گفتمان انقلاب تنها مقاوم فعال در مقابل تحمیل فرهنگ غربی است
کد خبر: 4071135
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
آیت‌الله اعرافی:

گفتمان انقلاب تنها مقاوم فعال در مقابل تحمیل فرهنگ غربی است

مدیر حوزه‌های علمیه گفتمان انقلاب اسلامی را تنها مقاوم فعال در مقابل تحمیل فرهنگ غربی توصیف کرد و گفت: ایران اسلامی یک‌ تنه در مقابل اقدامات و طراحی‌های پیچیده و ابزارهای متنوع تمدن غربی برای استحاله فرهنگی ملت‌ها، ایستادگی می‌کند.

دیدار آیت الله اعرافی با رئیس سازمان ملی تعلیم‌ و تربیت کودکبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، 25 تیرماه، در دیدار مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم‌ و تربیت کودک، با اشاره به اینکه تمدن غرب برای دیکته کردن و تحمیل فرهنگ به جوامع از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کند، بیان کرد: جهت‌دهی به تدوین اسناد بین‌المللی، از جمله رویکردهایی است که غرب برای راهبری جهان و تحمیل فرهنگ خود به جوامع استفاده می‌کند.

وی گفتمان انقلاب اسلامی را تنها مقاوم فعال در مقابل تحمیل فرهنگ غربی توصیف کرد و یادآور شد: ایران اسلامی یک‌ تنه در مقابل اقدامات و طراحی‌های پیچیده و ابزارهای متنوع تمدن غربی برای استحاله فرهنگی ملت‌ها، ایستادگی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت حضور فعال در صحنه فرهنگ بین‌الملل و پرهیز از خستگی در نقد و تحلیل رویدادهای بین‌المللی تأکید کرد و افزود: باید ضمن تولید محتوا و تبیین دقیق شرایط، نظریات و تحلیل‌های پویایی را برای ادامه راه ترسیم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ارائه تبیینی از سند تحول آموزش‌وپرورش کشور، گفت: در کنار فعال‌سازی ظرفیت‌های نظریه‌ساز، همواره باید ارائه و تبیین زیبای گفتمان پویای فرهنگ اسلامی را مبتنی بر ادبیات جهانی دنبال کنیم.

وی ضرورت ایجاد همگرایی و همراهی جهانی برای مقابله با تحمیل فرهنگی را مورد تأکید قرارداد و یادآور شد: فعال‌سازی شبکه‌ها و هسته‌های مردم‌نهاد بین‌الملل در سطوح نخبگانی و زبانی، می‌تواند تأثیر بسزایی برای جهت‌دهی به اسناد بین‌المللی داشته باشد.

اعرافی با بیان اینکه باید بر محورها و اصول مشترک میان فرهنگ‌ و گفتمان جهانی ملت‌ها تأکید کنیم، گفت: نیاز است تا دستاوردهای عظیم ایران اسلامی در عرصه آموزش و تربیت در قالب ادبیات بین‌المللی به جهانیان به‌ویژه نخبگان آموزش و فرهنگ کشورها تبیین شود.

وی با بیان اینکه در اقلیت بودن حضور دختران و بانوان در عرصه آموزش مسئله‌ای جهانی است که ایران سال‌هاست از آن عبور کرده، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برخی از حوزه‌های آموزشی در جهان پیشتاز است؛ نیاز است تا تبیین دقیق و درستی نسبت به ظرفیت و استعدادهای کشور داشته باشیم؛ چرا که ایران اسلامی از اقلیت‌پنداری آموزش بانوان، به سمت ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر ارزش‌های دینی و فرهنگی حرکت کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر ضرورت بهره‌مندی توأمان از ظرفیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی، تبیینی از ۱۲ محور چالش‌های مهم بشری پیش‌روی ادیان ارائه کرد و افزود: نیاز است تا فعالان عرصه بین‌الملل در ایجاد همگرایی جهانی بیش‌ از پیش به مشترکات دینی و فرهنگی کشورها توجه داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر آمادگی حوزه‌های علمیه برای گسترش همکاری‌ها با سازمان ملی تعلیم‌ وتربیت کودک، گفت: نسبت به ظرفیت و استعداد حوزه‌های علمیه خواهران در این حوزه باید اهتمام ویژه داشت.

نیازمند تدوین الگوی بومی توسعه پایدار آموزشی در کشور هستیم

مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم‌ و تربیت کودک، نیز در این دیدار با اشاره به اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، بیان کرد: پیش اجلاس‌های منطقه‌ای و اجلاس سه‌روزه‌ای در پاریس با حضور نمایندگانی از ۱۵۰ کشور جهان برای این موضوع برگزار شد.

وی با بیان اینکه این اجلاس بر راهبری توسعه پایدار از طریق جوانان و ایجاد دگرگونی‌های آموزشی از این طریق تأکید کرد و افزود: مراقبت و عدم خدشه بر اهداف توسعه پایدار یکی از اهداف این اجلاس بود؛ متولیان برگزاری اجلاس در تلاش‌ هستند تا ناظر به اسناد تصویری از آینده جهان برای سال ۲۰۵۰ ارائه کرده، قراردادهای اجتماعی را حول این آموزش ترسیم و دگرگونی آموزشی را برای رسیدن به آینده‌ای مبتنی بر اهدافشان دنبال کنند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به محورهای اساسی و اقدامات پیشران مطرح در این اجلاس اشاره کرد و یادآور شد: مدرسه جنسیتی و فراگیر، دگرگونی دیجیتالی، تربیت‌ معلم، مهارت‌آموزی ناظر به کار و توسعه زندگی پایدار، جهت‌گیری‌ها برای طراحی آموزش پایه محور برای رسیدن به آینده متصور از جمله رویکردهای این اجلاس بود.

وی با بیان اینکه دگرگونی آموزش و دیجیتال‌سازی آموزشی مبتنی بر شهروند جهانی شکل‌گرفته، در مضامین درسی ورود و تعریف جدیدی از مدرسه ارائه خواهد شد، گفت: مباحث توسعه پایدار مبتنی بر فرهنگ‌سازی غربی در کشور از سال‌های گذشته و در عرصه‌های مختلف زیستی پیگیری و عملیاتی شده است؛ تمدن غربی با شاخص‌سازی و نظام‌سازی‌ها در عرصه‌های مختلف، مسئولان کشور را ناخواسته به این مسیر سوق می‌دهد.

همتی‌فر با تأکید بر اینکه نیازمند تدوین الگوی بومی توسعه پایدار آموزشی در کشور هستیم، یادآور شد: معنویت‌گرایی و خانواده محوری دو عنصر اصلی نظام آموزشی و تربیتی و مشترک میان تمام ادیان و مکاتب جهانی است که همواره باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha