آیا نیت وقف با قید زمان تغییر می‌کند؟
کد خبر: 4140164
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

آیا نیت وقف با قید زمان تغییر می‌کند؟

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گاهی واقف به سازمان اوقاف مراجعه کرده و نیازهای روز را بررسی و سپس وقفی را انجام می‌دهد، گفت: نیت وقف تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.

حجت‌الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد وقف و نیازهای زمان، گفت: طبق قانون اوقاف و قوانین شرع، مردم براساس نیازی که می‌بینند و براساس اعتقادات خود وقف را انجام می‌دهند.

وی با بیان اينکه مردم اغلب روی موضوعاتی که بر زمین مانده وقف انجام می‌دهند، افزود: این وقف‌ها ممکن است در موضوعات مختلف از جمله عزاداری، کمک به مسجد و یا وقف دارو و درمان صورت گیرد؛ برای نمونه در زمان‌های گذشته که حکومت مانع عزاداری مردم می‌شد مردم به‌دنبال وقف در حوزه عزاداری بودند تا این امر بر زمین نماند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه فراتر از وقف در برخی از زمینه‌ها است، بنابراین لازم است پیش از وقف مشاوره صورت گیرد تا مردم با نیازسنجی به این کار خیر اقدام کنند، تصریح کرد: سازمان اوقاف چندین سال است که در زمینه مشاوره وقف براساس نیازهای روز فعال شده است.

رحیمی با بیان اینکه گاهی واقف به سازمان اوقاف مراجعه کرده و نیازهای روز را بررسی و سپس وقفی را انجام می‌دهد، بیان کرد: نیت وقف تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست و ما نیز هیچ گاه قادر به تغییر آن نیستیم، اما در برخی موارد نیت موقوفه تنها برای یک زمان خاص بوده و اکنون قابل اجرا نیست.

وی افزود: تنها در صورتی که متعذر شده باشد یعنی اکنون قابلیت اجرا نداشته باشد می‌توان بنا به نظر واقف، هزینه کرد مثلاً به‌جای وقف حمام سنتی در روستا خرید آبگرمکن یا آب سرد کن یا بخاری، لوازم بهداشتی و نیت‌های نزدیک به نظر واقف را انجام داد.

رحیمی با بیان اینکه این موارد زمانی است که وقف منفعتی با توجه به نیازهای روز ندارد و شورای فقهی سازمان اوقاف رأی صادر می‌کند، تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی زمینه وقف، مربوط به وقف‌های قرآنی، وقف برای امور فرهنگی و ساختارهای فرهنگی است که باید بیشتر روی آن کار کرد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم وقف، ماندگار کردن یک سرمایه اقتصادی و معنوی است که حتی تا قرن‌ها باقی می‌ماند، افزود: این امر می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی افراد تأثیر‌ گذارد تا قید زمان را برای منفعت اقتصادی جامعه درنظر نگیرند؛ در واقع با وقف این قید زمان حذف شده و تا قیامت افراد جامعه از آن برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام
captcha