مسائل حقوقی و قانونی و شناخت حوزه هنر و ادبیات، از جمله ساحت‌هایی است که کارکنان روابط عمومی باید آنها را بشناسند.

مرتضوی نگاهی را که به‌وسیله رسانه‌های نظام سلطه درباره کشور ما دنبال شده است، مهم‌ترین مسئله کشور دانست و بیان کرد: با توجه به فرصتی که عصر ارتباطات به وجود آورده، دشمن در تلاش است تا گردوی خود را گوهر و گوهر ما را کلوخه معرفی کند. لذا، در مجموعه روابط عمومی‌ها باید به جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، توجه داشته باشیم. همه ارکان سازمان برای ایفای نقش درست در جهاد تبیین باید تلاش کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه روابط عمومی باید ذائقه مردم را از طریق ثمرات این اقدام شیرین کند تا امید و حرکت در جامعه ما زنده بماند، اظهار کرد: انتشار اخبار و گزارش‌های درست و مثبت باعث شاد شدن مردم و بروز علنی امید و تحرک در جامعه خواهد شد. دشمن دقیقاً در مقابل این مسیر حرکت می‌کند تا از انتشار و مخابره اخبار خوب در اذهان جامعه جلوگیری کند. همه ما می‌دانیم که آمریکا از جمله کشورهای با آمار قتل بالاست. آمار شهدای ۸ سال دفاع مقدس نزدیک به ۲۱۹ هزار نفر بوده، در حالی که در خیابان‌های آمریکا در طول ۷ سال نزدیک به ۳۲۰ هزار نفر کشته شدند که معادل یک جنگ تمام‌عیار است، ولی آنچه در رسانه‌های این کشور مخابره می‌شود، چیز دیگری‌ست. بنابراین، با سانسور خبری شدید و بزرگنمایی بعضی از نقاط قوت خود، چنین فضایی را به‌عنوان آرمان‌شهر به جهان معرفی می‌کنند.

استاندار اصفهان افزود: متأسفانه در کشور ما فضایی به وجود آمده که باعث شده در این هیاهو نقش‌آفرینی ‌کنیم. طبق اطلاعات رسانه‌ای، خبر منفی در جامعه ما ۵۵ برابر یک خبر مثبت بازدید می‌خورد؛ اینکه یک خبر مناسب از نوع منفی باشد، رسانه‌ها به دنبال کشف و انتشار حوادث منفی در کشور باشند و اگر نبود، خودشان آن را خلق کنند، اتفاق بسیار بدی در جامعه ماست؛ مثل عملکرد اخیر شبکه سه که با وجود هماهنگی روابط عمومی استانداری و اطلاع‌داشتن از برنامه کاری هماهنگ‌شده مدیران ارشد استان اصفهان با وزیر کشور، در حرکتی غیراخلاقی و غیرقانونی، مسئولان استان را به‌عنوان کسانی که پاسخگو نیستند، معرفی کردند؛ زیرا یک فرد در صداوسیما گمان می‌کند با خراب‌کردن یک مسئول و یک استان می‌تواند خودش را بزرگ کند؛ این عمل از روحیه‌ای بیمار ناشی می‌شود.

وی تصریح کرد: کلیت حرکت رسانه ملی قابل احترام و حمایت است، ولی گاهی چنین افرادی در سازمان‌ها پیدا می‌شوند. رئیس صدا و سیما با من تماس گرفت و بابت این اتفاق طلب حلالیت کرد، ولی کسی در جامعه نمی‌داند این معذرت‌خواهی صورت گرفته، بلکه مردم گمان می‌کنند مسئولان ارشد استان اصفهان پاسخگو نیستند. لذا باید هماهنگی میان مدیران ارشد و مدیران روابط عمومی، پیوست رسانه‌ای در بخش‌های گوناگون هر پروژه پیش از شروع و تا پایان بهره‌برداری و سپس بازتاب‌های رسانه‌ای شکل بگیرد تا اخبار به درستی به جامعه منتقل شود؛ ما در این عرصه بسیار آسیب‌پذیر هستیم.

مرتضوی با بیان اینکه چنین مشکلاتی در استانداری اصفهان هم وجود دارد، گفت: حجم خدماتی که ارائه می‌شود، فراوان است، ولی در انعکاس اخبار به جامعه عملکرد خوبی نداریم؛ در حالی که انعکاس درست اخبار، مسیر انجام کارهای آینده را هموار می‌کند. ایجاد همبستگی، افزایش سواد رسانه‌ای مسئولان و تعریف جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها، به اقدامی هماهنگ و عملیاتی در دوره جنگ رسانه‌ای نیاز دارد. آنچه به جایگاه شورای اطلاع‌رسانی استان شأن و منزلت می‌دهد، قرار گرفتن حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی به‌عنوان شاخص‌های ارزیابی جشنواره شهید رجایی است که باعث ارتقای جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ شد، ولی در اصل نوع عملکرد ماست که شأن و منزلت‌مان در سازمان‌ها را حفظ می‌کند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha