مغضوبین در سوره «حمد» چه کسانی هستند
کد خبر: 4107163
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

مغضوبین در سوره «حمد» چه کسانی هستند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه خداوند در سوره حمد، انسان را از راه مغضوبین و ضالین بازمی‎دارد، گفت: مغضوبین همان سردمداران و پرچمداران گمراهی هستند و گاهی در قرآن از آنان به‌عنوان پیشوایان و ائمه کفر یاد می‌شود که خود گمراه هستند و می‌خواهند دیگران را هم به گمراهی بکشانند.

حجت الاسلام احمدرضا شاهرخی، نمایندهولی فقیه درلرستان

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده‌ ولی‎فقیه در استان و امام‌ جمعه خرم‎آباد در آیین هفتگی زیارت عاشورا که امروز، 24 آذرماه در خرم‎آباد برگزار شد، در بیان آموزه‌هایی از قرآن کریم از سوره حمد به‌عنوان «امُ‌القرآن» یاد کرد و گفت: این سوره اساس قرآن است چون در سوره مبارکه «حمد» معارف و آموزه‌های مهمی از قرآن نهفته است.

وی افزود: در این سوره هم سخن از مبدأ، هم معاد، هم از اوصاف ذاتی و هم افعال خداوند متعال است؛ در واقع این سوره ضمن اینکه حد فاصله بین کفر و ایمان را معرفی می‎کند، انسان را به راه مستقیم هدایت می‌کند و او را از راه مغضوبین و ضالین بازمی‎دارد.

امام‌ جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه مغضوبین همان سردمداران و پرچمداران گمراهی هستند که گاهی در قرآن از آنان به‌عنوان پیشوایان و ائمه کفر یاد می‌شود، اضافه کرد: ضالین کسانی هستند که خودشان گمراه هستند، این در حالی ‎است که بعضی فقط گمراه هستند ولی بعضی دیگر ضمن اینکه خود گمراه هستند دیگران را نیز به گمراهی می‎کشانند.

شاهرخی با اشاره به اینکه سوره حمد فصل‌الخطاب میان ایمان و کفر است، اظهار کرد: در اهمیت این سوره همین بس که نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرمودند: هر کسی سوره «فاتحةالکتاب» را قرائت کند گویا دو سوم قرآن را خوانده است؛ بنابراین نمازگزاری که حداقل 10 بار در شبانه‌روز سوره حمد را می‌خواند مانند کسی است که چندین بار در روز دو سوم قرآن را قرائت کرده باشد.

امام‌ جمعه خرم‎آباد با تأکید بر اینکه نیاز است که ما معارف سوره حمد را هرچه بیشتر تبیین کنیم، گفت: ترتیب سوره‌های قرآن از صدر اسلام تاکنون به همین شکل بوده و سوره فاتحةالکتاب در صدر سوره‌های قرآن قرار گرفته است.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه قرآنی که اکنون در دست ماست از آن به‌عنوان قرآن عثمانی یاد می‌شود؛ البته ما در منابع شیعی داریم که قرآن را علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) جمع‌آوری کرده است، ادامه داد: از طرفی در منابعی دیگر گفته شده که قرآن به همین شکل در زمان پیامبر اسلام(ص) جمع‌آوری شد، ولی جمع بین روایات این است که آن قرآنی که امام علی(ع) جمع‌آوری کرد همراه با روایات و شأن نزول آیات بود.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در باب جمع‌آوری قرآن به همین ترتیب و تنظیم روایت داریم که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند که آیات قرآن پراکنده است و علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) آیات قرآن را در پارچه‌ای زردرنگ جمع‌آوری کرد و مُهر زد.

شاهرخی گفت: مسلما وجود مبارک رسول گرامی اسلام(ص) که کوچک‌ترین تکالیف و وظایف انسان‌ها و حتی کوچک‌ترین مستحبات را بیان کرده و این‌قدر در مورد این دو گوهر گرانبها یعنی قرآن و عترت سفارش فرموده است، هیچ‌گاه از این مأموریت مهم یعنی جمع‌آوری ‌قرآن غافل نشده، و آن را در میان مردم پراکنده رها نمی‌کند.

امام‌ جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه سوره مبارکه حمد با «بسم‌ اللّٰه‌ الرحمن‌ الرحیم» شروع می‌شود، اظهار کرد: این سوره با اسم خداوند آغاز می‌شود، حتی در میان عامه مردم هم مرسوم است که کارهای بزرگ را با نام بزرگان شروع می‌کنند، مثلاً کلنگ‌زنی و افتتاحی را به جهت متبرک شدن و برای فرجام بهتر یافتن آن به دست انسان‌های بزرگ می‌سپارند و چه نامی بزرگ‌تر از نام خداوند که کارها با آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه ریشه کلمه اسم از «سُمُو» به‌ معنای بلندی و ارتفاع گرفته شده، چون بلندی و ارتفاع سبب شناخته شدن است، وقتی چیزی نامگذاری شد در میان مردم مرتفع و شناخته می‌شود و با نامگذاری انسان از مجهول‌الهویه بودن خارج می‌شود، گفت: در میان اسامی پروردگار نیز نام «اللّٰه» که جمیع اوصاف خدا در آن است به‌عنوان نام خداوند برگزیده و در این آیه ذکر شده است.

شاهرخی افزود: در قرآن کریم از خداوند با صفات گوناگون یاد شده است که هر کدام از آن صفات برخی از فضیلت‌ها و کمالات خداوند را بیان می‌کند ولی در کلمه «اللّٰه» مجموعه این کمالات و فضیلت‌ها جمع شده است.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان بیان کرد: رحمانیت خداوند نیز اقتضا می‌کند که همه از نعمت‌های خداوند بهره‌مند شوند، از مؤمن و کافر، از انسان‌هایی که دارای کمالات ویژه و مخصوص هستند تا آنها که فرجامشان اسفل‌السافلین است؛ بنابراین خداوند «اَلرَحمٰنُ بِجَمیعِ خلقه» است کمااینکه رحیمیت خداوند مخصوص برخی از انسان‌ها و خواص است.

انتهای پیام
captcha