قلعه فلک‌الافلاک ظرفیت مهمی برای تمدن‌سازی نوین اسلامی است
کد خبر: 4058818
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

قلعه فلک‌الافلاک ظرفیت مهمی برای تمدن‌سازی نوین اسلامی است

سرپرست دانشگاه لرستان با بیان اینکه اطلاع از زندگی گذشتگان از نگاه قرآن کریم، سراسر، پند و اندرز برای حال و آینده است، اظهار کرد: قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، فقط جنبه‌ توصیف ندارد بلکه بایستی از این قلعه به عنوان یک ظرفیت مهم برای تمدن‌سازی نوین ایرانی، اسلامی، استفاده ببریم.

علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در نشست تخصصی به‌مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی که امروز، یکم خرداد با حضور پژوهشگران، محققان و دانشجویان در مجموعه تاریخی و گردشگری قلعه فلک‌الافلاک خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه نگاه قرآن کریم به میراث فرهنگی، آن است که میراث فرهنگی و تاریخی، باید برای انسان، جنبه‌های آموزنده در حال و آینده داشته باشد، گفت: دو رویکرد نسبت به میراث فرهنگی وجود دارد؛ یکی، نگاه تاریخی و توصیفی که وصف می‌کند آنچه در گذشته اتفاق افتاده است و رویکرد دوم این است که از میراث فرهنگی برای ساختن حال، آینده و سازندگی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاع از زندگی گذشتگان از نگاه قرآن کریم، سراسر، پند و اندرز برای حال و آینده است، اضافه کرد: قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، فقط جنبه‌ توصیف ندارد بلکه بایستی از این قلعه به عنوان یک ظرفیت مهم برای تمدن‌سازی نوین ایرانی، اسلامی، استفاده ببریم.

سرپرست دانشگاه لرستان ادامه داد: بهترین میراث فرهنگی، گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهداست؛ در پادگان جنب قلعه تاریخی فلک‌الافلاک بسیاری از جوانان و مردم راهی جهاد در دوران دفاع مقدس شدند که خودش، بهترین میراث برای ماست.

سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در این نشست، گفت: استان لرستان بیش از 11 هزار شیء تاریخی، فرهنگی و بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که نشان دهنده‌ جایگاه مهم لرستان در میراث فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته میراث فرهنگی، قدرت موزه‌هاست، ادامه داد: موزه‌ها ابزارهای مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی، توسعه و صلح بین‌الملل هستند، موزه‌ها این قدرت را دارند که محیط پیرامون ما را متحول کنند.

قاسمی با بیان اینکه موزه‌ها مکان‌های مهم فرهنگی برای نمایش اکتشافات بشریت هستند، اظهار کرد: موزه‌ها سبک زندگی گذشتگان و نیاکان را نمایش می‌دهند و ذهن گردشگر و بازدیدکننده را به روی ایده‌های جدید، باز می‌کنند تا بشر، بتواند آینده‌ای بهتر برای زندگی‌اش، رقم بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه غنی‌ترین گنجینه‌ اشیاء تاریخی غرب کشور در استان لرستان، قرار دارد، گفت: در استان لرستان، تعداد 11 موزه‌ فعال وجود دارد؛ مجموعه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به مدت 13 سال است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.

وی افزود: تلاش‌های فراوانی را انجام داده‌ایم تا قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به عنوان اثر جهانی، ثبت دائم بشود و این کوشش‌ها، تداوم دارد تا همه عرصه‌ حریم قلعه تحت تملک سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد تا هرچه سریع‌تر، ثبت جهانی قلعه، محقق شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ساختمان موسوم به باشگاه افسران نیز که متعلق به دوره‌ پهلوی اول است براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به موزه‌ سکه و مفرغ، تبدیل خواهد شد، افزود: ساختمان تاریخی سربازخانه نیز به‌زودی به موزه‌ مردم‌شناسی و باستانشناسی، تبدیل می‌شود.

در این نشست تخصصی، لوح تقدیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان به سرپرست دانشگاه لرستان اهداء شد به این دلیل که، دانشگاه لرستان حضور فعالی در جشنواره ملی فرهنگ اقوام ایران داشت و در برنامه‌های گرامیداشت هفته میراث فرهنگی نیز، مشارکت فعال داشته است.

پژوهشگران، متخصصان و محققان متخصص حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی در این نشست، دیدگاه‌های تخصصی خود را بیان کردند.

دانشجویان در این نشست تخصصی شرکت کردند و پرسش‌ها و دیدگاه‌های خویش را با پژوهشگران دانشگاهی، در میان گذاشتند.

انتهای پیام
captcha