همایش زکات در گلستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4070518
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

همایش زکات در گلستان برگزار می‌شود

مدیر‌کل‌ کمیته امداد استان گلستان از برگزاری همایش استانی زکات با شعار «زکات، شکوه عبادت، سرچشمه برکت» در گلستان خبر داد.

همایش زکات در گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، عیسی بابایی، مدیر‌‌کل کمیته امداد استان گلستان با بیان‌ اینکه این همایش با سه شاخصه‌، تبلیغی‌، ترویجی و تکریمی به همت دبیرخانه شورای زکات کمیته امداد و با هماهنگی، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه، استانداری‌، جهاد‌کشاورزی و صدا و سیمای مرکز گلستان  برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این همایش با حضور  رئیس کمیته امداد کشور و جمعی از مدیران استانی‌، ائمه جمعه و جماعات و مودیان و مبلغین و عاملان زکات در روز پنجشنبه، 23 تیرماه در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار می‌شود.

مدیر‌کل کمیته امداد استان گلستان در خصوص بحث ترویجی زکات‌، به رسالت رسانه برای آگاهی عموم مردم اشاره کرد و افزود: در بحث تکریم نیز از مروجین، مبلغین و مودیان برتر زکات تجلیل خواهد شد.

بابایی ادامه داد: بحث زکات یک سفارش قرآنی است ۳۲ آیه در قرآن کریم در خصوص زکات آمده است که ۲۷ مورد کلمه زکات همراه با نماز است، بنابراین زکات یک امر واجب الهی است یعنی همچنان که نماز واجب است و به تأخیر انداختن نماز و ترک نماز به صورت عمدی مورد غضب خداوند می‌شود در مورد زکات نیز به همین صورت است.

مدیرکل‌ کمیته امداد استان گلستان‌ با بیان‌ اینکه مقام معظم رهبری جمع‌آوری زکات را به کمیته امداد امام خمینی‌(ره) واگذار کرده‌اند و دبیرخانه شورای زکات در این اداره کل تعریف شده است، اشاره کرد: طبق آیه  ۶۰ سوره توبه خداوند می‌فرماید: «زکات باید برای فقرا و نیازمندان هزینه شود»، لذا کمیته امداد با توجه به بانک اطلاعاتی که در اختیار دارد، دسترسی آسان‌تری به نیازمندان جامعه دارد.

بابایی ضمن اشاره به اینکه تمامی درآمدهای حاصله از زکات در همان محل هزینه می‌شود‌، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 87 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شد که 95درصد در بخش حمایتی و 5 درصد نیز در بخش پروژه‌های عمرانی هزینه شد.

بابایی در خصوص شاخصه‌های اصلی که زکات صرف آن‌ها می‌شود، گفت: در زمینه مسکن نیازمندان، بیماران صعب‌العلاج، جهیزیه، معیشت، امور فرهنگی و آزادی زندانیان از محل زکات هزینه می‌شود و بسیاری از مبالغ هزینه شده توسط خیرین و مودیان در همان روستا و یا محل انجام می‌شود و جهت ثبت به دبیرخانه شورای زکات اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: از محل درآمدهای زکات در دبیرخانه شورای زکات تعداد 659 مورد جهیزیه با اعتباری بالغ بر  16 میلیارد و 200 میلیون تومان‌، در خصوص کمک هزینه ساخت و تعمیر مسکن تعداد 23 مورد با اعتباری بالغ بر 1میلیارد و 770 میلیون تومان‌، 56 مورد کمک به آزادی زندانیان به مبلغ 305 میلیون تومان‌، 224 مورد کمک هزینه درمانی به مبلغ بیش از 1‌میلیارد و 90 میلیون تومان‌، کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزی و دانشجویی به تعداد 2041 نفر واعتباری بالغ بر 1میلیارد و 325 میلیون تومان‌، کمک هزینه معیشتی به تعداد بیش از 352 هزار نفر و اعتباری بالغ بر 56 میلیارد و 165 میلیون تومان و در سایر موضوعات نیز به تعداد 12625 مورد و اعتباری بالغ بر 6 میلیارد و 360 میلیون تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام
captcha