حیات ملت‌ها بر مبنای میزان پژوهش و فناوری است
کد خبر: 4106324
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

حیات ملت‌ها بر مبنای میزان پژوهش و فناوری است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان حیات یک ملت را بر مبنای میزان پژوهش و فناوری دانست و گفت: اگر ملتی اهل تحقیق و پژوهش نباشد به‌سوی تباهی و نابودی خواهد رفت.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، 20 آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان و اختتامیه هفته استانی پژوهش و فناوری که در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه پژوهشگران و فناوران، سرمایه‌های ارزشمند ایران اسلامی هستند، مفاهیم قرآن کریم را تصدیق‌‌کننده‌ این موضوع دانست که انسان همواره باید روحیه تحقیق و پژوهش برای رسیدن به حقیقت داشته باشد.

وی تحقیق و پژوهش واقعی را یک کار سخت دانست و گفت: به همین علت است که کمیت و کیفیت پژوهش در یک جامعه نشان‌ می‌دهد که آیا آن جامعه به پیشرفت رسیده یا به پیشرفت نرسیده است.

شاهرخی متغیرها و شاخص‌های پیشرفت یک کشور را میزان پیشرفت، تحقیق و فناوری در آن کشور دانست و اضافه کرد: اگر ملتی اهل تحقیق و پژوهش نباشد به‌سوی تباهی و نابودی خواهد رفت.

امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، مفهوم استقلال را که مردم در انقلاب فریاد زدند منطبق با تلاش ملت برای تحقیق و پژوهش دانست و افزود: سه واژه‌ علوم، تحقیقات و فناوری از واژه‌هایی هستند که هدایت‌گر جامعه از تولید علم به تجاری‌سازی و ثروت، به‌شمار می‎روند.

نماینده ولی‌فقیه ‌در استان لرستان پژوهش را راهگشای تولید دانش و تولید ثروت در جامعه دانست و آن را نه هزینه‌ کردن، بلکه سرمایه‌گذاری برای پیشرفت جامعه، تعریف کرد و گفت: اهمیت هفته پژوهش و فناوری تا حدی است که این هفته در جامعه باید هم‌تراز با «عید» باشد و مردم همچون عید، هفته پژوهش و فناوری را گرامی و پاس بدارند؛ زیرا حیات یک ملت، بر مبنای میزان پژوهش و فناوری است.

علی نظری، دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان لرستان و رئیس دانشگاه لرستان نیز در این آیین با بیان اینکه زمانی پژوهش، تحقیقات و فناوری، مفید است که سودش به نفع جامعه و مردم برسد، برگزاری حدود 80 نشست و کارگاه تخصصی در هفته پژوهش و فناوری امسال در دانشگاه لرستان را یک تحول دانست و گفت: البته باید پژوهش و فناوری به سطح محلات شهرها برده شود تا جامعه‌محور باشد.

وی افزود: پژوهش و پژوهشگر باید در خدمت رفع چالش‌ها و مشکلات جامعه و کاهش نظام مسائل محیط زندگی باشد.

علم، اقتدارآفرین است

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان نیز در این آیین گفت: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، علم اقتدارآفرین و قدرت‌آفرین است و باید تلاش کنیم به مرحله‌ای برسیم که در فهرست پنج کشور برتر علمی جهان قرار داشته باشیم.

وی ضمن تشریح برخی پیشرفت‌های کشور از جمله پیشرفت‌های بخش پزشکی پسا انقلاب اسلامی، اضافه کرد: امسال نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی گوناگون در دانشگاه لرستان به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است که نشانه‌ای از حرکت کردن دانشگاه لرستان در مسیر تحول است.

سیروس ابراهیمی، معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه پژوهش، هسته اصلی علم‌آموزی و پیشرفت یک جامعه است، مفهوم دانایی را پیوند خورده با پژوهش دانست و گفت: اگر یک جامعه اهل پژوهش و تحقیقات باشد یک جامعه‌ دانا خواهد بود.

وی افزود: در جامعه ما آن‌چنان که باید و شاید به پژوهش و پژوهشگر، توجه کافی نمی‌شود؛ بنابراین باید زیرساخت‌های پژوهش و تحقیقات را در کشورمان، تقویت کنیم و گسترش دهیم.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با بیان اینکه سهمی که اروپا به پژوهش اختصاص داده است، 306 میلیارد یورو است، در حالی که در کشور ما، یک درصد بودجه جاری کشور را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده‌اند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم مرزهای علم و دانش را درنوردیم باید بودجه، امکانات و زیرساخت‌های این حوزه را افزایش بدهیم.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با تأکید بر اینکه باید پژوهش و تحقیقات در لایه‌های مختلف جامعه، نهادینه شود، یکی از علت‌های مهم معضلات و مشکلاتی همچون وجود کشاورزی سنتی و... را ضعف پژوهش‌های کاربردی دانست و اظهار کرد: پژوهش‌های کاربردی، باید در کنار صنایع، کشاورزی و واحدهای تولیدی ما باشند تا اقتصاد به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان، حرکت کند.

مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان نیز با بیان اینکه براساس سیاست‌های وزارت علم، یک دانشگاه معتبر باید بتواند مرجعیت علمی منطقه‌ای، کشوری داشته باشد، پژوهش هدفمند را یکی از ابزارهای مهم دانشگاه معتبر دانست و گفت: پژوهش باید از نوع کاربردی باشد.

گسترش تعاملات و ارتباطات برون‌دانشگاهی در مسیر رفع مشکلات و چالش‌های جامعه، از دیگر موضوعاتی بود که معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، روی آن تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha