وجوه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها
کد خبر: 4126019
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
کارشناس مسائل سیاسی تبیین کرد:

وجوه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به وجوه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها، گفت: برخلاف سایر انقلاب‌ها، انقلاب اسلامی یک انقلاب دارای ایدئولوژی با مشارکت مردمی و رهبری روحانیون شیعه است این در حالی است که در دیگر انقلاب‌ها، رهبری با احزاب سیاسی است.

علی چراغیان، کارشناس ارشد مسائل سیاسیعلی چراغیان، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به وجوه تمایز انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب‌ها، گفت: انقلاب‌ها از مهم‌ترین حوادث سرنوشت‌ساز جوامع بشری هستند در طول تاریخ به ندرت اتفاق افتاده‌اند و با توجه به اهمیت آثار و پیامد‌ها مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار گرفتند.

وی با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی ایران که یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های دنیا است و تاکنون ۴۴ سال از این انقلاب به صورت تأثیرگذار گذشته است، انقلابی متفاوت و متمایز از دیگر انقلاب‌ها است، افزود: انقلاب اسلامی ایران وجوه تمایز فراوانی دارد و با توجه به شرایط زمانی، مکانی، ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و جغرافیایی ایران در همان سال‌های ۵۶ و ۵۷ مورد توجه اندیشمندان و نظریه‌پردازان قرار گرفت.

چراغیان با اشاره به اینکه وقوع انقلاب اسلامی سه نسل از نظریه‌پردازان را با چالش مواجه کرده است به خاطر اینکه برخی از نظریه‌های نظریه‌پردازان نسل سوم در خصوص انقلاب‌ها با انقلاب اسلامی ایران مغایرت داشت، اضافه کرد: ویژگی‌های انقلاب اسلامی نظریه‌های نظریه‌پردازان را با چالش مواجه کرد تا جایی که برخی به اصلاح نظریه‌های خود پرداختند و برخی هم با ارائه نظریه‌های جدید نسل چهارم نظریه‌های انقلاب را با رهیافت‌های مختلف فرهنگی معنویت‌‌گرایانه، عرفانی و جهان سومی ارائه کردند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: نظریه‌های نسل چهارم انقلاب‌ها با توجه به وقوع انقلاب اسلامی شکل گرفتند و به‌دنبال آن نظریه‌پردازان به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب‌های بزرگ دنیا مثل انقلاب فرانسه، روسیه و چین پرداختند حال این سؤال مطرح است که وجوه تمایز انقلاب اسلامی از دیگر انقلاب‌ها چیست و چه تفاوتی میان انقلاب اسلامی و انقلاب‌های بزرگ دنیا وجود دارد.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه قبل از طرح تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها مهم است که بدانیم انقلاب اسلامی ایران علیه چه رژیمی با چه ویژگی‌هایی اتفاق افتاد، گفت: نظام سیاسی و رژیم سیاسی حاکم در ایران یعنی پهلوی که مردم علیه آن انقلاب کردند وابسته به قدرت‌های خارجی بود و همه رژیم‌های پادشاهی قبل از آن رژیم پادشاهی بودند که با قدرت دشمنان روی کار آمدند.

وی رژیم پهلوی را یک رژیم پادشاهی کودتایی دانست و با بیان اینکه پهلوی وابسته به طوایف و اقوام نبود بلکه اجیر شده استکبار جهانی بود، خاطرنشان کرد: وابستگی، فساد، استبداد و ناکارآمدی از ویژگی‌های رژیم پهلوی بود. در کنار آن، رژیم طاغوتی، رژیمی ضد دین بود چون استعمار از زمانی که شکل گرفته بود متوجه شد که دین مانع بزرگی در مقابل آنان است و نخواهد گذاشت سلطه داشته باشند لذا با دین به ستیز و مقابله برخاستند.

چراغیان دیگر ویژگی رژیم پهلوی را دشمنی با طوایف و قبایل برشمرد و با اشاره به اینکه استکبار جهانی از طوایف بزرگ می‌ترسیدند، گفت: در همین لرستان، سران طوایف را دسته جمعی اعدام یا بمباران کردند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در لرستان با یادآوری اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شاه از قدرت ساقط و در ۱۳ آبان ۵۸ با تسخیر شدن لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره)، دست آمریکا از منافع کشور کوتاه شد، گفت: وجه تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها این است که انقلابیون مسلمان ایرانی برخلاف دیگر انقلاب‌ها پیروزی خود را مدیون حمایت‌های مادی و معنوی هیچ کشور خارجی نمی‌دانستند و هیچ کشور خارجی در انقلاب اسلامی ایران به یاری رهبر انقلاب و مردم ایران نیامد.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی کاملاً مردمی، داخلی و متکی بر اراده مردم بود، خاطرنشان کرد: در کنار آن رژیم شاه برای دفاع از خود با هیچ بحران داخلی مواجه نبود و ارتش و نیروهای امنیتی پهلوی در اوج قدرت بودند، آمادگی کامل داشته و مورد پشتیبانی استکبار جهانی بودند با این وجود ملت ایران به رهبری امام راحل(ره) و با تکیه بر خداوند متعال به پیروزی رسید.

وی با بیان اینکه در زمان انقلاب فرانسه، انقلابیون فرانسه مورد حمایت برخی کشورها از جمله کشور انگلستان بودند، گفت: انقلابیون روسیه دارای هم‌پیمان‌هایی بودند اما انقلاب اسلامی ایران از حمایت هیچ کشور خارجی برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه مردم انقلابی با اتحاد و رهبری امام راحل(ره) ایجاد کردند در مقابل سرکوب‌ها و تجهیزات رژیم پهلوی خم به ابرو نمی‌آوردند، اظهار کرد: سرکوب‌های پهلوی در مسجد گوهرشاد، مدرسه فیضیه، ۱۹ دی ۵۶ کشتار مردم و ۱۷ شهریور ۵۷ مانع اراده مردم نشد.

چراغیان وجوه دیگر انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها را داشتن یک ایدئولوژی دانست و با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب متکی به وحی، قرآن و دین بود، افزود: انقلاب اسلامی ایران اولین انقلاب بود که به نام دین و متکی به ایدئولوژی دینی شکل گرفته و اهداف آن مبتنی بر آموزه‌های دینی بود.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی آمیختگی دین و سیاست را وجه تمایز دیگر انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه مدرنیته بر این باور بود که با شکل‌گیری مدرنیسم دین برای همیشه کنار رفته است، اضافه کرد: از این نظر انقلاب اسلامی ایران آغازگر نسل جدیدی از انقلاب‌هاست که سیاست و دیانت را در کنار هم می‌داند.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان وجه دیگر تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها را شیوه انقلاب مردم دانست و با بیان اینکه شیوه انقلاب مردم ایران از سالم‌ترین و کم خشونت‌ترین شیوه انقلاب‌ها بود، ادامه داد: چراکه روش مبارزه مردم پرهیز از مبارزه مسلحانه بود.

وی گستردگی اقشار مختلف مردم در انقلاب اسلامی را از دیگر وجوه تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی هم شاهد این بودیم که مردم به طور عمیق و گسترده در صحنه حضور داشتند.

چراغیان با اشاره به اینکه وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در این است که برخلاف انقلاب‌های دیگر به رهبری حزب سیاسی کلاسیک به پیروزی رسید، رهبری و شبکه هدایت‌گری انقلاب اسلامی ایران، روحانیت شیعه و شبکه‌های مردمی گسترده بود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی دارای یک رهبر بزرگ دینی یک مرجع تقلید است این در حالی است که در انقلاب‌های دیگر، رهبری با احزاب، گروه‌های سیاسی یا سندیکاهای کارگری بوده است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با یادآوری اینکه نام امام خمینی(ره) دارای عظمت و شکوه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دین به عرصه سیاست اجتماعی برگشت.

انتهای پیام
captcha