توبه واقعی چه ویژگی‌هایی دارد
کد خبر: 4077719
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸

توبه واقعی چه ویژگی‌هایی دارد

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه توبه مستلزم پذیرش اشتباه و اشتیاق به اصلاح است، شناخت اشتباه را اولین ویژگی توبه دانست و گفت: تا زمانی ضعف و اشتباه خود را ندانیم نمی‌توانیم قدمی برداریم اما وقتی انسان خطای خود را بپذیرد می‌تواند خود را اصلاح کند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به فرازی از خطبه بیست و هشتم نهج‌البلاغه «أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الدُّنْيَا قَدْ أَدْبَرَتْ وَ آذَنَتْ بِوَدَاعٍ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَ أَشْرَفَتْ بِاطِّلَاعٍ، أَلَا وَ إِنَّ الْيَوْمَ الْمِضْمَارَ وَ غَداً السِّبَاقَ وَ السَّبَقَةُ الْجَنَّةُ وَ الْغَايَةُ النَّارُ، أَفَلَا تَائِبٌ مِنْ خَطِيئَتِهِ قَبْلَ مَنِيَّتِهِ؟ أَلَا عَامِلٌ لِنَفْسِهِ قَبْلَ يَوْمِ بُؤْسِهِ؟ أَلَا وَ إِنَّكُمْ فِي أَيَّامِ أَمَلٍ مِنْ وَرَائِهِ أَجَلٌ فَمَنْ عَمِلَ فِي أَيَّامِ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أَجَلِهِ فَقَدْ نَفَعَهُ عَمَلُهُ وَ لَمْ يَضْرُرْهُ أَجَلُهُ وَ مَنْ قَصَّرَ فِي أَيَّامِ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أَجَلِهِ فَقَدْ خَسِرَ عَمَلُهُ وَ ضَرَّهُ أَجَلُهُ»، اظهار کرد: این خطبه از خطبه‌های مشهوری است که در کتب تاریخی شاخص بازگو شده است و جنبه ادبی در این خطبه در کنار نکات آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی برجسته است.

وی با تأکید بر اینکه این خطبه شیوه نگرش به زندگی و دنیا را به انسان آموزش می‌دهد، ادامه داد: اگر کسی دنیا را فضایی برای رقابت سودجویانه بداند به یک نوع زندگی می‌کند و اگر کسی دنیا را تصادفی بداند نوع دیگری زندگی می‌کند، لذا انسان باید شیوه زندگی خود را بداند.

موسوی با اشاره به اینکه کلمه دنیا به معنای حیات دنیا و دنیا به معنای نزدیکی است، یادآور شد: دنیا در مقابل آخرت هیچ است؛ البته این به معنای ناچیز دانستن زندگی دنیوی نیست بلکه دنیا در حال گذر است و زمان آن توقف ندارد و همیشه در حال حرکت است.

مدرس حوزه علمیه استان لرستان با یادآوری اینکه عالم قیامت، عالم علم است و در آن جهل وجود ندارد و از طرفی دنیا با تمام فرصت‌ها و تهدیدها در حال گذر است و ما در حال وداع با لحظات عمر هستیم، افزود: اگر کسی مسیر زندگی را اشتباه رفته باشد می‌تواند خود را اصلاح کرده و بگذرد و این امر با توبه میسر است.

وی با یادآوری اینکه نباید بپنداریم که زندگی‌ دنیوی برای انسان امور ثابت و پایداری است، ادامه داد: حیات دنیوی به انسان آگاهی می‌دهد و اگر چشم بینا و گوش شنوا باشد حقایق را می‌فهمد کمااینکه لحظات عمر انسان وداع با دوران‌های گذشته است و انسان ابتدا با دوران کودکی و بعد از آن با جوانی، میانسالی و پیری وداع می‌کند و به زندگی اخروی می‌رسد و این سیر قطعی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فضای زندگی دنیا فضای پویایی، جویایی و تلاش است، اظهار کرد: دنیا فرصتی است که انسان خود را بسازد و وقتی به انسان هشدار داده می‌شود انسان افسوس می‌خورد که چرا عمر ما به بی‌حاصلی گذشته است.

مدرس حوزه علمیه لرستان اولین ویژگی توبه را شناخت اشتباه دانست و با بیان اینکه افرادی در فکر خود اشتباه و خطا دارند و تا آخر عمر خود در آن اشتباه می‌مانند، ادامه داد: تا زمانی ضعف و اشتباه خود را ندانیم نمی‌توانیم قدمی برداریم، اما وقتی انسان خطای خود را بپذیرد می‌تواند خود را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در این مسیر توبه را راهکار جبران اشتباهات دانسته و با بیان اینکه توبه با عمل محقق می‌شود نه با قول، ادامه داد: پذیرش توبه مستلزم اشتیاق به عمل و اصلاح است و هر کسی باید پاسخگوی اعمال خود باشد.

موسوی با اشاره به اینکه انسان در دنیا در روزگار آرمان و آرزو است و هر انسان از کوچکی تا میانسالی و پیری آرمان‌هایی دارد اما نوع آرمان‌ها و آرزو‌ها در رده‌های سنی فرق دارد، تصریح کرد: در بیانی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است که آرزو برای امت من رحمت است اما بدانیم این آرزوهای دنیوی محکوم به انتهاست.

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه آرزو داشتن بدون عمل کردن فایده ندارد و وقتی به ثمر می‌نشیند که در جهت رسیدن به آن آرزوها اقدام عملی داشته باشیم، گفت: انسان به تمام آرزوهای خود نمی‌رسد و تنها به آن میزان که تلاش و هدف‌گذاری در جهت رسیدن به آن داشته از آرزوهایش محقق می‌شود.

انتهای پیام
captcha