عوامل ماندگاری نام امام خمینی(ره)
کد خبر: 4060966
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴

عوامل ماندگاری نام امام خمینی(ره)

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عوامل ماندگاری نام و شخصیت امام(ره)، گفت: ابعاد شخصیتی ایشان در دشمن‌شناسی، موضع‌گیری به موقع و اتکا به قدرت لایزال الهی باعث شد این شخصیت در تاریخ ماندگار شده و الگویی برای دیگر آزادی‌خواهان جهان باشد.

امیر علی‎حیدر امیری، تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیاامیر علی‎حیدر امیری، تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت ایام رحلت امام خمینی(ره) و گرامیداشت سالروز قیام خونین 15 خرداد، گفت: از دیرباز علمای مسلمان به‌ویژه علمای تشیع به دنبال بیداری ملت‌ها و آگاه‌سازی آنان در مقابل حکومت‌های جور و ستم زمانه بودند اما هر کدام به نوعی در این زمینه توفیقی نداشتند.

وی با اشاره به نقش ویژه و راهبردی علمای اسلام در تبیین درست و مستدلل شرایط در دوران‌های مختلف، افزود: در یکصد ساله اخیر در بین علمای مسلمان تکاپویی ایجاد شد و در ایران نیز امام خمینی(ره) گفتمان جدیدی را بر پایه اعتماد به مردم شروع کرد و وضعیت مملکت را برای مردم تشریح نمودند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرمایشات امام راحل(ره) را یک رسانه قوی به نام روحانیت که در اقصی‌نقاط کشور حضور داشتند به گوش مردم می‎رساندند و مردم خود رسانه شدند و حرف نو و جدید امام را می‎شنیدند و بیانات امام را سینه به سینه منتقل و آن را ابلاغ می‎کردند، اضافه کرد: مردم از ظلم و جور حکومت پهلوی، به تاراج رفتن منابع ملی، عدم آزادی دین و مذهب، زیر یوق رفتن مملکت توسط نظام سلطه به تنگ آمده بودند لذا حرکت امام راحل(ره) را با جان و دل پذیرفتند و یک قیام عمومی شکل گرفت که منجر به قیام خونین 15 خرداد شد و در پی آن قیام‌ها ادامه داشت تا به انقلاب بهمن 57 رسید.

امیری با بیان اینکه امروز تفکرات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب علاوه بر ایران در بسیاری از کشورها گسترش پیدا کرده است، اضافه کرد: امروز در بین ملت‌ها یک گفتمان مردمی بر مبنای تفکرات و منویات امامین انقلاب شکل گرفته است به نوعی که ملت‌ها خود خواهان این گفتمان هستند و نتیجه این گفتمان در بین ملت‌ها محور مقاومت است که از کشمیر هند تا شهر زاریا در نیجریه این گفتمان در بین ملت‌ها می‎چرخد و گروه‌های مردمی در حال شکل‌گیری هستند.

این تئوریسین و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه محور مقاومت برخاسته از این گفتمان در بین توده‌هاست و وابسته به هیچ دولتی نیست، گفت: این گفتمان یک گفتمان برخاسته از نهضت سرخ حسینی است و ختم به ظهور امام زمان(عج) خواهد شد.

امیری گریزی هم به مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور زد و افزود: اگرچه شرایط اقتصادی، اجتماعی و جهانی مشکلاتی را برای ملت ایران به وجود آورده است اما مردم همچنان پایبند و معتقد به نظام اسلامی هستند و در دنیا تمدن نوین اسلامی نیز در حال شکل‌گیری است و سبب بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه در بیان ابعاد شخصیتی امام راحل(ره)، گفت: امام خمینی(ره) شخصیتی کاریزما و دارای زهد و تقوای الهی بودند به ملت اعتماد و باور داشتند و خدا را بالاتر از هر قدرتی می‎پنداشتند لذا ابعاد شخصیتی ایشان در دشمن‌شناسی و موضع‌گیری به موقع و اتکا به قدرت لایزال الهی باعث شد این شخصیت در تاریخ ماندگار شده و الگویی برای دیگر آزادی‌خواهان جهان باشد.

وی با اشاره به اینکه قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) کشور را از ظلم طاغوتیان نجات داد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست نهضت خدمت به محرومان را آغاز کرد و سبب پیشرفت جایگاه ایران در عرصه‌های مختلف شد و امروز وظیفه ما تبیین خدمات نظام اسلامی ایران به مردم است.

انتهای پیام
captcha