«سلیمانی شو»؛ رویدادی در راستای تربیت هنرمند تراز انقلاب از دوره نوجوانی
کد خبر: 4069130
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

«سلیمانی شو»؛ رویدادی در راستای تربیت هنرمند تراز انقلاب از دوره نوجوانی

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری رویداد سلیمانی شو تربیت نسلی از هنرمندان تراز انقلاب اسلامی از دوره نوجوانی است.

مجید عسکری مدیر حوزه هنری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجید عسکری مدیر حوزه هنری خراسان رضوی، در نشست خبری نخستین رویداد سلیمانی شو که امروز، ۱۵ تیر ماه، در حسینیه هنر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اساسا یکی از فلسفه‌های تشکیل حوزه هنری شکل‌گیری محافل و جمع‌های هنری بوده تا اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در کنار هم جمع شوند. از پیش از انقلاب اسلامی تا کنون نیز ۲ اتفاق جدی در حوزه هنری شکل گرفته که یکی از آن‌ها تولیدات موثر هنری و مهم‌تر از آن تربیت نسلی از هنرمندان انقلاب اسلامی بوده است. اگر بخواهیم اتفاقاتی را که در پنج دهه فعالیت در فضای حاکمیتی افتاده را رصد کنیم تا برای آینده هدف‌گذاری مناسبی صورت بگیرد، نیازمند بحث‌های جدی هستیم تا در نهایت به محقق شدن اهداف و شکل‌گیری زیست هنری هنرمندان نزدیک شویم.  

وی افزود: در حیطه تربیت هنرمند در حوزه هنری ذیل نقشه تحول حوزه هنری و برنامه پنج ساله آن راهبردهای مختلفی داریم که یکی از این راهبردها تربیت هنرمند متعهد و انقلابی از دوره نوجوانی است. اگر بخواهیم نسل جدیدی از هنرمندان تراز را در اختیار داشته باشیم، باید از دوره نوجوانی شروع کنیم و این دوره را با توجه به حساسیت‌هایش جدی بگیریم.  

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید نقش حوزه هنری در تربیت هنرمند کشف شود، ادامه داد: تشکل‌های بسیاری در حوزه هنری تربیت نوجوان فعالیت می‌کنند. حوزه هنری هم باید نقش خود را به عنوان یک نهاد حاکمیتی مشخص کند؛ باید بستر تربیت هنرمند در فضای تشکل‌های مربوط به این مجموعه شکل بگیرد و بر این اساس ما بر استعدادیابی از بین تشکل‌ها تمرکز کرده‌ایم.  

تبیین مکتب حاج قاسم برای نسل جدید 

عسکری در رابطه با رویداد «سلیمانی شو» عنوان کرد: رویداد سلیمانی شو یکی از برنامه‌های راهبردی حوزه هنری است که فرآیندی پنج ساله دارد و با همکاری مجموعه‌های دیگری مانند حسینیه هنر ترتیب داده شده است. این فراخوان بر خاطره‌نگاری و تولیدات هنری نوجوانان با مضامین انقلابی، اسلامی و دینی است که اوج آن را در رابطه با زندگی شهید سلیمانی مشاهده کردیم و محور این رویداد قرار دادیم. هدف از این رویداد کشف استعدادهای هنری، ارتباط با تشکل‌های تربیتی و فرهنگی و ایجاد یک فرایند تربیتی از منظر تکنیک و آموزش هنری و محتوا و نگاه فرهنگی انقلابی است.  

وی تصریح کرد: این رویداد از موضوع خاطرات سردار سلیمانی و تاثیر شهادت او بر زندگی مردم شروع می‌شود اما به این‌ها محدود نمی‌شود و در بلندمدت به تبیین مکتب حاج قاسم برای نسل امروز خواهد رسید. نگاه ما نیز این است که اگر بتوانیم در فضای هنری تغییر ایجاد کنیم، باید هم در فرم هنر و هم در محتوا و زیست اجتماعی و فرهنگی رشد هنرمند را رقم بزنیم. بنابراین فرایند سلیمانی شو بنا دارد که این ۲ مسیر را با هم پیش ببرد.  

سلیمانی‌ شو حلقه میان تولید و مصرف هنری است 

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی بیان کرد: یکی از اشکالات سیستم هنری کشور ما این است که در آن به صورت مجزا به چرخه‌های هنری نگاه می‌شود. در حوزه مصرف یک تیم فعالیت دارد و در حوزه تولید یک تیم مجزاست که کار می‌کند. در واقع ارتباطی بین این ۲ گروه ایجاد نشده است. سعی ما در حوزه هنری رفع این اشکال است و سلیمانی‌ شو در این راستا عمل خواهد کرد. همچنین در تربیت هنری سه حوزه کاری تعریف شده اعم از تولید، توزیع و مصرف که در هر کدام هر نهادی کار خاص خود را دارد اما ما معتقدیم که اگر بخواهیم هنرمند تراز انقلاب تربیت کنیم، باید در بخش مصرف تولیدات فرهنگی هم اتفاق خوبی بیفتد. در این فرآیند سه بخش مصرف، روایت، تولید و تربیت هنرمند را باید رقم بزنیم و سلیمانی شو حلقه بین مصرف هنری و تولید هنری است.  

موفقیت هنرمند در جنگ روایت‌ها تغییر دهنده تولیدات هنری است 

عسکری با تاکید بر اینکه رویداد سلیمانی شو می‌تواند پایه‌ تربیت هنرمند باشد گفت: هنرمند می‌تواند در سلیمانی شو با تماشا و استفاده از ورودی‌های هنری به سمت روایتگری از مبانی دینی و انقلابی و مکتب حاج قاسم برسد و در نهایت به یک هنرمند تبدیل شود. نوجوان هنرمند وقتی می‌تواند به فیلمساز خوبی تبدیل شود که بتواند در زمینه جمع‌آوری روایت خوب عمل کند. اگر هنرمندان ما در جنگ روایت‌ها به موفقیت برسند، تولیدات هنری ما نیز تغییر می‌کند.  

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی جذب و تربیت هنرمندان نوجوان در رویداد سلیمانی شو بیان کرد: اگر بخواهیم انتهای این جریان نتیجه‌ خوبی در تربیت هنرمند از دوره نوجوانی داشته باشد، باید روی بخش زیست هنری آن‌ها تاکید کنیم. البته این به آن معنا نیست که در بقیه حوزه‌ها ورود نکنیم. به هر حال به یک تیم پایه نیاز داریم که بتواند نوجوان را در فضای فکری، نظری و عملیاتی رشد دهد. همچنین حتما نیاز نیست که افراد در تشکل خاصی باشند اما به مرور باید به یک مجموعه همکار وصل شوند.  

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی اضافه کرد: از جایی که کار هنری نیازمند زیست اجتماعی است، باید تیم هنری در یک گروه و یک محیط اجتماعی قرار بگیرد. الزام حضور سرپرست برای گروه‌ها کار را سخت می‌کند اما از جایی که نگاه و پازل اندیشگانی در پشت کار داشتیم، نیاز به تکمیل چنین فرآیندی وجود دارد. البته تمهیداتی اندیشیده شده که اگر گروهی از نوجوانان در این رویداد حضور یابند، خود رویداد سلیمانی شو آن‌ها را به مربیان و دیگر فضاهای هنری اجتماعی متصل می‌کند.  

انتهای پیام
captcha