نشست مطالعاتی کتاب «من زنده‌ام» در خرم‎آباد برگزار شد
کد خبر: 4088001
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳

نشست مطالعاتی کتاب «من زنده‌ام» در خرم‎آباد برگزار شد

به‌مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس نشست مطالعاتی کتاب «من زنده‌ام» در کتابخانه عمومی غدیر خرم‎آباد برگزار شد.

نشست مطالعاتی کتاب من زنده‌امبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست مطالعاتی با محوریت کتاب «من زنده‌ام» به مناسبت فرارسیدن چهل و دومین هفته دفاع مقدس و به‌منظور پاسداشت نقش زنان در این حماسه عظیم یک‌شنبه، سوم مهر با حضور سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حسین فلاح‌کردی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد، نصرت‌اله امیری‌‌خواه، مسئول کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد، کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه‌های استان، جمعی از کتابداران خرم‌آباد و همچنین جوانان، نوجوانان و بانوان خرم‌آبادی در کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد برگزار شد.

در این نشست مطالعاتی، سیده خدیجه قاسمی، از فعالان فرهنگی خرم‌آباد ضمن معرفی و بررسی کتاب «من زنده‌ام» و با طرح سؤال‌های مختلف در زمینه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در نشست را با بحث خود همراه کرد و درباره تاریخچه هشت سال دفاع مقدس توضیحاتی بیان کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های پُرالتهاب و حماسه دفاع مقدس، شاهد نقش‌آفرینی زنان و دختران بودیم، افزود: زنان و مادران، با اعزام همسران، پسران، پدران و برادران خود به جبهه‌های نبرد و با پشتیبانی از آنها به عناوین مختلف به تشجیع و تشویق آنها برای ادامه نبرد علیه دشمن می‌پرداختند و در عرصه‌های مختلف، دست از حمایت رزمندگان نکشیدند.

قاسمی با بیان اینکه بانوان در دوران جنگ تحمیلی از گروه‌های مقاومت بسیج گرفته تا مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، حتی منازل خود را به مراکزی برای مقاومت و در نهایت پیروزی تبدیل کردند، اضافه کرد: گروه دیگری از بانوان نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به امدادرسانی مشغول شدند، بعضی از آنها حتی در جبهه‌های نبرد، حضور فعال داشتند.

وی با بیان اینکه بانوانی همچون طاهره دباغ، اشرف‌السادات منتظری، صبا بابایی که به بهترین شکل نقش خود را در دوران انقلاب و دفاع مقدس ایفا کردند، به ویژگی‌های معصومه آباد و همراهان ایشان در دوران اسارت پرداخت و افزود: تقویت مهارت‌های زندگی موجب می‌شود، خانم‌‌ها معصومه آباد با 17 سال سن، حلیمه آزموده، شمسی بهرامی، فاطمه ناهیدی با 27 سال سن زمانی که به جبهه اعزام می‌شوند و اسیر می‌شوند رنج‌ها و مرارت‌های دوران اسارت را تحمل کنند.

در ادامه این نشست، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با بیان اینکه در بحث‌های فرهنگی، شناسایی مسائل، اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: پس از شناسایی مسائل دسته‌بندی و اولویت‌بندی آنها باید انجام شود، پاسخ مسئله مهم را باید پیدا و آن را به گفتمان تبدیل کرد تا حول محور گفتمان، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی محقق شود.

وی با اشاره به عملکرد صحیح کتابخانه غدیر خرم‌آباد در شناخت مسائل مختلف فرهنگی، گفت: انتخاب کتاب «من زنده ام» اثر معصومه آباد با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس قرار داریم و مسائلی که کشور درگیر آن هست (بحث حجاب و عفاف) انتخاب دقیقی است.

راستخانه در ادامه به بیان نکاتی درباره کتاب «من زنده‌ام» پرداخت و ادامه داد: این کتاب از کتاب‌های شاخص دفاع مقدس است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریظی بر آن نگاشته شده و تلاشی برای نشان دادن مجاهدت‌ و مرارت‌های زنان و دختران این سرزمین در طول هشت سال دفاع مقدس است که خواندن آن به نسل جوان و نوجوان پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان حجاب و عفاف را واژه بسیار عظیم و عمیقی دانست و افزود: می‌پذیریم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسلامی بودن خود، براساس آیات و روایات و براساس نص صریح قرآن (آیه 31 سوره نور) حجاب را مورد تاکید قرار داده است.

وی با یادآوری اینکه ملت ایران نه فقط با رأی و اظهار و نظر، بلکه در راه حفظ عفاف و حجاب خون‌ها و جان‌های بسیاری را فدا کرده است، گفت: در لرستان بیش از شش هزار و 544 شهید در راه انقلاب و دفاع از میهن تقدیم شده است و این نشان می‎دهد این امنیت و آزادی به‌راحتی به دست نیامده است، بنابراین باید قدردان آن باشیم.

در پایان این نشست از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از سیده خدیجه قاسمی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha