حجتالاسلام حسین فلاحیاصل، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان در گفتوگو با ایکنا در تفسیر سوره مطففین، اظهار کرد: در آیات و روایات بر لزوم مداومت و حفط و انس این سوره تأکید شده است کمااینکه مداومت باعث حفط انسان میشود.
وی با اشاره به اینکه آیات نخستین سوره مطففین با مضمون «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ» به تبادلات اقتصادی اشاره دارد، تعامل انسانها را از ویژگی بشر دانست و با بیان اینکه انسان نمیتواند بینیاز از تبادل با محیط پیرامون خود باشد، افزود: یکی از تبادلات انسان تبادل اقتصادی است و با توجه به منافعی که در تبادلات اقتصادی وجود دارد دارای حساسیت بیشتری است چراکه انبیای ما به دنبال عدالت اقتصادی بودند.
فلاحیاصل با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) در رسالت خود در عدالت اقتصادی تأکید داشتند، اظهار کرد: در نظام جاهلیت تبادلات و معاملات اقتصادی وجود داشت که نبی مکرم اسلام آن را مردود میدانست و قواعد جدیدی در حوزه تبادلات اقتصادی مطرح کردند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه در طرفین معامله متعاملین و به چیزهایی که معامله میشود «عوضین» گفته میشود، تصریح کرد: دو نفری که میخواهند معامله کنند باید بالغ و کامل باشند و از دیدگاه اسلام این دو شروط اصلی هستند در معامله آنچه مهم است آداب معامله و تجارت است.
وی با اشاره به اینکه کلمه «وَيْلٌ» به معنای وای فارسی است و ما در مشکلات از آن استفاده میکنیم، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن از کلمه «وَيْلٌ» در مباحث اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی مطرح میکند و در سوره مطففین خداوند تذکر جدی به کمفروشان میدهد.
فلاحیاصل با اشاره به اینکه خداوند در آیه دوم سوره مطففین به شرح ویژگیهای کمفروشان میپردازد، ادامه داد: از صفات مؤمن این است که در معامله سخت نگیرد و برای دیگران حق قائل شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه مطففین کسانی است که منافع خود را میگیرند اما وقتی میخواهند حق مردم را بدهند، آن را ادا نمیکنند، افزود: تأکید قرآن بر فکر اشتباه مطففین و یا کمفروشان و ضرورت اصلاح است.
وی با اشاره به اینکه آرامش انسان زمانی تأمین میشود که آنچه برای خود میپسندد برای دیگران هم بپسندد، تصریح کرد: این یک اصل ارتباطی است ولی کمفروشان آن را رعایت نمیکنند و عدالت ندارند.
فلاحیاصل با بیان اینکه تعالیم اسلامی اقتضا میکند که انسانها حق را گرفته و حق را بدهند، اضافه کرد: خداوند تمام حاجات و نعمتها را به ما داده و نمیتوانیم این نعمتها را بشماریم ولی در مقابل ما نیز باید در مقابل حق خداوند را به جا بیاوریم.
انتهای پیام