دلبستگی اهل ایمان به ماه مبارک رمضان
کد خبر: 4130385
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
محمدعلی انصاری تبیین کرد؛

دلبستگی اهل ایمان به ماه مبارک رمضان

صاحب تفسیر مشکاة معتقد است که دلبستگی اهل ایمان به شب و روزهای ماه پربرکت رمضان است، چرا که تقرب به خداوند و اجابت خواسته‌ها در این ماه برای انسان حاصل می‌شود.

محمدعلی انصاریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه گذشته، 8 فروردین در نشستی مجازی با موضوع «دلبستگی اهل ایمان به ماه مبارک رمضان» اظهار کرد: شقاوت واقعی از آن کسی است که در این ماه از برکات و رحمت الهی محروم باشد و ماه مبارک رمضان برای او هیچ تفاوتی با ماه‌های دیگر نداشته باشد.

وی بیان کرد: در روایات آمده است کسی که در ماه مبارک رمضان مورد رحمت الهی قرار نگیرد چاره‌ای ندارد جز اینکه در انتظار ماه رمضان بعدی باشد مگر در روز عرفه که در این روز نیز رحمت الهی شامل حال بندگان می‌شود، اما رحمتی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد بسیار گسترده‌تر از هر ماه و روز دیگری است.

این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: به همین جهت است که دلبستگی اهل ایمان به شب و روزهای این ماه پر برکت است، چرا که تقرب به خداوند، همه خواسته‌ها مانند دعا برای بشریت، رحمت الهی، فرج صاحب امر(عج) و... در این ماه برای انسان حاصل می‌شود.

انصاری در بخش دیگری سخنان خود به اهمیت و مفاهیم قرآن کریم اشاره و ابراز کرد: شاید این سؤال وجود داشته باشد که چرا خداوند در قرآن کریم تمامی جزئیات احکام مانند تعداد رکعات نماز، شکیات نماز، مُبطلات روزه و... بیان نکرده و به بیان دستورات کلی درباره هریک اکتفا فرموده است؟

وی افزود: بیان این جزئیات از سوی خداوند بر دوش حضرات معصوم(ع) گذارده شده است و از اینجاست که ضرورت مراجعه به نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) مشخص می‌شود، زیرا قرآن کریم ماموریت تبیین و توضیح جزئیات احکام را به پیامبر اکرم(ص) ابلاغ کرد و فرموده است: «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»؛ تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است، توضیح دهی.

این مفسر قرآن کریم گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز بنا به این توصیه خداوند، مسیر صحیح و رو به هدایت را پس از خود اینگونه ترسیم کردند و فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»؛ همانا من در میان شما دو امانت گرانبها باقی می‌گذارم، چنانچه شما به این دو متمسک شوید، هرگز به کج‌راهه نخواهید رفت، این دو کتاب خدا و اهل بیتم هستند.

انصاری در پایان بیان کرد: به بیان دیگر، قرآن، توضیح و تبیین قولی و عملی پیامبر اکرم(ص) و همچنین عترت ایشان به عنوان بسته هدایتی پروردگار متعال کارساز و نتیجه‌بخش است و هیچ یک از این دو بدون دیگری نمی‌تواند برای هدایت انسان‌ها کارآمد باشد.

انتهای پیام
captcha