جریان‌سازی مردمی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است
کد خبر: 4068211
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

جریان‌سازی مردمی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان بر ضرورت جریان‌سازی مردمی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد و گفت: تشکیل این شبکه بزرگ‌ترین ظرفیت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و جامعه هنری، پزشکی و دیگر ظرفیت‌ها می‌توانند در این شبکه نقش‌آفرینی کنند.

نشست هم‌اندیشی شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار وشهادت لرستان به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان لرستان در نشست هم‌اندیشی شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت لرستان که عصر شنبه، 11 تیر در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: همه ما در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه رسالت سنگینی بر دوش داریم.

وی با اشاره به اینکه بعد از جریان کرونا در بدنه کنشگران فرهنگی شاهد حالت کسل بودن بدنه هستیم و علت آن فاصله گرفتن از مراسمی همچون اربعین حسینی و دیگر مناسبت‌ها بود، افزود: نباید از این مهم غافل شویم که جریانات دینی ما در اجتماعاتی همچون اربعین شکل جدی می‌گیرد.

وحیدی با بیان اینکه در طول تاریخ ثابت شده است که هر موقع مسئله ایثار و شهادت پُررنگ شده بدنه نظام جان تازه‌ای گرفته است و خیلی از فتنه‌ها خنثی شده است، بر ضرورت جریان‌سازی مردمی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم رویداد جهاد و شهادت را تعریف کنیم، قبل از کار ترویجی محله‌محور باید برای کنشگران فرهنگی که قرار است سفیران ایثار و شهادت در محلات باشند، دوره‌های آموزشی معنوی برگزار کنیم تا آنها نیز فرهنگ ایثار و شهادت را به محلات منتقل کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل این شبکه نیرویی بزرگ‌ترین ظرفیت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و جامعه هنری، پزشکی و دیگر ظرفیت‌ها می‌توانند در این شبکه نقش‌آفرینی کنند.

رضا نیازی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این جلسه، گفت: عدم کار کردن در حوزه ایثار و شهادت تبعات آن به بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه کنونی بر می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های فرهنگی و هنری  محله‌محور با محوریت مساجد برگزار شود، افزود: بیش از 400 کانون فرهنگی در سطح استان داریم که ظرفیتی بزرگ برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند. انجام کار در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در محلات بیشترین تأثیر را می‌تواند داشته باشد.

یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی لرستان

امین رسولی، سرپرست فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان نیز در این نشست، اظهار کرد: آموزش و پرورش در همه اقدامات فرهنگی و به‌ویژه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ظرفیتی عظیم بوده و باید از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده شود.

وی افزود: در راستای برگزاری کنگره ملی شش هزار و 544 شهید لرستان دو یادواره شهدای دانش‌آموز و شهدای معلم برگزار خواهد شد.

سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری لرستان نیز در این نشست بر ضرورت هم‌افزایی در انجام امور فرهنگی تأکید کرد و افزود: در تولید محتوا و آثار باید به اثربخش بودن فعالیت‌ها توجه داشت. در انجام وظیفه‌ها باید با خودمان صادق باشیم و به اثرگذار بودن اقدامات خود توجه داشته باشیم از کار سلیقه‌ای دوری کنیم و کارها باید کارشناسی باشد.

حامد غفورنژاد، سرپرست مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این نشست، گفت: با توجه به ظرفیت راویان، مداحان و شعرا در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید برای برای این قشر آموزش‌های لازم برگزار شود.

مداحان دغدغه جهاد و شهادت داشته باشند

وی تصریح کرد: مداحان و شعرا باید دغدغه جهاد و شهادت داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند که بتوانند در جامعه اثرگذار باشند و فرهنگ ایثار و شهادت را جاری و ساری کنند.

همچنین، محسن رشیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در این جلسه با اشاره به اثرگذاری فوری هجمه‌های دشمن بر روی نسل امروز، افزود: دشمن نسل جوان و نوجوان ما را هدف قرار داده و به راحتی روی آنها اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای مقابله با هجمه‌ها و آسیب‌های اجتماعی باید برنامه‌ریزی فرهنگی صورت گیرد و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این راستا ضروری است. دستگاه‌های فرهنگی ما به‌صورت جداگانه کارهای فرهنگی انجام می‌دهند و جزیره‌ای عمل کردن باعث می‌شود کارها به نتیجه نرسد؛ هم‌افزایی و وحدت دستگاه‌ها برای ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است.

رشیدی با تأکید بر ضرورت توجه به مشکلات جامعه، گفت: برای انجام کار فرهنگی باید نقشه راه داشته باشیم و هدفمند و با برنامه کار کنیم.

علی احمدی، رئیس حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌گرایی دستگاه‌های فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه لازم است، اظهار کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده‌های شهدا و ایثارگر دو مأموریت مهم بنیاد شهید است.

انتهای پیام
captcha